Net zoals de vorige jaren is ook dit jaar een competitief loonpakket het belangrijkste criterium om voor een werkgever te kiezen. Het criterium haalt het nipt voor 'aangename werksfeer' en 'werkzekerheid'. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het onderzoek dat 'werksfeer' als criterium zo hoog eindigt. Opvallend is dat de ligging van het bedrijf ook dit jaar opnieuw aan belang wint. Maar liefst 40% van alle respondenten vindt dit één van de vijf belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Dat is een belangrijke conclusie uit de 16de editie van het onderzoek van Randstad bij 15 000 respondenten naar de aantrekkelijkheid van grote werkgevers in dit land. Na de publieke en de social profit sector en de internationale instellingen de vorige jaren werden dit jaar de disruptive brands (Google, Uber, Tesla…) als extra categorie onderzocht. Het onderzoek leert dat een disruptive brand niet noodzakelijk leidt tot een aantrekkelijke employer brand.
niet vanzelfsprekend aantrekkelijk
Sinds 2000 onderzoekt Randstad de employer brands van de grootste Belgische bedrijven. De voorbije jaren heeft het onderzoek zich uitgebreid naar andere segmenten van de arbeidsmarkt. Na de publieke en de social profit sector en de grote internationale instellingen werden dit jaar de disruptive brands mee opgenomen in het onderzoek.
Het gaat strikt genomen niet om een aparte sector gezien de betrokken bedrijven in meerdere sectoren thuishoren. Ze hebben wel gemeen dat ze een bedreiging vormen voor de andere bedrijven in hun respectieve sectoren. De meesten hebben hun roots in Silicon Valley. De belangrijkste vaststelling is dat de disruptive brands gemiddeld sterk scoren, maar dat de scores onderling heel sterk uitéénlopen. Een disruptive brand leidt zeker niet automatisch tot een aantrekkelijke employer brand.
Disruptieve bedrijven (Google, Uber, Tesla,…) zijn niet automatisch de meest aantrekkelijke werkgevers
bankensector blijft steken
Net als de vorige jaren is het de farmasector die als globaal meest aantrekkelijke sector wordt verkozen. Opvallend is dat de bankensector blijft steken op een achtste plaats. Het ziet er niet naar uit dat deze sector snel opnieuw de oude vooraanstaande positie (top drie) zal innemen.
bereikbaarheid wint aan belang
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek slaat op de criteria die werkzoekenden hanteren om voor een werkgever te kiezen. Ook dit jaar is een competitief loonpakket het belangrijkste criterium, zij het dat het verschil met 'aangename werksfeer' en 'werkzekerheid' minimaal is. Het is voor het eerst dat 'aangename werksfeer' op de tweede plaats eindigt. Interessant is dat de ligging van het bedrijf aan belang wint. Voor maar liefst 40% van de ondervraagden behoort dit tot de vijf belangrijkste criteria om voor een werkgever te kiezen.
meer informatie:
Jan Denys
Director External Communication & Public Affairs Randstad
Gsm: 0495 599 415
E-mail: jan.denys@randstadgroup.be
@DenysJan
@randstadbelgium