wat is een aankoper?

Als aankoper of procurement manager ben je verantwoordelijk voor de inkoop van producten en diensten voor het bedrijf. Je zorgt ervoor dat het bedrijf de beste producten krijgt die helpen om de doelen te bereiken. Je moet een inkoopstrategie voor je werkgever opstellen die rekening houdt met het budget en de benodigde materialen.

Als hoofd van het inkoopteam zie je toe op de selectie van leveranciers op basis van de kwaliteit van grondstoffen en budgettaire beperkingen. Aangezien het jouw taak is om de kosten te optimaliseren, moet je de beste leveranciers kiezen die het bedrijf waar voor zijn geld geven en tegelijkertijd tastbare voordelen leveren.

De specifieke taken van een procurement manager hangen af van de grootte van het bedrijf. In grote organisaties geef je leiding aan een team van inkoopspecialisten en tussenpersonen. Dat betekent dat je waarschijnlijk niet deelneemt aan het inkoopproces. Het is jouw taak om een strategie op te stellen voor de beste inkoopprocedures en het beste inkoopbeleid van het bedrijf. Je rapporteert ook aan de chief procurement officer.

In kleine of middelgrote bedrijven is de inkoopmanager verantwoordelijk voor het uitstippelen van strategieën voor de inkoop. Je werk omvat bijvoorbeeld het selecteren van leveranciers en het onderhandelen over contracten, naast het ontwikkelen van een inkoopplan. Je rapporteert waarschijnlijk ook aan de chief operations officer.

Traditioneel was de rol van een aankoper het toezicht houden op de inkoop, maar deze rol breidt zich uit naarmate meer bedrijven de waarde van een inkoopteam inzien. Tegenwoordig nemen aankoopmanagers deel aan het identificeren van strategische partnerschappen die de bedrijfsresultaten verbeteren.

Past werken als aankoper bij jouw onderhandelingsvaardigheden? Lees dan verder om erachter te komen welke competenties en kwalificaties je nodig hebt om een functie als aankoper te vervullen.

bekijk alle jobs
1

loon van een aankoper

Het loon van een aankoper ligt gemiddeld tussen de €3.500 en €5.000 euro op maandbasis.

De functie is in een bepaalde zin ook commercieel, je onderhandelt namelijk contracten met leveranciers of volgt de prijzen van bepaalde grondstoffen op de wereldmarkten en legt futurecontracten vast om deze aan de meest gunstige prijs te onderhandelen. Een goede procurement manager kan het bedrijf dus veel geld besparen en dat wordt ook weerspiegeld in het loon. De moeilijkheidsgraad van je job en het financiële belang voor het bedrijf worden vaak weerspiegeld in het inkomen.

Een manier waarop jij dus je loon kunt beïnvloeden is het specialiseren in de specifieke markten waarop het bedrijf waarvoor je werkt moet inkopen. Je kent de prijzen goed en vooral, je begrijpt hoe deze evolueren en wanneer het beste moment lijkt om in te kopen. Je kent de concurrentie van de belangrijkste leveranciers en zet deze onder druk. Een goede aankoper heeft dit sterk onder de knie en ervaring is dus minstens even belangrijk als opleiding om een beter loon te onderhandelen.

2

soorten aankopers

De soorten aankopers hangen af van hoe het bedrijf de goederen die ze inkopen zal gebruiken. Sommige inkoopmanagers zijn betrokken bij:

  • directe inkoop: als directe aankoper, koop je de grondstoffen aan die nodig zijn voor de productie van eindproducten. In een productiebedrijf verkrijg je bijvoorbeeld grondstoffen, terwijl je in winkels artikels van de groothandel koopt om ze door te verkopen aan klanten.
  • indirecte inkoop: als indirecte aankoper schaf je artikelen aan die van vitaal belang zijn voor de dagelijkse activiteiten, maar die niet bijdragen aan het nettoresultaat van het bedrijf. Je koopt bijvoorbeeld kantoorbenodigdheden, meubilair en reclameartikelen aan.
man in blauw shirt met gesprek via de telefoon
man in blauw shirt met gesprek via de telefoon
3

werken als aankoper

Als aankoper ben jij de belangrijkste drijvende kracht achter efficiëntie in het bedrijf. Je helpt namelijk je werkgever om verspilling te minimaliseren en ervoor te zorgen dat de dagelijkse werkzaamheden soepel verlopen. Laten we eens kijken naar de specifieke rollen en taken van een aankoper.

4

opleiding en vaardigheden

Volgens onderwijskiezer kan je aankoper worden dankzij de nodige ervaring en het doorgroeien in je bedrijf zonder dat je een specifiek diploma hebt behaald. Dit zal echter afhangen van de grootte van het bedrijf waarvoor je werkt en de specialisaties die je nodig hebt voor het uitvoeren van je job.

Een opleiding in een economische richting zal je het beste voorbereiden op een job als procurement manager. Je kunt kiezen voor een bachelor- of masteropleiding, bijvoorbeeld in International Business and Trade of een klassieke opleiding zoals handelswetenschappen of toegepaste economische wetenschappen. Daarnaast speelt ervaring een belangrijke rol voor je doorgroeipotentieel binnen het bedrijf.

competenties en eigenschappen van aankopers

Enkele van de kwaliteiten van een aankoper zijn:

  • financiële vaardigheden: als aankoper heb je financieel inzicht nodig omdat je op de hoogte moet zijn van inkoopkosten en budgetten. Financiële vaardigheden helpen je om de budgetten en inkoopkosten in balans te brengen.
  • analytische vaardigheden: als aankoper bestaat je rol uit het evalueren van leveranciers en ervoor zorgen dat de gegevens van de leveranciers correct zijn. Je hebt analytische vaardigheden nodig om verschillende factoren te vergelijken die nodig zijn om een leverancier te kiezen.
  • leiderschapsvaardigheden: omdat je de manager bent, heb je een toezichthoudende rol. Daarom moet je teams aansturen om inkoopprocessen effectief af te ronden. Leiderschap houdt ook in dat je medewerkers inspireert en motiveert om de gewenste resultaten te behalen.
  • onderhandelingsvaardigheden: als aankoper moet je onderhandelen over contracten en ervoor zorgen dat je de beste prijzen krijgt van leveranciers. Onderhandelingsvaardigheden helpen je om de beste prijzen en goederen van hoge kwaliteit te krijgen.
5

FAQ

Hier staan we stil bij enkele vragen die je kunt hebben over de job van aankoper.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.