wat is een aankoper?
Als aankoper of procurement manager ben je verantwoordelijk voor de inkoop van producten en diensten voor het bedrijf. Je zorgt ervoor dat het bedrijf de beste producten krijgt die helpen om de doelen te bereiken. Je moet een inkoopstrategie voor je werkgever opstellen die rekening houdt met het budget en de benodigde materialen.
Als hoofd van het inkoopteam zie je toe op de selectie van leveranciers op basis van de kwaliteit van grondstoffen en budgettaire beperkingen. Aangezien het jouw taak is om de kosten te optimaliseren, moet je de beste leveranciers kiezen die het bedrijf waar voor zijn geld geven en tegelijkertijd tastbare voordelen leveren.
De specifieke taken van een procurement manager hangen af van de grootte van het bedrijf. In grote organisaties geef je leiding aan een team van inkoopspecialisten en tussenpersonen. Dat betekent dat je waarschijnlijk niet deelneemt aan het inkoopproces. Het is jouw taak om een strategie op te stellen voor de beste inkoopprocedures en het beste inkoopbeleid van het bedrijf. Je rapporteert ook aan de chief procurement officer.
In kleine of middelgrote bedrijven is de inkoopmanager verantwoordelijk voor het uitstippelen van strategieën voor de inkoop. Je werk omvat bijvoorbeeld het selecteren van leveranciers en het onderhandelen over contracten, naast het ontwikkelen van een inkoopplan. Je rapporteert waarschijnlijk ook aan de chief operations officer.
Traditioneel was de rol van een aankoper het toezicht houden op de inkoop, maar deze rol breidt zich uit naarmate meer bedrijven de waarde van een inkoopteam inzien. Tegenwoordig nemen aankoopmanagers deel aan het identificeren van strategische partnerschappen die de bedrijfsresultaten verbeteren.
Past werken als aankoper bij jouw onderhandelingsvaardigheden? Lees dan verder om erachter te komen welke competenties en kwalificaties je nodig hebt om een functie als aankoper te vervullen.
bekijk alle jobsloon van een aankoper
Het loon van een aankoper ligt gemiddeld tussen de €3.500 en €5.000 euro op maandbasis.
De functie is in een bepaalde zin ook commercieel, je onderhandelt namelijk contracten met leveranciers of volgt de prijzen van bepaalde grondstoffen op de wereldmarkten en legt futurecontracten vast om deze aan de meest gunstige prijs te onderhandelen. Een goede procurement manager kan het bedrijf dus veel geld besparen en dat wordt ook weerspiegeld in het loon. De moeilijkheidsgraad van je job en het financiële belang voor het bedrijf worden vaak weerspiegeld in het inkomen.
Een manier waarop jij dus je loon kunt beïnvloeden is het specialiseren in de specifieke markten waarop het bedrijf waarvoor je werkt moet inkopen. Je kent de prijzen goed en vooral, je begrijpt hoe deze evolueren en wanneer het beste moment lijkt om in te kopen. Je kent de concurrentie van de belangrijkste leveranciers en zet deze onder druk. Een goede aankoper heeft dit sterk onder de knie en ervaring is dus minstens even belangrijk als opleiding om een beter loon te onderhandelen.
soorten aankopers
De soorten aankopers hangen af van hoe het bedrijf de goederen die ze inkopen zal gebruiken. Sommige inkoopmanagers zijn betrokken bij:
- directe inkoop: als directe aankoper, koop je de grondstoffen aan die nodig zijn voor de productie van eindproducten. In een productiebedrijf verkrijg je bijvoorbeeld grondstoffen, terwijl je in winkels artikels van de groothandel koopt om ze door te verkopen aan klanten.
- indirecte inkoop: als indirecte aankoper schaf je artikelen aan die van vitaal belang zijn voor de dagelijkse activiteiten, maar die niet bijdragen aan het nettoresultaat van het bedrijf. Je koopt bijvoorbeeld kantoorbenodigdheden, meubilair en reclameartikelen aan.
werken als aankoper
Als aankoper ben jij de belangrijkste drijvende kracht achter efficiëntie in het bedrijf. Je helpt namelijk je werkgever om verspilling te minimaliseren en ervoor te zorgen dat de dagelijkse werkzaamheden soepel verlopen. Laten we eens kijken naar de specifieke rollen en taken van een aankoper.
-
functieomschrijving aankoper
De dagelijkse taken van een procurement manager omvatten:
- zoeken van benodigdheden: als aankoper identificeer je de benodigdheden die een bedrijf nodig heeft. Als je deze lijst hebt opgesteld, kun je de leveranciersgegevens verzamelen die nodig zijn om de aankopen te doen. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de leveranciers voldoen aan het bedrijfsbeleid en aan de minimale vereisten die het bedrijf stelt aan zijn leveranciers.
- onderhandelen en contracten vastleggen: als aankoper ben je verantwoordelijk voor het onderhandelen over de beste deals voor het bedrijf. Je zorgt ervoor dat de ingekochte producten van hoge kwaliteit zijn en dat de leverancier de beste prijs biedt. Je onderhandelt rechtstreeks met leveranciers om ervoor te zorgen dat aan de voorwaarden van beide partijen wordt voldaan en je werkgever geld bespaart. Je biedt het contract ook aan de beste leverancier aan en zorgt ervoor dat de contractuele overeenkomsten voldoen aan de voorschriften van de sector. Handel je in grondstoffen, dan hou je de prijzen op de wereldmarkten goed in het oog. Je weet hoe futurecontracten werken en legt soms maanden op voorhand prijzen vast voor producten die je later zult aankopen.
- de prestaties van leveranciers controleren: als aankoper zorg je ervoor dat leveranciers hun contracten uitvoeren zoals verwacht. Je controleert de levering van goederen en prijzen. Naast de tijdige levering van de goederen, moet je ervoor zorgen dat de goederen voldoen aan de kwaliteitseisen. Als een leverancier de leveringstermijn niet haalt, moet je contact met hem opnemen om de problemen op te lossen en tekorten in het bedrijf te voorkomen.
- ervoor zorgen dat de bedrijfsprotocollen worden nageleefd: als aankoper moet je ervoor zorgen dat de inkoopafdeling voldoet aan de nalevingseisen. Aangezien jij verantwoordelijk bent voor het formuleren van het beleid en de vereisten, moet je ook toezien op de uitvoering ervan. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat het inkoopteam de protocollen voor inkoop en budgetgoedkeuring volgt. Je moet er ook voor zorgen dat het boekhoudteam leveranciers op tijd betaalt.
- het inkoopteam aannemen en trainen: als procurement manager heb je de leiding over de inkoopafdeling. Dat betekent dat je nieuw personeel aanwerft voor de afdeling. Je traint en begeleidt ze ook om ervoor te zorgen dat ze de inkoopprocedures van het bedrijf volgen.
- bijwonen van sectorbijeenkomsten: je moet op de hoogte blijven van trends in jouw sector/branche om op de hoogte te blijven van de veranderende inkoopwetten en -procedures. Daarom neem je best deel aan beurzen en conferenties specifiek aan jouw sector/branche. De bijeenkomsten helpen je ook om nieuwe contacten te leggen met leveranciers.
-
werkomgeving
Eén specifieke werklocatie voor aankopers bestaat er niet? Je kan namelijk werken in alle soorten bedrijfstakken. Sommigen werken voor groothandels,, detailhanders of productiebedrijve. Je kan ook in de publieke sector werken of voor lokale overheidsdiensten of nationale overheidstakken. Je werkt het meest op kantoor, omdat je de hele dag bezig bent met het nakijken van contracten en het vinden van leveranciers aan de hand van de leveranciersgegevens die je hebt. Soms moet je leveranciers bezoeken om te onderhandelen over contracten op externe locaties of productmonsters inspecteren. Je werkt ook buiten het bedrijf wanneer je conferenties, beurzen en andere industriële evenementen bijwoont.
Thuiswerk is een mogelijkheid, al lukt dit niet fulltime. Eén of twee dagen per week zijn mogelijk indien je op dat moment geen meetings hebt.
-
wie zijn jouw collega’s?
Afhankelijk van de werkgever zijn je collega's logistiek managers, supply chain managers. Het kan ook zijn dat je samenwerkt met calculators, projectmanagers, productmanagers en retailinkopers, evenals met andere specialisten, zoals operations managers, finance controllers en geranten.
-
uurrooster aankoper
Het uurrooster van een aankoper is meestal een 40 uur. Aangezien de meeste inkoopmanagers fulltime werken, kan het een uitdaging zijn om een parttime functie te vinden. Je werktijden omvatten de traditionele kantooruren, omdat je op dezelfde tijdstippen moet werken als leveranciers. Werk je vaak met buitenlandse leveranciers in een andere tijdzone, dan kan je ook wel af en toe een paar avonden of weekends werken. Jij past je uurrooster aan aan dat van je belangrijkste toeleveranciers. Je kunt ook op korte contracten werken in tijdelijke functies. Er zijn mogelijkheden om op afstand te werken, maar soms moet je verkopers persoonlijk ontmoeten om over contracten te onderhandelen.
-
doorgroeimogelijkheden als aankoper
Je hebt een lucratieve carrière met tal van doorgroeimogelijkheden als aankoper. Wanneer je start in een klein bedrijf dan heb je eerder een allround job waarbij je alle taken vervult die een procurement manager of zijn team doet. Dergelijke jobs bereiden je voor op functies op managementniveau omdat je alle kneepjes van het vak kent. Je kunt bijvoorbeeld hoofd inkoop worden of hoofd operations en andere topmanagementfuncties. Sommige aankopers specialiseren zich in logistieke functies of supply chain management in plaats van de carrièreladder te beklimmen.
-
voordelen van werken voor randstad als procurement manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen.
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Volgens onderwijskiezer kan je aankoper worden dankzij de nodige ervaring en het doorgroeien in je bedrijf zonder dat je een specifiek diploma hebt behaald. Dit zal echter afhangen van de grootte van het bedrijf waarvoor je werkt en de specialisaties die je nodig hebt voor het uitvoeren van je job.
Een opleiding in een economische richting zal je het beste voorbereiden op een job als procurement manager. Je kunt kiezen voor een bachelor- of masteropleiding, bijvoorbeeld in International Business and Trade of een klassieke opleiding zoals handelswetenschappen of toegepaste economische wetenschappen. Daarnaast speelt ervaring een belangrijke rol voor je doorgroeipotentieel binnen het bedrijf.
competenties en eigenschappen van aankopers
Enkele van de kwaliteiten van een aankoper zijn:
- financiële vaardigheden: als aankoper heb je financieel inzicht nodig omdat je op de hoogte moet zijn van inkoopkosten en budgetten. Financiële vaardigheden helpen je om de budgetten en inkoopkosten in balans te brengen.
- analytische vaardigheden: als aankoper bestaat je rol uit het evalueren van leveranciers en ervoor zorgen dat de gegevens van de leveranciers correct zijn. Je hebt analytische vaardigheden nodig om verschillende factoren te vergelijken die nodig zijn om een leverancier te kiezen.
- leiderschapsvaardigheden: omdat je de manager bent, heb je een toezichthoudende rol. Daarom moet je teams aansturen om inkoopprocessen effectief af te ronden. Leiderschap houdt ook in dat je medewerkers inspireert en motiveert om de gewenste resultaten te behalen.
- onderhandelingsvaardigheden: als aankoper moet je onderhandelen over contracten en ervoor zorgen dat je de beste prijzen krijgt van leveranciers. Onderhandelingsvaardigheden helpen je om de beste prijzen en goederen van hoge kwaliteit te krijgen.
FAQ
Hier staan we stil bij enkele vragen die je kunt hebben over de job van aankoper.
-
wat doet een aankoper?
Een aankoper overziet de inkoopafdeling van een bedrijf. Afhankelijk van de grootte van de onderneming ga je zelf met leveranciers onderhandelen of heb je eerder de leiding over een team van inkoopspecialisten. Je kunt grondstoffen of handelsgoederen aankopen voor de onderneming, maar ook goederen die het bedrijf ondersteunen, zoals bureaumaterialen, het wagenpark of machines.
-
wat verdient een aankoper?
Als inkoopmanager behoor je tot het management van het bedrijf en heb je een rechtstreekse invloed op de cashflow van het bedrijf. Een gespecialiseerd procurement manager verdient gemiddeld €4.200 euro per maand. Daarbovenop komen ook nog extralegale voordelen zoals maaltijdcheques of een groepsverzekering.
-
is er een verschil tussen procurement en inkoop?
Inkoopmanager of procurement manager kunnen door elkaar worden gebruikt. Omdat we echter steeds meer in een geglobaliseerde markt werken en veel internationale contacten hebben als inkoopmanager wordt er meer en meer geopteerd voor de term procurement manager.
-
hoe vind ik een job als aankoper?
Een job vinden als aankoper? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze aankoper jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als procurement manager online zet.