wat is een account manager?
Als account manager ben je verantwoordelijk voor het contact met de klanten van het bedrijf. Een goede account manager heeft een hart voor de klant en het bedrijf. Een account manager doet er alles aan om klanten tevreden te houden en tegelijk de bedrijfsdoelstellingen in het oog te houden.
Een account manager moet soms meerdere taken tegelijk uitvoeren. De functievereisten variëren op basis van de behoeften van de klant op dat moment. Het kan zijn dat je verkoper moet zijn, technische ondersteuning moet bieden, financieel advies moet geven of de rol van klantenservicemedewerker op je moet nemen. Een account manager fungeert hierdoor als verbindingspersoon tussen de klant, de verkoopafdeling en andere afdelingen en teams die een invloed hebben op het account van de klant. In jouw rol van account manager zorg je ervoor dat de klant tevreden blijft en dat je werkgever een aanzienlijk rendement krijgt op het geld dat hij heeft geïnvesteerd in het werven van de klant.
Een goede account manager is op zich geen verkoper, in deze functie ben je niet gericht op het verkopen van een product of dienst. De focus ligt op het helpen van klanten bij het oplossen van problemen of het bereiken van hun doelen. Je moet hiervoor intensief kunnen communiceren met personeel, management en klanten. Account managers geven hierdoor voorrang aan relaties boven verkoop. Je gaat niet voor oplossingen op korte termijn, maar denkt steeds over duurzame relaties met klanten.
Past werken als account manager bij jouw sociale vaardigheden? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als account manager.
bekijk alle jobsloon van een account manager
Het gemiddelde brutoloon van een account manager in Vlaanderen bedraagt €41.000 en €52.100 per jaar. Naarmate je je vaardigheden en ervaring verbetert, neemt je compensatiepakket geleidelijk toe. Goede account managers zijn zeer gewild, dus werkgevers zorgen over het algemeen voor een aantrekkelijk salarispakket. Naast bonussen en commissies ontvang je vaak verschillende vergoedingen en voordelen.
Ervaring beïnvloedt je salaris aanzienlijk. Op instapniveau is het moeilijk om commissies te verdienen omdat je weinig klanten hebt en nog niet over de ervaring beschikt om veel klanten aan te trekken. Met meer jaren ervaring krijg je deze vaardigheden wel. De grootte van het bedrijf beïnvloedt ook je loon. Een groot bedrijf met meerdere klanten kan zich bijvoorbeeld hogere salarissen veroorloven dan kleine starters met een beperkt productassortiment. Werken in stedelijke locaties verbetert ook je salaris vanwege de grote vraag.
soorten account manager
Account managers vallen meestal in een van deze twee categorieën:
- account managers op nationaal of bedrijfsniveau: zij zijn verantwoordelijk voor het coördineren van interne en externe belangen op een hoog niveau. Afhankelijk van hun werkgever nemen deze account managers een quasi-algemene rol van algemeen manager aan.
- account managers op afdelingsniveau: een account manager op afdelings- of deelniveau gaat om met klanten binnen een regio of binnen een segment van de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt. Ze richten zich op het onderhouden van bestaande relaties met distributeurs en zoeken naar nieuwe verkoopkansen. Deze tweede soort account managers zijn de schakel tussen het bedrijf waarvoor ze werken en onafhankelijke winkels of distributeurs. Ze verzamelen verkoopgegevens, analyseren trends en geven feedback aan het verkoopteam.
werken als een account manager
Account managers bouwen relaties op met de klanten van hun werkgever. Ze creëren contacten tussen klanten, leidinggevenden en belanghebbenden. Hun doel is om ervoor te zorgen dat ze snel oplossingen bieden aan de klanten.
-
functieomschrijving account manager
De belangrijkste verantwoordelijkheden van een account manager zijn onder andere:
- voorstellen voorbereiden voor nieuwe zakelijke leads: als account manager is het jouw taak om het aantal klanten in een bedrijf te vergroten. Dit doe je op basis van je ervaring en zakelijk inzicht. Je moet regelmatig op zoek gaan naar nieuwe leads en voorstellen voorbereiden. Wanneer een klant de eerste bestelling doet, volg je hem op om er zeker van te zijn dat hij tevreden is met de service. Je informeert ze ook over aanvullende diensten en producten die het bedrijf aanbiedt.
- problemen van klanten doorverwijzen naar de juiste afdeling: een account manager onderhoudt voortdurend contact met klanten en helpt hen tijdens het bestelproces. Als ze zich zorgen maken of problemen hebben met hun producten, ben jij de contactpersoon. Het is jouw taak om de klachten of opmerkingen door te geven aan de juiste afdeling en terug te koppelen aan de klanten met de juiste feedback.
- gegevens analyseren: jouw taak bestaat erin de behoeften van potentiële klanten te identificeren aan de hand van gegevens. Je onderzoekt hun interesses en ontwikkelt effectieve salesstrategieën voor elke klant. Je moet vaak verkopen aan bedrijven en klanten die waarschijnlijk grote hoeveelheden bestellen. Daarom moet je je marketingvaardigheden aanscherpen.
- accountactiviteiten beoordelen: als account manager is het je belangrijkste taak om klanten te beheren en ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn. Dit houdt in dat je voortdurend de activiteiten van de accounts bekijkt en manieren identificeert om de verkoop te stimuleren of bestaande klanten te behouden.
- onderhandelen over contracten: wanneer een klant je voorstel aanvaardt, moet je onderhandelen over de opdrachtvoorwaarden en contracten. Je bespreekt ook de prijzen, hoeveelheden en kortingen die bij de contracten horen.
-
werkomgeving
Account managers werken in principe in een kantooromgeving. Dit hangt af van het bedrijf waarin je werkt en kan bijvoorbeeld een landschapsbureau of een werkruimte met trendy meubelen zijn. De werkomgeving varieert echter per organisatie. Voor je werk moet je vaak de baan op om klanten te ontmoeten, nieuwe ideeën aan te dragen en over contracten te onderhandelen. Sommige account managers werken op afstand.
De werkomgeving voor account managers is dynamisch en uitdagend. Over het algemeen breng je veel tijd door met klanten. Dat houdt ook in dat je met ze praat over de telefoon, via videoconferenties of persoonlijke ontmoetingen. Dit aspect van de job stelt je in staat om op verschillende locaties te werken, ook van thuis.
-
wie zijn jouw collega's?
Account managers hebben heel wat collega’s, denk maar aan verkopers, customer service medewerkers, marketing managers. De office manager is eveneens een aanspreekpunt, net zoals sales managers en met andere specialisten, zoals boekhouders, verkoopadviseurs en andere account managers.
-
uurrooster
De meeste account managers werken 40 uur per week. De dag begint voor de meesten grosso modo tussen 8 uur en 9 uur en eindigt tussen 17 uur en 18 uur. Het schema kan anders liggen als je klanten in een andere tijdzone werken. Het gebeurt weleens dat account managers in het weekend en laat op de dag werken om aan de eisen van hun klanten te voldoen. Wanneer je te maken hebt met high-profile klanten, moet je beschikbaar zijn wanneer ze opheldering nodig hebben. Dat betekent dat het aantal klanten ook voor een stuk je werkschema bepaalt.
Het uurrooster van een account manager blijft het hele jaar door relatief constant. Als het tijdens bepaalde periodes van het jaar erg druk is, zoals tijdens de vakantie of in seizoensgebonden sectoren, kan het nodig zijn om langer te werken.
-
doorgroeimogelijkheden als account manager
De beste manier om hogerop te komen in een functie als account manager is door meer ervaring op te doen en je opleidingsniveau te verbeteren. Als je over de juiste vaardigheden beschikt, kun je hogerop komen en een account manager of account directeur worden. Zo kun je bijvoorbeeld directeur marketing of sales worden. Sommige account managers gebruiken hun ervaring om consultant voor verschillende bedrijven te worden.
-
voordelen van werken voor randstad als account manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Er bestaat niet een specifiek diploma dat leidt tot een job als accountmanager. Je kunt eigenlijk met om het even welk diploma aan de slag gaan in deze functie, op voorwaarde dat je voldoet aan de vereisten en de kwalificaties. Toch zijn er enkele specifieke opleidingen, zoals avondopleidingen tot accountmanager of een masterclass in sales en accountmanagement. Online cursussen en studieprogramma's helpen je ook om extra vaardigheden te ontwikkelen.
Werkervaring is eveneens belangrijk. Een account manager is een leidinggevende functie waarvoor eerdere ervaring in een soortgelijke functie vereist is. Je kunt beginnen met stages in de verkoop- of klantenservice.
competenties en eigenschappen van account managers
De kwaliteiten van een account manager zijn onder andere:
- communicatieve vaardigheden: als account manager moet je goed kunnen communiceren met mensen, of dit nu over de telefoon, via e-mail of tussen afdelingen en teams is. Je moet je op je gemak voelen om managers en verkopers aan te spreken. Je staat klanten professioneel te woord en onderhoudt een goede werkrelatie. Je soft skills zijn goed ontwikkeld.
- kennis van het vakgebied: kennis van het bedrijf en van de klant is vereist. Als account manager onderhoud je relaties en heb je een grondige kennis nodig van het bedrijf en zijn klanten. Het stelt je ook in staat om groeikansen te identificeren die overeenkomen met de behoeften van de klant en de diensten van het bedrijf.
- vermogen om vooruit te kijken: een strategisch perspectief dat verder gaat dan kortetermijndoelen is een must. Hierdoor kun je langetermijndeals en -relaties op poten zetten en win-winsituaties creëren. Je moet voorrang geven aan langetermijnrelaties boven succes op korte termijn. Daarvoor moet je kunnen plannen en vooruitdenken.
- leiderschapsvaardigheden: leiderschap is noodzakelijk voor account managers omdat ze met veel mensen in contact komen en met veel onderdelen van het bedrijf te maken hebben. Je straalt vertrouwen uit en dwingt respect af bij klanten en collega's. Je inspireert verkopers om meer leads te genereren.
- onderhandelingsvaardigheden: onderhandelingsvaardigheden helpen account managers om producten bij klanten in een positief daglicht te stellen. Je moet gevoel voor timing hebben, beschikken over goede presentatievaardigheden en het zelfvertrouwen aan de dag leggen om te weten wanneer je reële kansen hebt om succes te boeken.
FAQ
Hier zijn enkele vaak gestelde vragen over werken als account manager:
-
zijn account managers en account executives hetzelfde?
Nee, beide functies zijn niet hetzelfde. Account executives richten zich op het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl account managers die accounts beheren als ze binnen zijn en ernaar streven om te voldoen aan de steeds veranderende behoeften van klanten. Dankzij het werk van account managers kunnen account executives meer tijd besteden aan het binnenhalen van nieuwe accounts.
-
zijn er doorgroeimogelijkheden voor account managers?
Ja, er zijn heel wat doorgroeimogelijkheden. Als je succesvol bent als account manager, kun je account directeur of directeur account diensten worden. Een account director geeft leiding aan meerdere account managers in verschillende gebieden waar hun bedrijf actief is.
-
hoe werken account managers en verkopers samen?
Communicatie tussen account managers en verkopers is cruciaal. Wanneer een vertegenwoordiger een klant overdraagt aan de account manager, moet hij of zij de doelen en uitdagingen van de klant duidelijk communiceren aan de account manager.
-
is account manager een goede job?
Werken als account manager is een interessante carrière met boeiende doorgroeimogelijkheden. Je neemt ook een mooi salaris mee naar huis.
-
hoe vind ik een job als accountmanager?
Een job vinden als account manager? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze account manager jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als account manager online zet.