wat is een account manager?

Als account manager ben je verantwoordelijk voor het contact met de klanten van het bedrijf. Een goede account manager heeft een hart voor de klant en het bedrijf. Een account manager doet er alles aan om klanten tevreden te houden en tegelijk de bedrijfsdoelstellingen in het oog te houden. 

Een account manager moet soms meerdere taken tegelijk uitvoeren. De functievereisten variëren op basis van de behoeften van de klant op dat moment. Het kan zijn dat je verkoper moet zijn, technische ondersteuning moet bieden, financieel advies moet geven of de rol van klantenservicemedewerker op je moet nemen. Een account manager fungeert hierdoor als verbindingspersoon tussen de klant, de verkoopafdeling en andere afdelingen en teams die een invloed hebben op het account van de klant. In jouw rol van account manager zorg je ervoor dat de klant tevreden blijft en dat je werkgever een aanzienlijk rendement krijgt op het geld dat hij heeft geïnvesteerd in het werven van de klant.

Een goede account manager is op zich geen verkoper, in deze functie ben je niet gericht op het verkopen van een product of dienst. De focus ligt op het helpen van klanten bij het oplossen van problemen of het bereiken van hun doelen. Je moet hiervoor intensief kunnen communiceren met personeel, management en klanten. Account managers geven hierdoor voorrang aan relaties boven verkoop. Je gaat niet voor oplossingen op korte termijn, maar denkt steeds over duurzame relaties met klanten.

Past werken als account manager bij jouw sociale vaardigheden? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als account manager.

bekijk alle jobs
1

loon van een account manager

Het gemiddelde brutoloon van een account manager in Vlaanderen bedraagt €41.000 en €52.100 per jaar. Naarmate je je vaardigheden en ervaring verbetert, neemt je compensatiepakket geleidelijk toe. Goede account managers zijn zeer gewild, dus werkgevers zorgen over het algemeen voor een aantrekkelijk salarispakket. Naast bonussen en commissies ontvang je vaak verschillende vergoedingen en voordelen.

Ervaring beïnvloedt je salaris aanzienlijk. Op instapniveau is het moeilijk om commissies te verdienen omdat je weinig klanten hebt en nog niet over de ervaring beschikt om veel klanten aan te trekken. Met meer jaren ervaring krijg je deze vaardigheden wel. De grootte van het bedrijf beïnvloedt ook je loon. Een groot bedrijf met meerdere klanten kan zich bijvoorbeeld hogere salarissen veroorloven dan kleine starters met een beperkt productassortiment. Werken in stedelijke locaties verbetert ook je salaris vanwege de grote vraag.

2

soorten account manager

Account managers vallen meestal in een van deze twee categorieën:

  • account managers op nationaal of bedrijfsniveau: zij zijn verantwoordelijk voor het coördineren van interne en externe belangen op een hoog niveau. Afhankelijk van hun werkgever nemen deze account managers een quasi-algemene rol van algemeen manager aan.
  • account managers op afdelingsniveau: een account manager op afdelings- of deelniveau gaat om met klanten binnen een regio of binnen een segment van de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt. Ze richten zich op het onderhouden van bestaande relaties met distributeurs en zoeken naar nieuwe verkoopkansen. Deze tweede soort account managers zijn de schakel tussen het bedrijf waarvoor ze werken en onafhankelijke winkels of distributeurs. Ze verzamelen verkoopgegevens, analyseren trends en geven feedback aan het verkoopteam.
accountmanager in een vergadering
accountmanager in een vergadering
3

werken als een account manager

Account managers bouwen relaties op met de klanten van hun werkgever. Ze creëren contacten tussen klanten, leidinggevenden en belanghebbenden. Hun doel is om ervoor te zorgen dat ze snel oplossingen bieden aan de klanten.

4

opleiding en vaardigheden

Er bestaat niet een specifiek diploma dat leidt tot een job als accountmanager. Je kunt eigenlijk met om het even welk diploma aan de slag gaan in deze functie, op voorwaarde dat je voldoet aan de vereisten en de kwalificaties. Toch zijn er enkele specifieke opleidingen, zoals avondopleidingen tot accountmanager of een masterclass in sales en accountmanagement. Online cursussen en studieprogramma's helpen je ook om extra vaardigheden te ontwikkelen.

Werkervaring is eveneens belangrijk. Een account manager is een leidinggevende functie waarvoor eerdere ervaring in een soortgelijke functie vereist is. Je kunt beginnen met stages in de verkoop- of klantenservice.  

competenties en eigenschappen van account managers

De kwaliteiten van een account manager zijn onder andere:

  • communicatieve vaardigheden: als account manager moet je goed kunnen communiceren met mensen, of dit nu over de telefoon, via e-mail of tussen afdelingen en teams is. Je moet je op je gemak voelen om managers en verkopers aan te spreken. Je staat klanten professioneel te woord en onderhoudt een goede werkrelatie. Je soft skills zijn goed ontwikkeld.
  • kennis van het vakgebied: kennis van het bedrijf en van de klant is vereist. Als account manager onderhoud je relaties en heb je een grondige kennis nodig van het bedrijf en zijn klanten. Het stelt je ook in staat om groeikansen te identificeren die overeenkomen met de behoeften van de klant en de diensten van het bedrijf.
  • vermogen om vooruit te kijken: een strategisch perspectief dat verder gaat dan kortetermijndoelen is een must. Hierdoor kun je langetermijndeals en -relaties op poten zetten en win-winsituaties creëren. Je moet voorrang geven aan langetermijnrelaties boven succes op korte termijn. Daarvoor moet je kunnen plannen en vooruitdenken.
  • leiderschapsvaardigheden: leiderschap is noodzakelijk voor account managers omdat ze met veel mensen in contact komen en met veel onderdelen van het bedrijf te maken hebben. Je straalt vertrouwen uit en dwingt respect af bij klanten en collega's. Je inspireert verkopers om meer leads te genereren.
  • onderhandelingsvaardigheden: onderhandelingsvaardigheden helpen account managers om producten bij klanten in een positief daglicht te stellen. Je moet gevoel voor timing hebben, beschikken over goede presentatievaardigheden en het zelfvertrouwen aan de dag leggen om te weten wanneer je reële kansen hebt om succes te boeken.
5

FAQ

Hier zijn enkele vaak gestelde vragen over werken als account manager:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.