wat is een administratief medewerker?
Als administratief medewerker ondersteun je de werking van een bedrijf of een kantoor. Je takenpallet is heel veelzijdig en afwisselend. Zo sta je bijvoorbeeld in voor het plannen van afspraken, het maken van reisarrangementen en het opstellen van rapporten. Je maakt aantekeningen tijdens vergaderingen, beantwoordt telefoons en overziet de logistiek en de algemene werking van het kantoor. Als ervaren administratief medewerker sta je in voor het coachen van andere medewerkers en ondersteun je het management met gegevens en rapporten.
De job van administratief medewerker verschilt van bedrijf tot bedrijf, maar als gemeenschappelijke factor kun je zeggen dat jouw werk de vlotte werking van een bedrijf garandeert. Zo volg je bestellingen op en sta je in voor logistieke taken zoals: het aanvullen van het kantoor met nieuwe benodigdheden.
In jouw job als administratief medewerker ben je vaak het gezicht van een bedrijf en sta je in voor het beantwoorden van vragen of opmerkingen van klanten. Om je job met succes uit te voeren, beschik je over heel wat skills. Zo blijf je steeds rustig in vaak stresserende omstandigheden en volg je regelmatig bijscholingen over de nieuwste trends in je werkgebied. In een verantwoordelijke setting sta je in voor de evaluatie en opleiding van medewerkers en help je met het onboarden van nieuwe collega’s. Dit wil zeggen dat je een handje toesteekt bij het inrichten van hun werkplek en hen van de nodige informatie voorziet om hun werk vlot uit te voeren.
In je functie van administratief medewerker ondersteun je het management. Je houdt de agenda bij en organiseert professionele bijeenkomsten. Tot je dagelijkse taken behoren verder ook het nalezen van rapporten en het voorbereiden van de rapportering naar diverse stakeholders. Proeflezen en het voorbereiden van verschillende soorten rapporten kun je als geen ander. Je staat mensen in diverse talen te woord en ook geschreven communicatie ligt je perfect.
Ben je een organisatorisch talent en kun je als geen ander diverse verantwoordelijkheden combineren, dan is een job als administratief medewerker iets voor jou. In dit artikel lees je alles over de competenties waarover je als administratief medewerker moet beschikken.
bekijk alle jobsgemiddeld salaris administratief medewerker
Volgens de meest recente cijfers kun je op een bruto maandloon van zo’n €3.077 rekenen als administratief medewerker. In de praktijk is dit cijfer beïnvloed door meerdere factoren. Denk maar aan je diploma, je anciënniteit of de specifieke functie die je uitoefent. Het gemiddeld brutoloon van een starter in administratie en secretariaat bedraagt €2.303 per maand. Vanaf 4 jaar ervaring kun je meestal rekenen op gemiddeld €2.551 bruto per maand. En vanaf 11 jaar ervaring loopt dat op tot gemiddeld €2.997 bruto per maand.
Heb je meer dan 20 jaar ervaring op de teller in een administratieve functie? Dan staat er een bedrag van gemiddeld €3.441 bruto per maand op je loonbriefje. Vanaf 30 jaar ervaring is dat nog ietwat gegroeid, tot gemiddeld €3.810 bruto per maand.
soorten administratief medewerkers
- administratief medewerker: als administratief medewerker bij ondersteun je de verschillende afdelingen.
- juridisch administratief medewerker: als juridisch administratief medewerker assisteer je advocaten met administratief werk. Je archiveert het papierwerk van cliënten, doet onderzoek en maakt aantekeningen tijdens gesprekken met cliënten. Je beheert de correspondentie en verstuurt brieven namens advocaten.
werken als administratief medewerker
Werken als administratief medewerker houdt in dat je het bedrijf of de organisatie waar je werkt helpt om alle processen soepel te laten verlopen. Laten we eens kijken naar enkele taken van een administratief medewerker.
-
functiebeschrijving administratief medewerker
Enkele taken van een administratief medewerker:
- de documentatie van het bedrijf beheren: als administratief medewerker beheer je de documentatie van het bedrijf. Je maakt, bewerkt en archiveert documenten van verschillende afdelingen en zorgt ervoor dat administratieve procedures op tijd worden afgerond.
- administratieve en secretariële werkzaamheden uitvoeren: als administratief medewerker voer je administratieve en secretariële taken uit. Je beantwoordt telefoons, stelt brieven op en verdeelt de post. Je plant eveneens vergaderingen en afspraken in, organiseert zakenreizen en beheert agenda's voor senior medewerkers.
- boekhoudkundige taken: als administratief medewerker registreer je verkoop- en inkoopfacturen, stel je financiële overzichten op en zorg je voor een nauwkeurige boekhouding.
- personeelszaken: als administratief medewerker help je bij het beheren en archiveren van het papierwerk voor nieuwe medewerkers. Je werkt bedrijfsgegevens bij om het salarisproces te vereenvoudigen.
-
werkomgeving
Als administratief medewerker werk je meestal op kantoor.
Administratieve medewerkers zijn in dienst bij een breed scala aan bedrijven, waaronder ziekenhuizen, scholen, kmo’s, mutlinationals en overheidsinstellingen. Welke werkgever je ook kiest, één ding is zeker: je werkt in ieder geval op kantoor waar je nauw samenwerkt met je collega’s. En niet onbelangrijk: als administratief bediende kan je makkelijk van thuis uit werken. Dit wordt wel best afgestemd met de policy op kantoor - alsook met je leidinggevende.
-
wie zijn je collega's?
Als administratief medewerker kom je met heel wat mensen in je organisatie in contact. Je werkt samen met boekhouders, receptionist, management assistants diverse managers zoals office managers.
-
werkrooster
In een job als administratief medewerker start je meestal tussen 8 en 9 uur 's ochtends en werk je tot 17 uur. Je werkt dus tijdens de kantooruren en staat tijdens deze uren interne en externe klanten te woord. Kleine bedrijven hebben vaak deeltijdse functies. Je werkt de gemiddeld tussen de 35 tot 40 uur per week als administratief assistent. De meeste werkgevers verwachten niet dat je als administratief medewerker in het weekend of 's nachts overwerkt, tenzij er een specifieke deadline is voor het bedrijf.
-
doorgroeimogelijkheden als administratief medewerker
Als administratief medewerker kun je je specialiseren in verschillende branches, zoals IT, boekhouding of payrolling. Met een aanvullende opleiding kun je juridisch administratief medewerker of directie assistent worden. Als je een managementopleiding volgt, kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie zoals kantoormanager of HR-verantwoordelijke.
-
voordelen van werken voor randstad als administratief medewerker
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden administratief medewerker
Een kant-en-klare opleiding tot administratief medewerker bestaat eigenlijk niet. Je kunt op verschillende manieren en niveaus toegang krijgen tot een dergelijke job. In het hoger onderwijs kun je bijvoorbeeld gaan voor een talenrichting, waarbij je dan een aanvullende opleiding als administratief medewerker volgt. Je kunt ook specifieke opleidingen volgen, zoals bij SYNTRA.
Het is mogelijk om in het TSO of BSO de richting kantoor te volgen, waarbij je de nodige vaardigheden leert op het vlak van onthaal van mensen en het beheren van gegevens en waarmee je onmiddellijk na de middelbare school aan de slag kunt.
Administratieve medewerkers kunnen door hun vooropleiding uitgroeien tot onmisbare schakels in een bedrijf. Je bouwt een grondige dossierkennis op die onmisbaar is en de fundering van een bedrijf vormt. Volg je bijvoorbeeld een specifieke taalopleiding dan heb je alvast een voordeel om aa de slag te gaan in een bedrijf dat vaak goederen levert aan een land waar die taal gesproken wordt.
vaardigheden en competenties
Enkele van de administratieve vaardigheden en competenties die nodig zijn in deze functie zijn:
- technische vaardigheden: als administratief medewerker heb je technische vaardigheden nodig om gegevens in te voeren, agenda's te beheren en bedrijfsrapporten op te stellen. Je moet vertrouwd zijn met verschillende software zoals spreadsheets, systemen voor klantenrelatiebeheer en virtuele helpdesks. Technische vaardigheden helpen je om je verantwoordelijkheden efficiënt uit te voeren.
- communicatieve vaardigheden: als administratief medewerker heb je uitzonderlijke communicatieve vaardigheden nodig. Je werkgever moet erop kunnen vertrouwen dat jij de stem van het bedrijf bent bij het afhandelen van communicatie met klanten. Je moet mensen professioneel te woord staan en een vriendelijke en positieve houding hebben als je met klanten en gasten praat. Meerdere talen kennen is altijd een troef.
- organisatorische vaardigheden: je hebt organisatorische vaardigheden nodig om je planningen bij te houden en ervoor te zorgen dat het kantoor georganiseerd is. Je rol bestaat vaak uit het organiseren van teamroosters, dossiers en evenementen.
- timemanagement: omdat je een hulpbron bent voor de meeste werknemers in het bedrijf, heb je altijd veel tijd nodig. Timemanagement helpt je om je agenda goed in te delen en te plannen, zodat je alle afdelingen kunt helpen. Het verbetert ook je productiviteit en prestaties en helpt je om een rots van vertrouwen voor je collega’s te worden.
FAQ
Veelgestelde vragen over werken als administratief medewerker.
-
wat doet een administratief medewerker?
Het takenpakket van een administratief medewerker is heel veelzijdig. Je bereidt dossiers voor, beantwoordt vragen aan de telefoon of per mail, je volgt klantenvragen op of helpt het management met het plannen van afspraken. Je taken verschillen van bedrijf tot bedrijf, maar een gemeenschappelijke factor is dat je zorgt voor de verbinding en de vlotte werking in een organisatie.
-
wat is het salaris van een administratief medewerker?
Het gemiddeld brutoloon van een starter in administratie en secretariaat bedraagt €2.303 per maand. Vanaf 4 jaar ervaring kun je meestal rekenen op gemiddeld €2.551 bruto per maand. En vanaf 11 jaar ervaring loopt dat op tot gemiddeld €2.997 bruto per maand.
-
welke vaardigheden heb je nodig als administratief medewerker?
Als administratief medewerker kent het werken met een computer geen geheimen voor je. Je beheerst bij voorkeur meerdere talen en bent stressbestendig. Je schrikt er niet voor terug om zowel klanten te woord te staan als het management bij te staan met gegevens en documenten.
-
welke opleiding heb je nodig als administratief medewerker?
Je kunt als uitvoerend administratief medewerker aan de slag als je hiervoor een opleiding kantoor in het BSO of TSO gevolgd hebt. Gespecialiseerde functies als administratief medewerker liggen voor je open als je het diploma van bachelor bedrijfsbeheer of rechtspraktijk op zak hebt. Ben je een echte talenknobbel? Fijn dat is vaak ook een toegangsticket tot een mooie job als administratief medewerker.
-
hoe vind ik een job als administratief medewerker?
Een job vinden als administratief bediende? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze jobs als administratief medewerker. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als administratief medewerker online zet.