wat is een assistent manager?
Een assistent manager is iemand die belangrijke opdrachten vervult onder leiding van een manager. Als assistent manager moet je weten hoe je verschillende taken uitvoert, zoals het aannemen en opleiden van nieuwe medewerkers en het bieden van klantenondersteuning. Je opdracht zal in elk type bedrijfsomgeving anders zijn maar een aantal algemene taken en verantwoordelijkheden die van je verwacht worden als assistent manager, over de sectoren heen, zijn onder andere:
- het bewaken van de uitgavenpatronen en het budget van het bedrijf
- goede relaties met klanten ontwikkelen
- vergaderingen plannen en coördineren
- de prestaties van de werknemers van het bedrijf beoordelen
- de algemeen manager vervangen als deze afwezig is
Als assistent manager moet je een aanzienlijk aantal jaren ervaring hebben op het gebied waar je leiding aan gaat geven. Elke sector is anders, een uitgebreide kennis van de sector waarin je wilt tewerkgesteld zijn is dus een absolute must. Deze ervaring is belangrijk omdat je veel problemen op de werkvloer oplost, aanwijzingen en aanbevelingen geeft en andere taken uitvoert waarvoor praktische kennis nodig is. Veel bedrijven eisen bijvoorbeeld dat assistent managers goed zijn in het snel oplossen van problemen en organisatietalent hebben. Daarnaast kun je een ideale kandidaat zijn door te laten zien dat je in je vorige functies een brug kon slaan tussen personeel en management.
bekijk alle jobsloon van een assistent manager
Een assistent manager verdient tussen €24.000 en €38.000 per jaar. Afhankelijk van het bedrijf waarvoor je werkt kan hier ook nog een bonus of commissie op de omzet aan toegevoegd worden.
De eerste duidelijke factor die bepaalt hoeveel je verdient als assistent manager is ervaring. Hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je loon zal zijn. Ten tweede zullen sommige werknemers, voor ze je loon bepalen, rekening houden met je individuele prestaties in je vorige functies. Dit kan zeker belangrijk zijn in een commerciële omgeving zoals een retail- of hotelfunctie.
Ten derde spelen de werkomstandigheden of de omgeving vaak een belangrijke rol in het loon van een assistent manager. Bepaalde sectoren zullen nu eenmaal meer betalen dan andere. Ook de grootte van de onderneming kan een invloed hebben. Hoe groter het bedrijf, hoe groter jouw verantwoordelijkheden zullen zijn en dat wordt vaak vertaald in een hoger loon. Ook als je in een snelgroeiende sector werkt, zoals vastgoed, financiële diensten of gezondheidszorg, kun je verwachten aanzienlijk meer te verdienen dan in andere sectoren.
soorten assistent managers
Hoewel assistent managers bijna altijd samenwerken met het hogere management van hun afdeling, zijn er meerdere versies van deze rol. De eerste veel voorkomende vorm van assistent manager is assistent general manager. In deze functie is het je taak om de algemeen manager te helpen bij het bepalen van algemene bedrijfsstrategieën.
Je kunt ook assistent marketing manager worden als je meer geïnteresseerd bent in het helpen identificeren van de behoeften van de klant. In deze functie ben je onder andere verantwoordelijk voor het helpen uitvoeren van marketingonderzoek en het maken van product- en promotiebeslissingen. Veel mensen die assistent manager willen worden, overwegen ook de functie van assistent operations manager. Dit type assistent manager is verantwoordelijk voor het toezicht houden op de dagelijkse activiteiten van een organisatie onder leiding van de operations manager.
In kleinere bedrijven zullen al deze functies in één job te vinden zijn, in grotere bedrijfsstructuren zal je zelf kunnen specialiseren welke richting je uit wilt.
werken als assistent manager
Als je assistent manager wordt, ben je verantwoordelijk voor het aansturen van medewerkers en het uitvoeren van je eigen taken in een kantoor-, productie of winkelomgeving.
-
functieomschrijving assistent manager
Doorgaans is de belangrijkste verantwoordelijkheid van een assistent manager het aansturen van het team. Als assistent manager zal je:
- teamroosters organiseren
- vragen van medewerkers afhandelen
- disciplinaire maatregelen nemen
- vakantie en verlof toestaan
- de prestaties van medewerkers evalueren
- opleidings- en ontwikkelingsprogramma's voor het personeel opstellen en uitvoeren
Naast het bovenstaande ondersteun je werknemers om hun efficiëntie te behouden en ze tevreden te stellen in hun job. Je zorgt ervoor dat het bedrijf aan hun behoeften voldoet. Je bent dus als het ware een tussenpersoon tussen het management en de werknemers. Je moet ervoor zorgen dat je leidinggevenden belangrijke feedback krijgen van de werknemers om de relatie tussen beide partijen gezond te houden. Je mag ook verwachten dat je cruciale veranderingen aanbrengt in de organisatie of activiteiten op de werkvloer en het relevante bedrijfsbeleid helpt ontwikkelen en implementeert om het de werknemers naar de zin te maken.
Als assistent manager werk je samen met de manager en neem je soms tijdelijk diens taken over. Om dat te kunnen doen, moet je de belangrijkste aspecten van het werk van de manager begrijpen en die taken overnemen als dat nodig is. De meeste werkgevers die zoeken naar iemand voor deze functie, zoeken daarom iemand met de bereidheid en het vermogen om creatief te zijn.
In elke organisatie die diensten of goederen levert, zullen er altijd één of meer ontevreden klanten zijn, ongeacht de branche. Als assistent manager moet je in een typisch bedrijf de eerste persoon zijn die de ontevreden klanten helpt om de reputatie van het bedrijf hoog te houden. In dit geval is het jouw taak om naar klanten te luisteren, ze te kalmeren en hun klachten aan te pakken. Je kunt je voorstellen dat je tolerantie, veerkracht en zeer sterke communicatieve vaardigheden nodig hebt om comfortabel te zijn in deze functie.
Een van je grootste taken als assistent manager is het leiden van één of meer teams bij verschillende initiatieven. In dit opzicht moet je optreden als projectmanager en ervoor zorgen dat alle toegewezen projecten worden uitgevoerd zoals verwacht. Een van de dingen die je moet doen is de doelstelling van het project duidelijk definiëren. Je moet ook de nodige middelen organiseren om het doel te bereiken, budgetten beheren, planningen opstellen en rapporten voorbereiden.
-
werkomgeving
De typische werkomgeving voor een assistent manager bestaat uit de gewone kantoorruimte en andere delen van het bedrijfsterrein, zoals magazijnen. Om ervoor te zorgen dat je team of teams op schema liggen en je projecten succesvol worden afgerond, moet je misschien ook regelmatig van de ene locatie naar de andere reizen. Bovendien werken assistent managers meestal zowel in de privé- als in de overheidssector.
Werken vanop afstand zal weer afhankelijk zijn van de sector of omgeving waarin je tewerkgesteld bent. Bepaalde jobs verwachten een nauwe aanwezigheid bij de medewerkers zodat er permanent toezicht is en een aanspreekpunt bij vragen. Bij bepaalde functies bestaat de mogelijkheid om af en toe een dag thuiswerk in te plannen. Dit kan bijvoorbeeld mogelijk zijn wanneer je werkschema's maakt of een nieuw bedrijfsplan aan het opstellen bent.
-
wie zijn jouw collega’s?
Je bent het aanspreekpunt dat voor verbinding zorgt tussen de manager, de HR-afdeling en het uitvoerend personeel. Afhankelijk van de werkomgeving kan dit bijvoorbeeld een customer service medewerker zijn, receptionist, projectmanager of winkelmedewerkers en verkopers in retail.
-
uurrooster assistent manager
Het werkschema van een assistent manager hangt meestal af van de specifieke sector en organisatie. Zo kan je in een hotelomgeving glijdende uren hebben en ook af en toe eens nacht- of weekendwerk verwachten, in retail of productie zal dit minder vaak voorkomen. De meeste assistent managers werken de volledige 40-urige werkweek. Ook bij dringende projecten en deadlines kan van je worden verwacht dat je avond- of weekendwerk uitvoert. Je kunt enige flexibiliteit verwachten in het organiseren van je werk en glijdende uren behoren tot de mogelijkheden.
-
doorgroeimogelijkheden als assistent manager
Als assistent manager heb je veel mogelijkheden om je carrière te versnellen. Nadat je onder een manager hebt gewerkt en aanzienlijke successen hebt geboekt in je werk, is de volgende stap om de schoenen van je manager te vullen. Je kunt ook een functie als manager krijgen bij een ander bedrijf of in een andere branche, omdat de taken en verantwoordelijkheden van een manager in alle bedrijfstakken en sectoren grotendeels hetzelfde zijn. Je kunt doorgroeien van afdelingsmanager, naar kader en eventueel zelfs algemeen manager van een bedrijf.
-
voordelen van werken voor randstad als assistent manager
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Het vereiste opleidingsniveau van een assistent manager is moeilijk te bepalen omdat dit heel erg afhangt van de sector en bedrijfstype waarin je tewerkgesteld bent. Ben je assistent manager in een retailomgeving, zoals een grote kledingwinkel, dan bestaat de kans dat er geen diplomavereisten zijn voor de specifieke functie. Je kunt voor een bedrijfsmatige bachelor kiezen, algemeen of specifiek voor jouw gewenste sector als je je graag wat meer verdiept in het cijfermatige en organisatorische van jouw functie.
Hoop je op een functie van assistent manager in een productieomgeving, dan zal sectorale kennis en eventueel een bepaald opleidingsniveau een gewenst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een functie als assistent manager in een biotechnologisch bedrijf, voor dit soort functies zullen sowieso een masteropleiding in de biochemie of wetenschappelijke richting vereist zijn.
competenties en eigenschappen van assistent managers
Als je bewijst dat je over leiderschapskwaliteiten beschikt en effectief leiding hebt gegeven, vergroot je je kansen op een job. De meeste werkgevers letten op leiderschapsvaardigheden omdat de functie vereist dat je meerdere mensen aanstuurt of superviseert. Je moet daarom aantonen dat je de organisatie kunt vertegenwoordigen door als rolmodel te fungeren voor de mensen die aan je rapporteren. Het is ook belangrijk dat je sterke communicatieve vaardigheden hebt en goed met mensen kunt omgaan.
andere belangrijke vaardigheden
Om een succesvolle assistent manager te worden, moet je een teamspeler zijn. Je bereidheid en vermogen om een teamspeler te zijn hebben invloed op hoe de medewerkers die je aanstuurt functioneren en hoe productief ze zullen zijn. Bovendien moet je zelf gemotiveerd zijn en jezelf voortdurend willen ontwikkelen. Net als andere functies brengt een assistent manager een aantal moeilijkheden met zich mee die vaak worden overwonnen door gemotiveerd en betrokken te zijn. Als je deze vaardigheden combineert met het vermogen om zelfstandig te werken, ben je geknipt voor deze functie.
FAQ
Hier staan we even stil bij enkele vaak gestelde vragen over assistent manager:
-
wat doe je als assistent manager?
Als assistent manager zorg je voor verbinding tussen het management en de medewerkers. Je maakt planningen op, communiceert bedrijfsdoelstellingen aan het personeel en helpt klachten van medewerkers of klanten op te vangen een geschikte oplossing te formuleren.
-
hoeveel verdien je als assistent manager?
Afhankelijk van de omgeving waarin je werkt kan je een minimaal maandloon van €2.000 euro verwachten dat kan oplopen tot €3.200 naargelang je ervaring en verantwoordelijkheden.
-
hoe word je assistent manager?
Ervaring en het hebben van communicatieve vaardigheden en organisatorische skills zijn belangrijker dan een opleidingsniveau. Als assistent manager heb je vaak al andere jobs in de organisatie doorlopen en heb je een goed zicht op de specifieke sector.
-
wat zijn de vaardigheden van een assistent manager?
Het is erg belangrijk dat je communicatief en organisatorisch sterk bent. Je bent namelijk het centrale aanspreekpunt voor zowel medewerkers, management en klanten. Je moet in staat zijn bedrijfsdoelstellingen naar medewerkers over te brengen en hen te motiveren deze te behalen.
-
hoe vind ik een job als assistent manager?
Een job vinden als assistent manager? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze assistent manager jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als assistent manager online zet.