wat is een boekhouder?
Of je nu een zelfstandig accountant bent die zich bezighoudt met belastingaangiften, financiële planning en investeringsadvies, of een bedrijfsboekhouder die verantwoordelijk is voor het beheer van financiële gegevens, budgetten en rapportering, de rol van een boekhouder is essentieel.
Zijn we rendabel genoeg? Genereren we genoeg omzet? Hebben we alle nodige aangiften en betalingen op tijd gedaan zodat we geen boetes krijgen van de overheid? Zijn we kostenefficiënt genoeg? Op welke producten of diensten moeten we sterker inzetten? Waar moeten we investeren? Moeten we besparen? Allemaal vragen waarop zonder jouw werk als boekhouder geen onderbouwd antwoord mogelijk is. Jouw werk draagt bij tot de transparantie en structuur in de financiële rapportering van een bedrijf. En dat is de basis voor het nemen van weloverwogen zakelijke beslissingen. Kortom, jij bent degene die ervoor zorgt dat de cijfers kloppen en dat bedrijven, maar ook particulieren, op het juiste financiële spoor blijven.
bekijk alle jobsloon van een boekhouder
Het loon van een boekhouder kan sterk variëren, afhankelijk van het type boekhouder of de verantwoordelijkheid die je draagt in de organisatie. Uiteraard heeft relevante werkervaring ook invloed op het salaris van een boekhouder. Als starter kan je rekenen op een minimaal brutoloon van €25.000 per jaar. Het loon van een ervaren boekhouder kan al snel oplopen tot €48.000 op jaarbasis.
Als boekhouder ben je op elk moment op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de financiële wetgeving. Dat maakt de kans erg groot dat jouw werkgever zeker bereid is om te investeren in jouw opleidingstraject. En hoe meer opleidingen je gevolgd hebt, hoe groter de kans om door te groeien. En op een hoger loon!
Naast het basisloon hebben boekhouders vaak recht op een mooi pakket aan extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering en hospitalisatieverzekering, vakantiegeld, een dertiende maand en soms een bedrijfswagen.
soorten boekhouders
Jouw takenpakket als boekhouder hangt samen met de ervaring die je hebt. Een startende, junior boekhouder neemt de dagelijkse opvolging van facturen, betalingsherinneringen en inboeken van betalingen op zich. Van een senior boekhouder verwacht een bedrijf ook de opmaak van de jaarrekening, het analyseren van de cijfers en formuleren van boekhoudkundige adviezen.
Kies je voor een kleinere onderneming, dan is de kans groot dat jouw team klein is. Heel wat kleine ondernemingen hebben maar één boekhouder. In dat geval zijn alle boekhoudkundige taken jouw verantwoordelijkheid. Ga je daarentegen als boekhouder aan de slag in een grote onderneming, dan bestaat de kans dat jij je kunt specialiseren in een specifiek onderdeel van het boekhouden. Naast andere boekhouders werk je dan nauw samen met andere financiële profielen binnen het bedrijf. Het zijn functies waar je als boekhouder ook naar kunt doorstromen. Hierbij een overzicht van de meest voorkomende boekhoudkundige profielen:
- auditor: als auditor evalueer je financiële gegevens, het intern controlebeleid en de financiële risico's om de nauwkeurigheid en naleving van regelgeving door te lichten. Je rapporteert bevindingen en aanbevelingen die waardevol zijn voor investeerders, regelgevende instanties en het management.
- accountant: de termen accountant en boekhouder worden vaak door elkaar gebruikt. De taken van een boekhouder en een accountant overlappen ook op vele vlakken, maar toch zijn er ook een aantal duidelijke verschillen. Waar de boekhouder eerder uitvoerende taken heeft, zoals het inboeken of betalen van facturen, zal een accountant deze verder analyseren en de cijfers van de onderneming controleren.
- controller: als controller beheer, analyseer en rapporteer je financiële gegevens, stel je budgetten op, voer je financiële analyses uit, adviseer het management en waarborg je de naleving van regelgeving.
- fiscalist: als fiscalist speel je een essentiële rol bij het begeleiden en adviseren van particulieren en organisaties om fiscale efficiëntie te bereiken en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen op fiscaal vlak.
werken als boekhouder
Als boekhouder help je jouw bedrijf of jouw klanten niet alleen om financieel gezond te blijven. Jouw werk helpt het bedrijfsmanagement ook om juiste en degelijk onderbouwde beslissingen te nemen.
-
wat doet een boekhouder?
Het specifieke takenpakket van een boekhouder hangt af van de grootte van het bedrijf waar je aan de slag gaat en van jouw ervaring als boekhouder. Maar deze taken vind je terug in de job description van zowat elke boekhouder:
- financiële administratie: het bijhouden en beheren van financiële gegevens en transacties binnen de organisatie waar je werkt, cruciaal voor boekhouding, rapportage en financiële beslissingen. Zelfs in bedrijven waar gewerkt wordt met geïntegreerde software die automatisch data invoert in het boekhoudsysteem, ben je als boekhouder onmisbaar om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt.
- reconciliatie: bij de reconciliatie wordt nagegaan of de cijfers die terug te vinden zijn in de boekhouding, ook effectief overeenkomen met wat op facturen en bankuittreksels staat. Bovendien moet de waardering van alle activa kunnen worden aangetoond aan de hand van rapporten of afschrijvingstabellen.
- periodieke rapporteringen en afsluitingen: ook wel “de closings” genoemd. Bedrijven moeten periodiek hun cijfers centraliseren in rapporten en afsluiten. Hoe groter het bedrijf, hoe vaker jij de boekhouding zal moeten afsluiten en rapporteren. Vaak gebeurt dit op maand-, kwartaal- en/of jaarbasis. Met de rapportering geef jij het management een momentopname van de financiële gezondheid van de organisatie en lever je alle cijfers die ze nodig hebben om de nodige beslissingen te nemen op korte en langere termijn.
- belastingaangifte voorbereiden: bedrijven dienen elk jaar belastingaangifte in. Het is de taak van de boekhoudafdeling om de formulieren voor te bereiden en de belastingaangifte correct in te dienen.
- financiële rapportering: één van de taken van een boekhouder is het presenteren van financiële informatie voor alle stakeholders binnen en buiten het bedrijf. Een boekhouder moet de informatie uit de financiële administratie omzetten in een duidelijk rapport. De medewerker kan een rapport ter beoordeling voorleggen, of de bedrijfsleiding kan een senior accountant vragen om een presentatie over de cijfers te geven.
- audit voorbereiden: een audit is een onderzoek naar de financiële processen van een bedrijf. Ondernemingen met een bepaalde omzet, balanstotaal of personeelsaantal moeten jaarlijks een verplichte audit van de jaarrekening laten doorvoeren. Uiteraard kan ook de dienst belastingen van de overheid een controle aanvragen die moet worden voorbereid door de boekhouder. Naast het voorbereiden van het nodige papierwerk kan je als boekhouder ook vlot toelichten waarom bepaalde cijfers op een specifieke manier in de boeken voorkomen.
-
werkomgeving
Als boekhouder werk je hoofdzakelijk vanop kantoor. Is thuiswerk belangrijk voor jou? Steeds meer werkgevers bieden de mogelijkheid om hybride te werken.
Werk je als freelancer of kies je ervoor om voor een boekhoudkantoor aan de slag te gaan? Dan is de kans groot dat je vanop verschillende locaties werkt, namelijk de verschillende kantoren van jouw werkgever of bij klanten op kantoor.
-
wie zijn je collega's?
Afhankelijk van de grootte van het bedrijf werk je als boekhouder samen met andere boekhouders, accountants, fiscalisten, tax specialisten, controllers en financiële managers. Misschien krijg je wel ondersteuning van een hulpboekhouder of een administratief bediende. Ook payroll specialisten, HR-managers en de CFO behoren tot de mensen waarmee je waarschijnlijk regelmatig in contact komt.
-
uurrooster van een boekhouder
Als boekhouder heb je meestal een kantoorjob en werk je de reguliere kantooruren. Tenzij je in een closing of rapporteringsperiode zit of een audit voorbereidt. Op die momenten is het mogelijk dat je management je vraagt om extra uren te presteren.
-
doorgroeimogelijkheden als boekhouder
Als boekhouder heb je verschillende mogelijkheden om door te groeien. Hier zijn enkele van de meest voorkomende doorgroeimogelijkheden:
- senior boekhouder: na enkele jaren kan je doorgroeien tot senior boekhouder. Hierbij ben je verantwoordelijk voor complexere boekhoudkundige taken, hebt meer toezicht op junior boekhouders en speelt een leidende rol bij financiële projecten.
- financieel analist: heb je sterke analytische vaardigheden? Dan kan je de overstap maken naar de rol van financieel analist. Een financieel analist is bezig met financiële planning, budgettering, en het geven van strategisch advies aan het management.
- controller: een controller heeft een hogere positie binnen de financiële afdeling van een organisatie. Als controller heb je toezicht op alle financiële activiteiten, stel je financiële rapporten op en zorg je ervoor dat de financiële processen efficiënt verlopen.
- financial manager of finance director: heb je heel wat jaren op de teller in de financiële wereld en ben je goed in je vak? Na vele jaren ervaring en met de juiste kwalificaties kun je doorgroeien naar de rol van financieel manager of financieel directeur of CFO (chief financial officer). Hierbij ben je verantwoordelijk voor de volledige financiële strategie van een organisatie en rapporteer je rechtstreeks aan de CEO.
- zelfstandig consultant: sommige boekhouders kiezen ervoor om onafhankelijke consultants te worden of hun eigen boekhoudkantoor op te richten. Wil je graag de vrijheid om te werken met verschillende klanten en op verschillende projecten? Dan is deze piste misschien wel iets voor jou.
- specialisatie: je kunt je ook specialiseren in een bepaald gebied zoals belastingen, forensische boekhouding, of management accounting. Dit kan ervoor zorgen dat je toegang krijgt tot zeer gespecialiseerde en goedbetaalde functies.
- onderwijs: houd je ervan om je kennis te delen? Overweeg dan de stap naar het onderwijs en stoom de volgende generatie boekhouders klaar voor hun vak!
-
voordelen van werken voor randstad als boekhouder
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleidingen en vaardigheden
Wil je als boekhouder aan de slag? Dan heb je de juiste opleiding nodig.
-
professionele bachelor
De meeste vacatures voor boekhoudkundige jobs vragen een professioneel bachelorsdiploma. Bacheloropleidingen die je volledig klaarstomen voor een job als boekhouder zijn onder meer:
- accountancy - fiscaliteit
- bedrijfsmanagement
- financial consultancy
- international finance
- adviseur kmo
-
academische bachelor/master
Als academische bachelor of master uit een economische studierichting heb je ook de nodige vaardigheden en het juiste diploma op zak om te werken als boekhouder. Maar opgelet. Een job als startende boekhouder is erg praktijkgericht. Je academische kennis zal zeker van pas komen in een later stadium om verder door te groeien.
-
bijscholing en talenkennis
- talenkennis: wil je in Brussel aan de slag als boekhouder? Dan is de kans groot dat je meer verdient, maar dat betekent tegelijkertijd dat je ook Frans vrij goed moet zijn. Daarnaast is Engels dé voertaal in de financiële wereld.
- bijscholing: de fiscale wetgeving verandert heel regelmatig en als boekhouder moet je je dan ook regelmatig bijscholen om op de hoogte te blijven van de nieuwste regels. Daarnaast evolueert de boekhoudsoftware razendsnel waardoor je ook op digitaal vlak regelmatig zal moeten bijscholen.
-
competenties en eigenschappen van boekhouders
Naast het diploma en de opleidingen, zijn ook een aantal vaardigheden die je als boekhouder best op zak hebt:
- oog voor detail: een foute berekening, een ontbrekende factuur, een fout gecodeerde rapporteringslijn? Jij ziet het meteen.
- digitale vaardigheden: welke boekhoudsoftware jouw werkgever of jouw klanten ook hebben, jij doorgrondt de hele omgeving tot je er vlot mee aan de slag jan
- organisatorische vaardigheden: jij bent een kei in het structureren van je mappen, sheets en andere documenten zodat je in no time alles terugvindt.
- communicatieve vaardigheden: je kan heldere rapporteringen maken die ook begrijpbaar zijn voor mensen die niet jouw financiële achtergrond hebben.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over boekhouders.
-
wat is en doet een boekhouder?
Een boekhouder is verantwoordelijk voor de boekhouding van het bedrijf. Hierbij hoort het betalen en opmaken van facturen, opstellen van btw-aangiften en de periodieke afsluiting van de boekhouding. Een ervaren boekhouder analyseert de cijfers en formuleert adviezen voor de financiële optimalisatie van de onderneming.
-
is een boekhouder goed betaald?
Een boekhouder met een paar jaar ervaring verdient min of meer het gemiddelde brutoloon in België dat zich ergens situeert tussen 3.300 en 3.800 euro bruto per maand. Daarnaast komen ook nog interessante voordelen als pensioensparen of hospitalisatieverzekering.
-
wat mag een boekhouder niet doen?
Een boekhouder mag de jaarrekening opstellen, hij mag echter niet bij het auditproces betrokken zijn. Wel kan hij de nodige input leveren voor de auditor, maar een boekhouder mag geen invloed uitoefenen op deze taak. Een accountant of controller mag dit proces wel uitvoeren.
-
hoe kan ik solliciteren voor een job als boekhouder?
Een job vinden als boekhouder is eenvoudig. Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze boekhouder jobs. Heb je gevonden wat je zoekt? Bezorg ons dan je CV. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Maak een job alert aan en ontvang de boekhouder jobs van ons, zodra ze beschikbaar zijn.