wat is een customer service manager?
Een customer service manager is een toezichthoudende functie binnen een bedrijf of branche waarbij je met klanten werkt. Veel verschillende sectoren hebben functies vrij als customer service manager. Afhankelijk van de sector kunnen de exacte taken verschillen, maar de focus op de klantervaring is hetzelfde. Specifiek als customer service manager sta je in voor het aansturen en leiding geven van een team van customer support medewerkers.
Ben je een customer service manager, dan is het jouw taak om ervoor te zorgen dat interacties tussen klanten en de organisatie positief verlopen en dat ze een tevreden gevoel hebben. Je neemt telefoontjes van klanten aan, beantwoordt hun vragen en klachten en helpt hen met het afronden van hun bestelling, terwijl je beleefd en professioneel blijft. Customer service manager is een leuk beroep voor iedereen die graag met mensen werkt, problemen helpt oplossen en graag met anderen communiceert.
Je vervult een belangrijke functie in elk bedrijf en vertegenwoordigt het bedrijf in de dagelijkse omgang met klanten. Aangezien service van vitaal belang is om de klanttevredenheid te verhogen, is jouw job essentieel voor het algehele succes van het bedrijf. Je vervult de rol om klanten te helpen de hulp en ondersteuning te krijgen die ze nodig hebben wanneer ze met jouw bedrijf of product werken. Deze hulp kan bestaan uit bijvoorbeeld vragen beantwoorden en reageren op klachten.
bekijk alle jobsloon van een customer service manager
Het salaris van een customer service manager varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type bedrijf, ervaring en teamgrootte. Het gemiddelde salaris ligt in Vlaanderen tussen €2.500 en €5.000 bruto per maand. Over het algemeen ontvangt een customer service manager gemiddeld €3.600 per maand.
De locatie waar je werkt, speelt vaak ook een rol in het salarispotentieel. Klassiek verdien je in grotere steden zoals Antwerpen en Brussel gemiddeld meer dan in kleinere steden. Dus als je op zoek bent naar een carrière als customer service manager, is het belangrijk om niet alleen naar het salaris te kijken, maar ook naar de totale arbeidsvoorwaarden en de uitdagingen van de functie.
soorten customer service manager
Vrijwel elke branche die goederen of diensten aan consumenten levert, heeft een rol voor een customer service manager. Je bent in feite een tussenpersoon tussen de consument en het bedrijf om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is met het product of dienst. Dit is meestal administratief werk in een kantooromgeving, maar afhankelijk van hoe de afdeling klantenservice is gestructureerd, kan het zijn dat je je meer richt op één gebied dan op de andere.
werken als een customer service manager
Als je werkt als customer service manager, omvatten je taken alle aspecten van de zorg voor de klanten van het bedrijf. Je primaire focus is het beheren van een leuke ervaring voor alle consumenten die contact hebben en werken met je bedrijf. Bedrijven willen loyale klanten creëren en behouden, dus de focus op een goede klantenservice is overal belangrijk.
-
functieomschrijving customer service manager
Het soort bedrijf waar je werkt heeft invloed op je specifieke taken en verantwoordelijkheden, maar customer service managers kunnen telkens een aantal gelijkaardige taken verwachten.
Zo moet je een goede teamspirit kunnen creëren en ervoor zorgen dat de diverse medewerkers op dezelfde vriendelijke manier met klanten omgaan. Zij werken rechtstreeks met klanten door hun telefoontjes en e-mails te beantwoorden en het is belangrijk dat de klanten een positieve indruk van het bedrijf krijgen.
Je beperkt je niet alleen tot leiding geven. Je behandelt bijvoorbeeld zelf ook vragen en klachten wanneer een klant een probleem heeft met een besteld product. Problemen op een professionele en beleefde manier aanpakken is een essentieel onderdeel van het werk. Soms moet je voor bestellingen van klanten zorgen. Reageer en voltooi deze bestellingen op tijd, zodat de klanten erop kunnen vertrouwen dat het bedrijf voor ze zorgt.
Je rol kan ook bestaan uit het helpen van het team om de verkoopdoelstellingen van het bedrijf te halen. Misschien help je om kortingen en speciale deals te promoten. Dankzij je uitstekende kennis van de producten of diensten van het bedrijf, kun je klanten overtuigen. Al deze verantwoordelijkheden zorgen voor ondersteuning van klanten zodat ze tevreden zijn over hun ervaring met het bedrijf, zodat ze terugkerende klanten worden en het bedrijf zelfs aanbevelen aan andere mensen.
-
werkomgeving
Als customer service manager werk je waarschijnlijk in een kantooromgeving. Je hebt een toezichthoudende rol en werkt samen met andere leden van het klantenserviceteam. Sommige customer service managers werken in de detailhandel, waar ze regelmatig direct contact hebben met klanten. Anderzijds kun je ook vooral telefonisch of via sociale media contact hebben met klanten, bijvoorbeeld bij online verkopers. Je werkt meestal binnenshuis en werkt met je smartphone en laptop in aanslag, vergelijkbaar met een eerstelijns supportfunctie. De exacte omgeving waarin je werkt, verschilt afhankelijk van de organisatie of het bedrijf waarvoor je werkt.
-
wie zijn jouw collega's?
In een rol als customer service manager heb je heel wat collega’s. De soort collega’s hangt evenwel af van de omgeving waar je werkt. Binnen een dienstverlenend bedrijf kun je bijvoorbeeld IT-support medewerkers aansturen, maar je kunt ook veel nuttige informatie delen met operationele afdelingen of de financiële administratie met controllers en boekhouders. Samen met administratief medewerkers kun je je werk goed verdelen en overzichtelijk houden
-
uurrooster
Het werkschema van een customer service manager is niet in elke organisatie hetzelfde. Elk bedrijf heeft andere werktijden en andere behoeften voor jouw rol. Je werktijden zijn beïnvloed door die behoeften. Er zijn mogelijkheden om fulltime of parttime te werken. Afhankelijk van de organisatie waarvoor je werkt, kun je een vast rooster of flexibele werktijden krijgen.
-
doorgroeimogelijkheden als customer service manager
Voor veelzijdige medewerkers zoals customer service managers zijn er altijd wel doorgroeimogelijkheden in een bedrijf. Je kunt na verloop van tijd bijvoorbeeld gaan voor een rol als operations manager of sales manager. Precies omdat je vertrouwd bent met het volledige reilen en zeilen van een bedrijf, is de stap naar een van deze functies niet zo groot. Je kunt je ook toeleggen op processen binnen een bedrijf en aan de slag gaan in de afdeling product management. Wil je je vaardigheden als zelfstandige inzetten, dan kun je een carrièrepad als consultant overwegen.
-
voordelen van werken voor randstad als customer service manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen.
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Je kunt verschillende studies volgen als je graag als customer service manager aan de slag wilt. Denk bijvoorbeeld aan een bachelor in bedrijfsbeheer. Hier leer je de nodige skills op het vlak van management, communicatie en bedrijfsbeheer in het algemeen. Een studie in communicatiewetenschapen is eveneens een goed idee omwille van bovenstaande redenen. En ook voor psychologen kan een job als customer service manager zeker goed liggen. Als psycholoog heb je een goed inzicht in wat mensen motiveert en beweegt, en dat is net een van de kerntaken van een customer service manager. Eventuele bijscholingen via de VDAB zijn ook altijd een goed idee.
competenties en eigenschappen van customer service managers
Een goede customer service manager maakt een positieve indruk op de klanten en geeft hen vertrouwen in de omgang met het bedrijf en in het helpen oplossen van hun problemen. Je belangrijkste taak is interactie met andere mensen. Beleefd, respectvol en professioneel blijven tijdens alle interacties is van vitaal belang. Het is essentieel dat je klanten kunt helpen met hun klachten zonder emotioneel of boos te worden. Sterke communicatieve vaardigheden en de intentie om een positieve klantervaring te creëren zijn zeer belangrijke onderdelen van elke functie bij de klantenservice. Je moet goed kunnen luisteren, in teamverband kunnen werken en effectieve oplossingen voor verschillende problemen kunnen bedenken. Helder en snel denken en beslissen over goede oplossingen is een andere belangrijke vaardigheid voor een customer service manager.
Als customer service manager werk je met de nieuwste communicatietools. Je moet een goede telefoonetiquette hebben en de telefoons van het bedrijf kunnen bedienen. Je hebt ook basis computervaardigheden nodig en enige ervaring met IT-programma’s. Training op de werkplek zal je helpen om de specifieke software van het bedrijf te leren, maar enige basiskennis en ervaring zijn alvast welkom om dit aspect van je nieuwe baan makkelijker te begrijpen. Ervaring met klantenbeheer en software geeft je een voorsprong op andere kandidaten.
FAQ
Veelgestelde vragen over werken als customer service manager.
-
hoeveel verdienen customer service managers?
Het salaris van een customer service manager varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type bedrijf, ervaring en teamgrootte. Het gemiddelde salaris ligt in Vlaanderen tussen €2.500 en €5.000 bruto per maand. Over het algemeen ontvangt een customer service manager gemiddeld €3.600 per maand.
-
is customer service manager een administratieve functie?
Een customer service manager heeft een administratieve functie. Dit is een toezichthoudende functie die je meestal uitvoert in een kantooromgeving. Je werkt met mensen en gebruikt communicatiemiddelen zoals telefoons of computers.
-
wat zijn de verantwoordelijkheden van een customer service manager?
De primaire verantwoordelijkheid van een customer service manager is het bedienen van de klant. Je stuurt hiervoor een team van customer service medewerkers aan Dit betekent dat je de mensen begeleidt die rechtstreeks contact met klanten hebben, om hun vragen te beantwoorden, hun klachten op te lossen en alternatieven of oplossingen te vinden voor problemen die zich voor hen voordoen. Een customer service manager biedt ook zelf hulp om klanten tevreden te stellen.
-
welke vaardigheden heeft een customer service manager nodig?
Een customer service manager moet sterk kunnen communiceren. Als je de hele dag met mensen werkt, moet je goed kunnen luisteren, snel kunnen denken en altijd professioneel blijven. Je moet goed zijn in het oplossen van problemen, het beheren van meerdere verantwoordelijkheden tegelijk en je focus houden op het creëren van een goede klantervaring.
-
wat is de functiebeschrijving voor customer service manager?
Het is de taak van een customer service manager om een positieve klantervaring te creëren en te beheren. Het is een toezichthoudende functie in een bedrijf of organisatie en hoewel de precieze verantwoordelijkheden per werkgever kunnen verschillen, werk je met klanten en een team. Een job als customer service manager is een goede carrière voor jou als je het leuk vindt om met anderen om te gaan en regelmatig problemen op te lossen. Je kunt je uitleven in je passie voor leiding geven en het motiveren van mensen.
-
hoe vind ik een job als customer service manager?
Een job vinden als customer service manager? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze customer service manager jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als customer service manager online zet.