wat is een customer service manager?

Een customer service manager is een toezichthoudende functie binnen een bedrijf of branche waarbij je met klanten werkt. Veel verschillende sectoren hebben functies vrij als customer service manager. Afhankelijk van de sector kunnen de exacte taken verschillen, maar de focus op de klantervaring is hetzelfde. Specifiek als customer service manager sta je in voor het aansturen en leiding geven van een team van customer support medewerkers.

Ben je een customer service manager, dan is het jouw taak om ervoor te zorgen dat interacties tussen klanten en de organisatie positief verlopen en dat ze een tevreden gevoel hebben. Je neemt telefoontjes van klanten aan, beantwoordt hun vragen en klachten en helpt hen met het afronden van hun bestelling, terwijl je beleefd en professioneel blijft. Customer service manager is een leuk beroep voor iedereen die graag met mensen werkt, problemen helpt oplossen en graag met anderen communiceert.

Je vervult een belangrijke functie in elk bedrijf en vertegenwoordigt het bedrijf in de dagelijkse omgang met klanten. Aangezien service van vitaal belang is om de klanttevredenheid te verhogen, is jouw job essentieel voor het algehele succes van het bedrijf. Je vervult de rol om klanten te helpen de hulp en ondersteuning te krijgen die ze nodig hebben wanneer ze met jouw bedrijf of product werken. Deze hulp kan bestaan uit bijvoorbeeld vragen beantwoorden en reageren op klachten.

bekijk alle jobs
1

loon van een customer service manager

Het salaris van een customer service manager varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type bedrijf, ervaring en teamgrootte. Het gemiddelde salaris ligt in Vlaanderen tussen €2.500 en €5.000 bruto per maand. Over het algemeen ontvangt een customer service manager gemiddeld €3.600 per maand.

De locatie waar je werkt, speelt vaak ook een rol in het salarispotentieel. Klassiek verdien je in grotere steden zoals Antwerpen en Brussel gemiddeld meer dan in kleinere steden. Dus als je op zoek bent naar een carrière als customer service manager, is het belangrijk om niet alleen naar het salaris te kijken, maar ook naar de totale arbeidsvoorwaarden en de uitdagingen van de functie.

2

soorten customer service manager

Vrijwel elke branche die goederen of diensten aan consumenten levert, heeft een rol voor een customer service manager. Je bent in feite een tussenpersoon tussen de consument en het bedrijf om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is met het product of dienst. Dit is meestal administratief werk in een kantooromgeving, maar afhankelijk van hoe de afdeling klantenservice is gestructureerd, kan het zijn dat je je meer richt op één gebied dan op de andere.

vrouw met hoofdtelefoon achter een computer
vrouw met hoofdtelefoon achter een computer
3

werken als een customer service manager

Als je werkt als customer service manager, omvatten je taken alle aspecten van de zorg voor de klanten van het bedrijf. Je primaire focus is het beheren van een leuke ervaring voor alle consumenten die contact hebben en werken met je bedrijf. Bedrijven willen loyale klanten creëren en behouden, dus de focus op een goede klantenservice is overal belangrijk.

4

opleiding en vaardigheden

Je kunt verschillende studies volgen als je graag als customer service manager aan de slag wilt. Denk bijvoorbeeld aan een bachelor in bedrijfsbeheer. Hier leer je de nodige skills op het vlak van management, communicatie en bedrijfsbeheer in het algemeen. Een studie in communicatiewetenschapen is eveneens een goed idee omwille van bovenstaande redenen. En ook voor psychologen kan een job als customer service manager zeker goed liggen. Als psycholoog heb je een goed inzicht in wat mensen motiveert en beweegt, en dat is net een van de kerntaken van een customer service manager. Eventuele bijscholingen via de VDAB zijn ook altijd een goed idee.

competenties en eigenschappen van customer service managers

Een goede customer service manager maakt een positieve indruk op de klanten en geeft hen vertrouwen in de omgang met het bedrijf en in het helpen oplossen van hun problemen. Je belangrijkste taak is interactie met andere mensen. Beleefd, respectvol en professioneel blijven tijdens alle interacties is van vitaal belang. Het is essentieel dat je klanten kunt helpen met hun klachten zonder emotioneel of boos te worden. Sterke communicatieve vaardigheden en de intentie om een positieve klantervaring te creëren zijn zeer belangrijke onderdelen van elke functie bij de klantenservice. Je moet goed kunnen luisteren, in teamverband kunnen werken en effectieve oplossingen voor verschillende problemen kunnen bedenken. Helder en snel denken en beslissen over goede oplossingen is een andere belangrijke vaardigheid voor een customer service manager.

Als customer service manager werk je met de nieuwste communicatietools. Je moet een goede telefoonetiquette hebben en de telefoons van het bedrijf kunnen bedienen. Je hebt ook basis computervaardigheden nodig en enige ervaring met IT-programma’s. Training op de werkplek zal je helpen om de specifieke software van het bedrijf te leren, maar enige basiskennis en ervaring zijn alvast welkom om dit aspect van je nieuwe baan makkelijker te begrijpen. Ervaring met klantenbeheer en software geeft je een voorsprong op andere kandidaten. 

5

FAQ

Veelgestelde vragen over werken als customer service manager.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.