wat is een customer service medewerker?
Customer service medewerkers of klantendienstmedewerkers helpen klanten en bezoekers met aankopen en klachten. Deze specialist geeft informatie en beantwoordt vragen die verband houden met de producten en diensten van een bedrijf. Daarnaast houd je je bezig met retours en klachten die voor bepaalde departementen of leidinggevende personen bedoeld zijn.
Soms moet je als customer service medewerker andere medewerkers begeleiden, vooral wanneer je doorgroeit tot een leidinggevende functie. Voor deze job is het belangrijk dat je geduld uitoefent en kalm blijft in elke situatie. Je komt immers regelmatig in contact met boze klanten en dan is het belangrijk dat je hun gevoelens erkent en een oplossing zoekt voor het probleem. Je blijft altijd professioneel en empathisch bij het helpen van klanten via verschillende kanalen. Daarnaast moet je natuurlijk duidelijke informatie kunnen geven over producten en diensten.
De customer service houdt rapporten bij van klantgesprekken, waaronder klachten en reacties. Hij of zij fungeert als het aanspreekpunt voor gebruikers en coördineert en communiceert samen met andere medewerkers om bijvoorbeeld product- of dienstenrapporten op te stellen. Je werkt vooral aan de computer en krijgt regelmatig opleidingen om te leren werken met verschillende types software.
Past een job als customer service medewerker bij jou vanwege je geduld en rustige karakter? Hieronder lees je alles over deze specialisatie, het loon en het takenpakket en meer, zodat je je nieuwe carrière alvast goed inzet.
bekijk alle jobshet loon van een customer service medewerker
Een customer service medewerker in België verdient tussen de €2.174 en €2.625 bruto per maand.
soorten customer service medewerkers
We kunnen verschillende soorten customer service medewerkers onderscheiden. Zo is er verschil in de wijze van communicatie. Dit is vaak vooral telefonisch, maar soms ook per e-mail. Ook sociale media worden steeds meer ingezet voor customer service.
werken als een customer service medewerker
Het is al duidelijk dat een customer service medewerker de hele dag door in contact staat met bezoekers en klanten in naam van het bedrijf. Lees verder voor meer informatie over het takenpakket en de werkomgeving van de klantendienstmedewerker.
-
functieomschrijving customer service medewerker
Tot het gemiddelde takenpakket van een customer service medewerker behoren:
- vragen over het bedrijf beantwoorden: je beantwoordt algemene en diepgaande vragen in verband met de onderneming waarvoor je werkt. Dit betekent dat je precies moet weten wat het bedrijf doet en hoe het werkt. De antwoorden zijn beknopt maar duidelijk en helpen klanten bij het aankopen van de juiste producten.
- bestellingen en betalingen opvolgen: als customer service medewerker ontvang en verwerk je bestellingen van klanten. Je zorgt ervoor dat de klant het product tijdig ontvangt en bent ook verantwoordelijk voor retours, het vervangen van producten en het annuleren van bestellingen.
- problemen evalueren en oplossen: customer service medewerkers helpen klanten met technische problemen. Daarbij ondersteun je klanten bij de installatie, het onderhoud en het upgraden van producten.
- feedback van klanten verzamelen en analyseren: de customer service medewerker verzamelt klantenfeedback voor analyse en volgt geholpen klanten op om te weten of ze tevreden zijn. Op basis van de feedback kan het bedrijf de aangeboden producten en diensten verbeteren.
-
werkomgeving
Als customer service medewerker ben je meestal actief in een kantoor of thuis, afhankelijk van de sector, het bedrijf en natuurlijk je werkschema. Werken op afstand is de norm in deze branche. In de meeste gevallen ga je aan de slag gedurende de gewone werkuren overdag, wanneer klanten het bedrijf in kwestie kunnen contacteren met vragen of problemen. Werk je in een kantoor? Dan zit je regelmatig samen met andere customer service medewerkers om klantenfeedback te bespreken of oplossingen te zoeken voor problemen. Afhankelijk van het bedrijf waarvoor je werkt, breng je veel tijd door in een call center onder toezicht van een leidinggevende.
-
wie zijn jouw collega’s?
Tijdens je job als customer service medewerker werk je nauw samen met een teamleader, administratieve medewerkers, office managers, vertegenwoordigers, commerciële managers en andere functies in de klantendienst. Daarbij kom je ook in contact met bijvoorbeeld boekhouders, financiële manager en business analisten.
-
uurrooster customer service medewerker
Customer service medewerkers werken ongeveer even vaak fulltime als parttime en dan meestal tijdens de gewone werkuren. Afhankelijk van de sector kan het ook gebeuren dat je tijdens het weekend of ’s avonds actief bent. Vervolgens is het mogelijk om een flexibel uurrooster te hanteren wanneer je werkgever dat toelaat.
-
doorgroeimogelijkheden als customer service medewerker
Als customer service medewerker heb je verschillende doorgroeimogelijkheden. Het gaat om een job die de deur opent voor heel wat specialisaties. Denk maar aan boekhouding en verkoop. Veel customer service medewerkers kiezen voor een job als vertegenwoordiger voor ze uiteindelijk een leidinggevende functie krijgen. Daarbij kan je ook teamleider worden in dezelfde branche van de onderneming. Beschik je over voldoende ervaring en de nodige ambitie? Dan is ook een job als customer service manager mogelijk.
-
voordelen van werken voor Randstad als customer service medewerker
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
-
leuke bedrijven om voor te werken als customer service medewerker
opleidingen en vaardigheden
In België customer service medewerker worden, dat kan op ongelofelijk veel manieren. Bij de VDAB ben je aan het juiste adres voor flexibele opleidingen met verschillende modules, zoals:
- telefonisch (en schriftelijk) klantvriendelijk communiceren
- communiceren in moeilijke situaties en klachtenbehandeling
- commerciële gesprekken voeren
- klanten informeren
- reglementering: consumenteninfo en -bescherming
- inbound versus outbound
- verkooptechnieken
Dit opleidingstraject is individueel en omvat ook een stageperiode als voorbereiding voor je nieuwe job. Andere organisaties, bijvoorbeeld het NHA afstandsonderwijs, zijn ook geschikt als je je wilt specialiseren tot customer service medewerker en vooral interessant wanneer je je opleidingstraject wilt combineren met een huidige job. Voor een eerder gespecialiseerde en diepgaande opleiding is het NCOI dan weer een goede kandidaat.
competenties en eigenschappen van customer service medewerkers
De customer service medewerker moet tegenwoordig bedreven zijn in het gebruik van allerhande elektronische apparaten, zoals computers en telefoons. Daarbij werkt hij of zij met de nodige software om accounts van gebruikers up te daten. Aan de andere kant zijn ook een aantal andere soft skills en eigenschappen belangrijk voor de klantendienstmedewerker:
- luistervaardigheden: de customer service medewerker luistert echt naar klanten en kan op die manier hun behoeftes vervullen. Je blijft altijd empathisch en je belangrijkste verantwoordelijkheid is actief luisteren naar wat de klant te zeggen heeft, zodat hij of zij zich gehoord en begrepen voelt. Je neemt de tijd die nodig is voor elk gesprek en kunt de vragen en situatie van gebruikers correct interpreteren om een oplossing te vinden.
- geduld: zelfcontrole is essentieel voor de customer service medewerker, omdat je in elke situatie rustig moet kunnen blijven. Vooral als je te maken krijgt met ontevreden of boze klanten. Daarbij neem je de verantwoordelijkheid op voor de fouten van het bedrijf en zorg je ervoor dat de klant tevreden is met het gesprek.
- probleemoplossend denken: je probleemoplossende vaardigheden maken het gemakkelijker om snel oplossingen te vinden voor complexe problemen. Customer service medewerkers gaan systematisch te werk en hebben oog voor detail bij de zoektocht naar een oplossing. Daarbij zijn creativiteit en vindingrijkheid onmisbaar om klanten echt te helpen en succesvol te worden in deze job.
- flexibel omgaan met uitdagingen: flexibiliteit is een must als je het wilt maken als customer service medewerker. Je komt dagelijks met tientallen klanten in contact en dat betekent dat je onmogelijk kunt weten welke situaties er zich zullen voordoen. Een goede customer service medewerker zorgt ervoor dat klachten en vragen bij het juiste departement of de relevante persoon terechtkomen. Daarnaast kan je de nodige informatie geven aan de gebruiker, zonder je te laten meeslepen door stress of emoties. Je blijft altijd mentaal flexibel, zelfs wanneer je tegelijkertijd verschillende klanten helpt via verschillende kanalen.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over customer service medewerkers:
-
heb je technische kennis nodig als customer service medewerker?
De customer service medewerker maakt elke dag gebruik van computers, telefoons en software, bijvoorbeeld om accounts van klanten up-to-date te houden en gebruikers te helpen. Een goede technische kennis en de juiste vaardigheden zijn dus erg belangrijk.
-
werkt een customer service medewerker op afstand?
Tegenwoordig kan je als customer service medewerker zeker op afstand aan de slag, aangezien je mensen vooral helpt via de telefoon of videochat. Aan de andere kant kiezen veel bedrijven ervoor om customer service medewerkers te werk te stellen in een call center of ter plaatse.
-
hoe hoog ligt het maandloon van een customer service medewerker?
Een customer service medewerker in België verdient tussen de €2.174 en €2.625 bruto per maand.
-
wat is de belangrijkste taak van een customer service medewerker?
De customer service medewerker helpt klanten en gebruikers van producten bij het oplossen van problemen en beantwoordt (technische) vragen. Deze specialist is meestal in dienst van een of meerdere bedrijven en is het eerste aanspreekpunt voor klanten die een klacht of probleem hebben. Een andere belangrijke taak van de customer service medewerker is het doorgeven van klachten en problemen aan de relevante branches of medewerkers in het bedrijf en het opvolgen van de klant.
-
kan ik doorgroeien als customer service medewerker?
Je kunt op verschillende manier doorgroeien in een job als customer service medewerker. Vaak kiest men ervoor om verkoopvertegenwoordiger te worden, maar je kunt ook een leidinggevende functie innemen in het bedrijf waarvoor je werkt. Denk maar aan teamleader of customer service manager.
-
hoe vind ik een job als customer service medewerker?
Een job vinden als customer service medewerker? Maak een Randstad profiel aan en doorzoek onze customer service medewerker jobs. Gevonden wat je zocht? Stuur ons dan jouw cv. Zijn er momenteel geen passende vacatures beschikbaar? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als CNC operator online zet.