wat is een HR-medewerker?
Als HR-medewerker ben je in de eerste plaats een integere en aanspreekbare persoon. Formeel gezien bestaat je werk uit een combinatie van administratieve en HR-taken. Sommige bedrijven zetten HR-medewerkers puur in voor administratieve functies, terwijl je bij andere bedrijven beide rollen moet vervullen. Technisch gezien heeft de rol van een HR-medewerker minder te maken met personeelsdiensten en meer met het beheren van bedrijfsbeleid, gegevensbeheer en het evalueren van werknemersrelaties.
wat doet een HR-medewerker?
De meeste mensen verwarren een HR-medewerker vaak met een zogenaamde HR-generalist, maar er bestaan wel degelijk grote verschillen. Een HR-generalist beheert bijvoorbeeld personeelsgerelateerde zaken, terwijl een HR-medewerker de HR-manager helpt met dagelijkse taken zoals het verwerken van nieuwe aanwervingen, HR-gegevenssystemen en het documenteren van het beleid. In grote organisaties is de rol van HR-medewerker onderverdeeld in verschillende specialisaties, zoals salarisadministratie of gegevensinvoer. In kleinere bedrijven omvat je rol als HR-medewerker evenwel alle HR-functies, inclusief werving, training en werknemersrelaties. Daarom krijgen HR-medewerkers in kleine organisaties vaak een meer algemene ervaring en een bredere kijk op het vak.
Als HR-medewerker moet je de fijne kneepjes van gegevensbeheer begrijpen. Omdat je een cruciale rol speelt in het beheren van de informatiestroom tussen medewerkers en managers, heb je bovendien sterke communicatieve en sociale vaardigheden nodig.
Past werken als HR-medewerker bij jouw vaardigheden op het gebied van gegevensbeheer? Lees dan verder om erachter te komen welke competenties en kwalificaties je nodig hebt om een dergelijke functie te vervullen.
bekijk alle jobswat verdient een HR-medewerker
Het gemiddelde loon van een HR-medewerker in België bedraagt €2.952 per maand. Dit is een basisloon dat sterk afhankelijk is van een aantal factoren. Je opleiding speelt bijvoorbeeld een grote rol in je verloning, net zoals het aantal jaren ervaring dat je op de teller hebt staan. In de ene functie is je taak beperkt tot meer uitvoerende werkzaamheden, terwijl je in een andere job meteen een grotere verantwoordelijkheid kan krijgen. Dit weerspiegelt zich dan in de verloning. De sector waarin je aan de slag gaat, speelt eveneens een grote rol. Bedrijven nabij grote steden zoals Antwerpen en Brussel, betalen je over het algemeen een hoger loon dan bedrijven in kleinere steden.
Sommige functies zijn meer uitdagend, met als gevolg dat je ook een hoger loon kan verkrijgen. Als je complexe personeelszaken behandelt, krijg je bijvoorbeeld meestal een hogere bezoldiging. Wil je meer weten weten, dan kun je dit artikel over lonen in de HR-sector lezen.
soorten HR-medewerkers
Als HR-medewerker zijn er heel wat mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Zodoende kun je voor een groot stuk zelf je carrière bepalen. Enkele van de soorten HR-medewerkers zijn:
- HR-coördinator: als HR-coördinator lig je aan de basis van personeelsprogramma's. Tot je taken behoren het plannen van een visie- en waardenbeleid, het coördineren van trainingen en het omgaan met problemen van werknemers. Je onderzoekt ook trends in de sector en helpt het bedrijf betere HR-processen te creëren.
- HR-medewerker met specialisatie in welzijn en een gezonde werkomgeving: als HR-medewerker die verantwoordelijk is voor een gezond bedrijfsklimaat werknemers, zorg je voor een inclusieve en harmonieuze werkomgeving. Dat houdt ook in dat je gedrag op de werkvloer aanpakt en manieren vindt om conflicten tussen werknemers op te lossen.
werken als HR-medewerker
Als je een carrière als HR-medewerker ambieert, lees dan verder om meer te weten te komen over het werkschema en de specifieke taken.
-
functieomschrijving HR-medewerker
Elke organisatie heeft unieke taken en verantwoordelijkheden voor een HR-medewerker, maar de algemene taken zijn onder andere:
- personeelsdossiers bijhouden: als HR-medewerker houd je de wettelijk verplichte personeelsdossiers bij. Je moet de benodigde gegevens documenteren, ervoor zorgen dat ze actueel zijn en ze verstrekken wanneer dat nodig is. Naast het valideren van de gegevens moet je ze ook invoeren in het informatiesysteem van het bedrijf.
- gesprekken organiseren: HR-medewerkers werken nauw samen met recruitment consultants om ervoor te zorgen dat ze de nodige middelen hebben om gesprekken te voeren. Dat betekent dat je de kandidaten op de shortlist samenstelt en ervoor zorgt dat de manager die de beslissing neemt de nodige gegevens heeft. Je organiseert ook afspraken en locaties voor interviews en communiceert met de kandidaten op de shortlist. Een HR-medewerker onderhoudt contact met potentiële kandidaten tijdens het selectieproces.
- bedrijfsbeleid en -procedures bijhouden: telkens als de managers het personeelsbeleid en de personeelsprocedures van de organisatie wijzigen, geven ze dit door aan de HR-afdeling. Het is dan jouw taak om de wijzigingen in het informatiesysteem te documenteren en de werknemers van de wijzigingen op de hoogte te stellen. Soms moet je trainingen organiseren om ervoor te zorgen dat de medewerkers de nieuwe procedures begrijpen.
- de onboarding voorbereiden: als HR-medewerker zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen door onboardingprocessen te organiseren. Je geeft rondleidingen door kantoren en de registraties in diverse tools, bereidt hun werkruimte voor en geeft aan welke bijscholing de nieuwe medewerkers nodig hebben.
- beheer van salarisgegevens: het is jouw taak om gegevens te verzamelen die nodig zijn voor de salarisverwerking. Dat betekent dat je moet waken over de juistheid en ervoor moet zorgen dat het salaristeam relevante informatie heeft.
- vragen van werknemers behandelen: als HR-medewerker ben je het eerste contactpunt tussen werknemers en het management. Het is jouw taak om verzoeken en vragen van werknemers aan de manager door te geven. Je kunt ook vragen verduidelijken die voortvloeien uit het bedrijfsbeleid of de procedures.
-
werkomgeving
Als HR-medewerker is je werk voornamelijk kantoorwerk. Je brengt je dag door met het doornemen van personeelsgegevens en het voorbereiden van noodzakelijke documenten op kantoor. Soms moet je reizen om trainingen of sollicitatiegesprekken te organiseren als het bedrijf die op een andere locatie houdt. De meeste HR-medewerkers werken intern en leveren diensten aan een enkele werkgever. Je kunt evenwel ook aan de slag gaan bij HR-adviesbureaus en diensten leveren aan verschillende klanten. Dat houdt in dat je je klanten af en toe moet bezoeken.
Je kunt als HR-medewerker ook bij de overheid terecht, bijvoorbeeld de Vlaamse overheid. Je leest hier meer over de verloning in de HR-wereld bij de overheid.
-
wie zijn je collega's?
Een van de mooie dingen om HR-medewerker te zijn, is dat je met veel mensen contact hebt. Veel hangt hierbij af van de sector of het bedrijf waarin je werkt. Zo kun je bijvoorbeeld met bouwvakkers samenwerken als HR-medewerker in een bouwbedrijf, maar evengoed met data engineers. Welke sector je ook verkiest, iedereen houdt van je werk als betrokken HR-medewerker. Werk je in de uitzendsector, dan heb je zeker uitzendconsulenten als collega, terwijl je in de zorgsector als HR-medewerker met zorgkundigen kunt samenwerken.
-
uurrooster
Je werkschema als HR-medewerker hangt af van of je fulltime of parttime werkt. Afhankelijk van het bedrijf en de functie variëren je werktijden van 35 tot 40 uur per week. Voltijd HR-medewerkers werken de typische kantooruren van 9 uur 's ochtends tot 17 uur. Als HR-medewerker is het niet zo gebruikelijk om in het weekend te werken, al kan er bijvoorbeeld weleens een bedrijfsevent of beurs zijn om jong talent aan te trekken. Deeltijdse mogelijkheden voor HR-medewerkers zijn steeds mogelijk.
-
carrièremogelijkheden
In grote organisaties is de functie van HR-medewerker een instapfunctie op het gebied van personeelszaken. Van hieruit kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie of je specialiseren in de verschillende specialismen binnen HR. De meeste HR-medewerkers verbeteren hun kwalificaties en gaan aan de slag als HR-managers, HR-strategen en vervolgens HR-directeuren. Er zijn ook verschillende mogelijkheden om je te specialiseren. Er is een grote nood aan payroll-specialisten, employee relations-specialisten of recruiters. Met deskundige kennis en jarenlange ervaring kun je doorgroeien naar consultancy.
-
voordelen van een job als HR-medewerker via randstad
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen.
- wekelijks uitbetaald worden;
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen;
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Wil je aan de slag als HR-medewerker, dan moet je hier een gepaste opleiding voor volgen. In deze opleiding leer je de basisprincipes van human resources management. Je kunt gaan voor een professionele bachelor aan een hogeschool met een keuzetraject in human resources. Een andere optie is de professionele bachelor bedrijfsmanagement, waarin je je ook kunt specialiseren in HR-topics. Met een masterdiploma kun je ook terecht in de wereld van human resources. Een opleiding die gegeerd is op HR-afdelingen is deze van bedrijfspsycholoog. Hiermee kun je starten als HR-medewerker om de nodige processen in een bedrijf te leren kennen. Op basis van deze ervaring kun je dan doorgroeien tot HR-manager of recruitment consultant. De afstudeerrichting handelswetenschappen met als afstudeerrichting personeels- en organisatiemanagement is ook een mooi toegangsticket tot een functie als HR-medewerker.
Verder kun je aan de hogeschool ook een postgraduaat in humanresourcesmanagement volgen. En wie de ambitie heeft om door te groeien naar hogere HR-functies, kan een masterclass in HR volgen aan bijvoorbeeld de Vlerick Business School.
Bij de VDAB kun je bovendien eveneens diverse opleidingen volgen tot HR-medewerker.
HR-medewerker: vaardigheden en competenties
Als HR-medewerker heb je een stevige set vaardigheden nodig, ook soft skills, om te slagen. Hier noemen we er enkele:
- computervaardigheden: als HR-medewerker heb je basis computervaardigheden nodig om te helpen bij gegevensbeheer en andere HR-functies. Kennis van MS Office-toepassingen zoals Excel, PowerPoint en Word maakt je werk eenvoudiger.
- organisatorische vaardigheden: in jouw functie moet je als een acrobaat jongleren met talloze taken. Zonder de nodige organisatorische vaardigheden loop je op sommige taken al snel achter op schema. Administratieve vaardigheden helpen je om taken volgens prioriteit te rangschikken en efficiënter te werken.
- communicatieve vaardigheden: als HR-medewerker heb je goede communicatieve vaardigheden nodig om werknemers met hun vragen en verzoeken te helpen. Bij de meeste van je taken hoort ook communicatie met sollicitanten, en dan komen communicatievaardigheden goed van pas.
- integriteit en benaderbaarheid: je moet benaderbaar en betrouwbaar zijn om werknemers een veilig gevoel te geven. Op die manier kunnen ze gevoelige kwesties met je bespreken. Je moet werknemers ook goed advies geven over hun vragen.
FAQ
Veelgestelde vragen over werken als HR-medewerker.
-
wat doet een HR-medewerker?
Een HR-medewerker voert administratieve taken op de afdeling personeelszaken uit. Je verzamelt personeelsgegevens en houdt bedrijfsprocedures en het beleid bij.
-
welke kwalificaties heeft een HR-medewerker nodig?
Om als HR-medewerker aan de slag te gaan, heb je best een diploma hoger onderwijs. Een bachelor in personeelsmanagement lanceert je carrière in de goede richting, al kun je vaak ook on-the-job de baan leren.
-
wat is het salaris van een HR-medewerker?
Het gemiddelde loon van een HR-medewerker in België bedraagt €2.952 per maand. Dit is een basisloon, dat sterk afhankelijk is van een aantal factoren. Je opleiding speelt bijvoorbeeld een grote rol in je verloning, net zoals het aantal jaren ervaring
-
is er een verschil tussen een HR-generalist en een HR-administrator?
Het verschil tussen een HR-generalist en een HR-administrator zit in de taken die erbij komen kijken. De HR-administrator richt zich op kantoor- en gegevensbeheerfuncties, terwijl de HR-generalist alle aspecten van personeelszaken beheert.
-
waarom wil je een job als HR-medewerker?
De rol van HR-medewerker is een boeiende carrière als je graag met mensen werkt. Als je het leuk vindt om in een kantooromgeving te werken en mensen je graag in vertrouwen nemen, dan is deze functie vast iets voor jou.
-
hoe vind ik een job als HR-medewerker?
Een job vinden als HR-medewerker? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze HR-medewerker jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als HR-medewerker online zet.