wat is een IT support?
Een IT support of helpdesk is een technische specialist die bedreven is in de configuratie van computersystemen. Je gebruikt je kennis van IT om software te evalueren en problemen met hardware en programma’s op te sporen. Wanneer je interne computersystemen beheert, los je problemen op en communiceer je met klanten.
Het gebeurt dat je als IT-specialist ook instructies geeft aan klanten in verband met software. Je begeleidt ze bij het gebruiken van programma’s en ondersteunt bij de installatie van software of het upgraden ervan. Als dat nodig is, beantwoord je vragen in verband met de programma’s. Denk aan het herstellen van een internetverbinding of problemen opsporen met IT-producten voor huishoudens, zoals routers.
Als IT support ben je vooral binnenshuis aan de slag in een kantoor van een specifiek bedrijf. Je bent verantwoordelijk voor allerhande IT-gerelateerde problemen. Soms kan je ook werkzaam zijn in een adviesbureau of call center, waar je IT-problemen oplost in naam van meerdere bedrijven.
Deze specialist is actief in verschillende sectoren, maar meestal gaat het om technologiebedrijven en klantendiensten. Natuurlijk bestaan er ook heel wat mogelijkheden in de banksector en de publieke sector.
Beschik je over de nodige sociale vaardigheden om vol zelfvertrouwen om te gaan met klanten in een professionele setting? Hier gaan we dieper in op de eigenschappen, opleidingen en het loon van een helpdesk IT.
IT support vacatureshet loon van een IT support
Een IT support in België verdient gemiddeld €44.400 bruto per jaar, maar dat hangt natuurlijk vooral af van het aantal jaren ervaring. In een aanvangspositie verdien je bijvoorbeeld rond de €37.800 per jaar, terwijl dat met de nodige ervaring of in een leidinggevende functie tot €54.400 kan zijn.
soorten IT supports
Als IT support kan je je specialiseren in verschillende functies:
- servicedesk IT support: deze IT-specialist is de eerste persoon met wie klanten in contact komen als ze een oplossing zoeken voor een probleem met IT. Je maakt gebruik van je technische kennis om problemen snel het hoofd te bieden, via de telefoon of het internet.
- technisch teamlid: als de servicedesk IT support het probleem niet kan verhelpen, wordt de klant doorverbonden naar de tweede in lijn, een technisch specialist. Hij of zij beschikt over specifieke kennis in verband met bedrijfssoftware en producten om complexe problemen op te lossen.
- applicatiebeheerder: je kunt ook aan de slag als applicatiebeheerder. Deze helpdesk IT houdt zich bezig met complexe IT-problemen die op de twee voorgaande niveaus niet kunnen worden opgelost. De applicatiebeheerder heeft een nog diepgaandere kennis van technologische producten.
werken als IT support
Als werknemer IT support diagnosticeer je problemen met computer(systemen) en netwerken, zoals internetverbindingen. Hieronder lees je meer over het takenpakket van deze specialist, de werkomgeving en meer.
-
functieomschrijving IT support
Tot het gemiddelde takenpakket van een IT support specialist behoren onder andere:
- technische ondersteuning bieden aan gebruikers: je bent verantwoordelijk voor het bieden van technische hulp aan gebruikers van software, hardware en programma’s. Dit kan via de telefoon, bijvoorbeeld als het gaat om een verbindingsprobleem of ander probleem met computers. Daarbij geef je klanten persoonlijk advies of specifieke hulp bij het gebruiken van een programma. Als een klant geen toegang heeft tot het systeem, maak je een diagnose van het probleem en los je het op.
- de IT helpdesk tracking software onderhouden: als je externe gebruikers helpt met technische problemen, beheer je deze klanten met behulp van een helpdesk tracking systeem. Je voert het betreffende probleem in de IT help desk in en beheert het terwijl de desbetreffende specialisten het oplossen.
- hulp bieden bij noodgevallen: de IT supportspecialist is het eerste aanspreekpunt in het geval van een crash of ander noodgeval, zoals een grootschalig verbindingsprobleem. Je schakelt de relevante technici in om glitches en andere problemen op te lossen. Daarbij houd je de werknemers van het bedrijf op de hoogte van het probleem.
- netwerkproblemen diagnosticeren en analyseren: de IT support specialist werkt in nauw verband samen met het netwerkteam van de organisatie om de netwerkverbindingen te beheren. Je spoort problemen en hun oorzaak op en onderhoudt het netwerk voor gebruikers. Tijdens het onderhoud controleer je regelmatig of er zich problemen voordoen op de servers en routers en zorg je dat alles naar behoren werkt.
- technische documenten opstellen: de helpdesk IT schrijft de nodige documentatie en procedures na het verlenen van technische ondersteuning. Dit document dient vooral om de kwaliteit van de technische service te optimaliseren en andere teamleden correct te informeren en op te leiden.
-
werkomgeving
Als IT support werk je meestal in een dynamische werkomgeving op kantoor. Hoewel je natuurlijk vooral aan een bureau zit en de telefoon in de hand hebt, moet je ook regelmatig bewegen. Soms houd je je bezig met de installatie van computersystemen, netwerksystemen of servers in moeilijk bereikbare en krappe ruimtes. Een goede lichamelijke conditie is belangrijk om zware computeronderdelen te verplaatsen. Als je aan de slag bent in een IT-adviesbureau reis je vaak om technische problemen op locatie op te lossen. Daarbij bied je natuurlijk ook hulp op afstand via de telefoon.
-
wie zijn je collega's?
Een IT support werkt samen met customer service medewerkers en telemarketeers en volgt instructies op van een teamleader. Er is ook altijd enig contact met onder andere administratieve medewerkers, een office manager en een receptionist of secretaresse, bijvoorbeeld om klanten te helpen met praktische zaken.
-
uurrooster IT support
In een fulltime job werkt de IT support gedurende de gewone werkuren, maar soms is overwerk nodig om nieuwe programma’s te installeren of te upgraden. Af en toe moet je ook onverwachts tijdens het weekend werken, bijvoorbeeld als er zich technische problemen voordoen. Wanneer je werkt voor een bedrijf met een 24/7-beleid doe je dat meestal in shifts, ’s avonds, overdag of ’s nachts. Parttime jobs en kortetermijncontracten zijn ook mogelijk.
-
doorgroeimogelijkheden als IT support
Je kunt als IT support doorgroeien tot de voorgenoemde verschillende niveaus naargelang je meer ervaring opdoet en je je vaardigheden bijschaaft. De meeste IT helpdeskmedewerkers ondersteunen gebruikers bij algemene technische problemen, maar je kunt je natuurlijk ook specialiseren in een bepaald vakgebied. Denk maar aan netwerktechnicus, desktop support technicus voor het onderhouden van hardware of software analist. Ten slotte kan je mits de nodige ervaring en ambitie altijd doorgroeien tot een leidinggevende functie.
-
voordelen van werken voor Randstad als IT support
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleidingen en vaardigheden
Bij de VDAB vind je verschillende opleidingen tot specialist in de IT of ICT, waaronder ICT-supportmedewerker. Je gaat hierbij vooral in op het verhelpen van technische problemen met hardware, software en netwerken.
Ook Syntra is een officiële instantie waar je een cursus IT support engineer kunt volgen en dit is vooral interessant voor wie flexibel wil kunnen bijscholen of zich specialiseren. Hier vind je meer informatie over deze opleiding. Externe organisaties, zoals CVO De Verdieping en andere bieden eveneens meer dan genoeg oplossingen als je meer te weten wilt komen over IT support en je kennis wilt bijschaven. Het voordeel hiervan is dat je kunt kiezen tussen een groepstraject, online traject of cursustraject.
competenties en eigenschappen van IT supports
Onderstaande vaardigheden zijn essentieel voor een succesvolle carrière als IT support:
- communicatieve vaardigheden: duidelijk instructies geven en goed kunnen luisteren zijn van levensbelang als je goede technische ondersteuning wilt kunnen bieden aan klanten en wilt samenwerken met collega’s. Je gebruikt zonder problemen eenvoudige taal om complexe technische problemen uit te leggen. Luistervaardigheden en beleefdheid zijn dan weer belangrijk om een positie gebruikerservaring teweeg te brengen en de situatie van de gebruiker correct in te schatten.
- oog voor detail: als helpdesk IT verdeel je grote problemen op in kleinere stukjes, zodat gebruikers begrijpen wat ze moeten doen. Bij de installatie van een systeem volg je daarbij een vaste procedure om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt. Oog voor detail is met andere woorden een kerneigenschap van de IT support.
- time management: de IT support houdt zich met verschillende problemen tegelijk bezig, van netwerkproblemen tot moeilijkheden met het installeren van een computersysteem. Je moet je beschikbare tijd efficiënt kunnen beheren en goed kunnen inschatten of een aanpak werkt of niet, waarna je dan een andere optie uitprobeert.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over IT support:
-
wat is het verschil tussen IT support en ICT support?
IT support is een overkoepelende term voor alle vormen van technische ondersteuning die te maken hebben met hardware, software, randapparatuur, netwerken en gerelateerde systemen en installaties. ICT verwijst dan weer naar digitale apparaten of specifieke diensten die met communicatie te maken hebben. Denk maar aan telefoonsystemen, printers en computers.
-
hoeveel verdien ik als IT support?
Een IT support in België verdient gemiddeld €44.400 bruto per jaar, maar dat hangt natuurlijk vooral af van het aantal jaren ervaring. In een aanvangspositie verdien je bijvoorbeeld rond de €37.800 per jaar, terwijl dat mits de nodige ervaring of in een leidinggevende functie tot €54.400 kan zijn.
-
waar kan ik me omscholen tot IT support?
Je omscholen of specialiseren tot helpdesk IT, dat kan onder andere via Syntra of gelijkaardige instanties. Denk maar aan de VDAB of CVO De Verdieping.
-
is IT support een kantoorjob?
Als IT supportmedewerker ben je vooral actief op kantoor. Je neemt de telefoon op om klanten te helpen met technische problemen of neemt deel aan video-oproepen. Aan de andere kant houd je je ook bezig met het installeren van software, computersystemen en onderdelen op locatie of in het bedrijf.
-
wie zijn mijn collega’s als IT support?
Een IT support werkt samen met customer service medewerkers, telemarketeers, een teamleder en andere professionals, zoals een commercieel manager of office manager.
-
hoe vind ik een job als IT support?
Een job vinden als IT support? Maak een Randstad profiel aan en doorzoek onze IT support jobs. Gevonden wat je zocht? Stuur ons dan jouw cv. Zijn er momenteel geen passende vacatures beschikbaar? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als houtbewerker online zet.