wat is een juridisch medewerker?
Heb je goede sociale vaardigheden om hoffelijk met mensen om te gaan, aandachtig te luisteren en klantendossiers te beheren? Dan zul je met plezier werken als juridisch medewerker. Jouw rol is cruciaal voor een advocatenkantoor, notarissenpraktijk of gerechtsgebouw omdat je de communicatieve en administratieve taken uitvoert. Je zorgt ervoor dat de rechtbank of advocatenkantoor efficiënt is door administratief en praktisch werk te doen en andere juridische professionals te ondersteunen bij hun taken.
Als juridisch medewerker neem jij een groot deel van de communicatie met cliënteel voor jouw rekening. Je ontvangt bijvoorbeeld klanten die op consultatie komen en leidt ze naar hun afspraak. Je beheert het mailverkeer en telefonische communicatie. Zelf mag je geen juridisch advies verschaffen, maar je helpt cliënten met administratieve ondersteuning of geeft mee hoe de algemene richtlijnen werken.
Advocaten vertrouwen op juridische assistenten om hun taken efficiënt uit te voeren. Je helpt juristen bijvoorbeeld met het beheren van hun agenda's en afspraken en met het beantwoorden van e-mails. Je coördineert ook vergaderingen en conferenties met andere advocatenkantoren en zorgt ervoor dat cliëntenbestanden up-to-date zijn. Je onderhoudt de pro-deo boekhouding en vraagt goedkeuring voor terugbetaling van dossiers aan bij de rechtsbijstandverzekering.
Omdat je verantwoordelijk bent voor het papierwerk, creëer je een informatiebeheersysteem, archiefsysteem en databases om de dossiers van cliënten veilig te stellen. Soms voer je juridische taken uit zoals het doen van juridisch onderzoek en het toevoegen van rechtspraak aan conclusies.
Past werken als juridisch medewerker bij jouw interpersoonlijke en organisatorische vaardigheden? Lees dan verder om erachter te komen welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als juridisch medewerker.
bekijk alle jobsloon van een juridisch medewerker
Een juridisch medewerker is een gespecialiseerd type administratief bediende en het loon ligt ook in lijn van wat een administratief medewerker over de verschillende sectoren heen verdient. Per maand komt dit ongeveer neer op €2.750.
Wanneer je begint als juridisch medewerker, voer je voornamelijk algemene administratieve taken uit, je loon zal dan ook wat lager zijn dan dit gemiddelde, een startersloon bedraagt ongeveer €2.200. Je verdienpotentieel verhoogt naarmate je langer werkt in een dergelijke functie en €3.000 per maand is zeker niet uitgesloten.
Als juridisch medewerker worden je inkomsten bepaald door verschillende factoren. Zo is opleiding in combinatie met ervaring een belangrijke factor. Als je een middelbareschooldiploma hebt, verdien je waarschijnlijk minder dan een juridisch medewerker die een universitaire opleiding heeft afgerond. Een juridische achtergrond verbetert dus ook je salaris.
Als je werkt voor een overheidsdienst dan zal je loon worden gekoppeld aan bepaalde barema's. Kies je voor individuele advocatenkantoren of een notarispraktijk, dan kan je loon afhangen van je verantwoordelijkheden, maar ook van de grootte van het bedrijf. In grootsteden, waar vaak grotere associaties zitten, zal je vaak gemiddeld wat meer verdienen.
soorten juridisch medewerkers
Als juridisch medewerker kun je je specialiseren in de volgende rollen:
- bedrijfsjuridisch medewerker: als juridisch medewerker werk je samen met bedrijfsjuristen die bedrijven helpen bij het opstellen van contracten voor bedrijven. Je helpt juristen bij het opstellen van aandeelhoudersovereenkomsten, werknemerscontracten en aandelenoptieplannen. Je voert ook juridisch onderzoek uit om bedrijven te helpen bij het herzien van de bedrijfsregels en het voorbereiden van juridische briefings voor advocaten.
- juridisch medewerker advocatuur: als juridisch medewerker in een advocatenkantoor assisteer je advocaten bij hun rechtszaken. Je organiseert het papierwerk en houdt documenten bij die je van cliënten ontvangt. Het is jouw taak om het schema voor de advocaat te organiseren om ervoor te zorgen dat hij alle rechtszittingen bijwoont en het dossier helemaal compleet is met de nodige juridische stukken. Je verzorgt telefonisch verkeer met cliënten en maakt kosten- en ereloonstaten op.
werken als juridisch medewerker
Als je graag in een juridische omgeving werkt, is de job van juridisch medewerker een goede start voor je carrière. Hier zijn de specifieke taken en verantwoordelijkheden die worden verwacht in deze functie.
-
functieomschrijving juridisch medewerker
Als juridisch medewerker voer je dagelijks de volgende taken uit:
- afhandelen van communicatie in het advocatenkantoor: als juridisch medewerker handel je alle communicatie af in een advocatenkantoor. Je begroet klanten als ze binnenkomen en wijst ze de vergaderzaal of consultatiekamer aan. Je stuurt ook conclusies en bijlagen naar andere advocatenkantoren en beheert e-mailcommunicatie. Soms wordt er van je verwacht dat je telefoontjes beantwoordt, berichten aanneemt en post distribueert.
- rapporten voorbereiden en presentaties maken: als juridisch medewerker behandel je het meeste papierwerk in het bedrijf en help je advocaten bij de voorbereiding van hun vergaderingen. Er wordt van je verwacht dat je vergaderingen en consultaties plant, notulen maakt tijdens de vergaderingen en rapporten opstelt. Je maakt ook presentatiedocumenten voor grotere kantoren.
- het organiseren van de agenda van de advocaat: als juridisch medewerker beheer je de agenda van de advocaat en andere juridische professionals. Je maakt bijvoorbeeld afspraken, je noteert de data van de rechtszaken of wanneer een uitspraak van de rechter komt. Je plant afspraken met cliënten of verhoren bij de politie.
- archivering en gerechtelijke dossiers behandelen: als juridisch medewerker beheer je het papierwerk van het advocatenkantoor. Dat betekent dat je een papieren en virtueel informatiebeheersysteem creëert en de archivering instelt om documenten veilig te bewaren. Je zorgt er ook voor dat het cliëntendossier en de kantoorkostenrekeningen up-to-date zijn.
- juridische taken uitvoeren: soms voer je juridische taken uit, zoals het opmaken van documenten. Je mag geen advies verlenen, maar kunt wel toelichten aan cliënten hoe het standaard stramien van een rechtszaak verloopt of welke stappen ze zelf moeten ondernemen.
-
werkomgeving
Je vindt juridische medewerkers waar er advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders of parketmagistraten zijn. Dat betekent dat juridische medewerkers werken in advocatenkantoren, bedrijven, gerechtsgebouwen en in ambtenarenfuncties. Je zal meestel in een in een kantooromgeving tewerkgesteld worden of eventueel in een eigen kantoor of een gedeelde open kantoorstructuur. Je begroet cliënteel van het kantoor en draagt ook gepaste, nette kledij voor deze job.
-
wie zijn jouw collega’s?
Over het algemeen zul je werken in een advocatenkantoor voor één of meerdere zelfstandige advocaten waar je eventueel samenwerkt met andere administratief medewerkers. Werk je eerder in de bedrijfswereld, dan zit je over het algemeen bij het boekhoudkundige team, bij product development of op de juridische dienst.
-
uurrooster juridisch medewerker
Over het algemeen werkt een juridisch medewerker volgens het normale schema van 9 tot 17 uur. Glijdende uren zijn uiteraard mogelijk en thuiswerk kan zeker een optie zijn. Deze functie kan gerust ook als een halftijdse job worden uitgevoerd, afhankelijk van de noden en structurering van je werkomgeving. Overuren tijdens piekmomenten zijn mogelijk maar niet de norm.
-
doorgroeimogelijkheden als juridisch medewerker
Hoe groter je ervaring binnen een kantoor, hoe meer verantwoordelijkheden je ook zult krijgen. Een juridisch medewerker die een masteropleiding rechten heeft gevolgd kan zeker doorgroeien tot advocaat. Met een bachelordiploma op zak kan je doorheen je carrière een steeds meer verantwoordelijke rol krijgen of in grotere advocatenkantoren of op het parket aan de slag.
-
voordelen van werken voor randstad als juridisch medewerker
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen.
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Wie ambitie heeft om aan de slag te gaan als juridisch medewerker, die kiest over het algemeen best voor een opleiding rechtspraktijk aan een hogeschool. Deze bacheloropleiding stoomt je klaar om te werken in een advocatenkantoor, op de juridische afdeling van een bedrijf of op de rechtbank.
Heb je echter zeer specifieke wensen, zoals werken als juridisch medewerker voor de personeelsafdeling, dan kan je eventueel kiezen voor een opleiding in human resources management.
Ervaring staat soms gelijk met een opleiding. Heb je dus al jaren gewerkt als administratief bediende en kreeg je stelselmatig meer juridische taken toegewezen? Durf het dan zeker aan om te solliciteren voor een functie als juridisch medewerker.
competenties en eigenschappen van juridisch medewerkers
Enkele van de vaardigheden van een juridisch medewerker zijn:
- schrijfvaardigheden: als juridisch medewerker bereid je documenten voor advocaten voor en beantwoord je e-mailcorrespondentie. Je hebt goede schrijfvaardigheden nodig om e-mails voor te bereiden en ervoor te zorgen dat de juridische documenten een goede spelling en grammatica hebben.
- technische vaardigheden: als juridisch medewerker moet je op de hoogte zijn van de nieuwste technologie. Tot je taken behoren onder andere het houden van videoconferenties en het maken van presentaties en back-ups van documenten. Je hebt kennis nodig van juridische software, documentbeheersystemen en tekstverwerking.
- organisatorische vaardigheden: advocaten en paralegals zijn drukke professionals en jij bent verantwoordelijk voor hun planningen. Je hebt organisatorische vaardigheden nodig om de balans te vinden tussen lopende rechtszaken, papierwerk en consultaties met cliënten. Je helpt paralegals bij het organiseren van hun taken door toezicht te houden op hun agenda's, het verwerken van juridische documenten en het beheren van projecten.
- sociale vaardigheden: als juridisch medewerker heb je contact met verschillende advocaten, cliënten of medewerkers van parket, politie of rechtbank. Er wordt van je verwacht dat je mensen vriendelijk begroet, gespannen situaties kalmeert en instructies van advocaten duidelijk doorgeeft. Je hebt sociale vaardigheden nodig om aandachtig te luisteren, non-verbale signalen te interpreteren en ideeën uit te drukken.
- oog voor detail: als juridisch medewerker verwerk je veel papierwerk. Juridische documenten vereisen precisie, dus het is belangrijk dat je oog voor detail hebt. Je detailgerichte vaardigheden helpen je ook bij het opsporen en corrigeren van fouten en het identificeren van ontbrekende documenten of bijvoorbeeld dubbel geboekte vergaderingen.
FAQ
Zie je een carrière als juridisch medewerker wel zitten? Lees dan snel deze vaak gestelde vragen om een inzicht te krijgen in de job.
-
wat doe je als juridisch medewerker?
Als juridisch medewerker vervul je een administratieve rol in een juridische omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rechtbank, een advocatenkantoor, notarispraktijk of bij de onderzoeksrechter of het parket. Het is ook mogelijk dat je in de bedrijfswereld werkt en helpt bij het onderzoeken van de wettelijke vereisten bij de lancering van een nieuw product of het beschermen van persoonsgegevens.
-
wat is het loon van een juridisch medewerker?
Net zoals een administratief bediende verdient ook een juridisch medewerker gemiddeld rond de €2.700 per maand. Extralegale voordelen zijn ook mogelijk zoals maaltijdcheques, opleidingsvergoedingen of een groepsverzekering.
-
wat betekent juridisch medewerker?
Juridisch medewerker betekent dat je je verdiept in het recht, wettelijke voorschriften en juridische constructies. Je bent sterk administratief aangelegd maar komt hoofdzakelijk in contact met situaties die zich rondom het juridische situeren. Je onderhoudt contacten met cliënten, leveranciers of medewerkers van de rechtbank, verzorgt administratie en leest er nieuwe wetteksten op na zodat je kennis steeds up-to-date blijft.
-
hoe word je juridisch medewerker?
De functie van juridisch medewerker verwerf je met behulp van een opleiding rechtspraktijk ofwel dankzij ervaring in een administratieve en juridische omgeving. Wil je in de juridische afdeling van een specifieke sector terechtkomen? Dan kan je altijd specialiseren, denk bijvoorbeeld aan human resources of medewerker immobiliën.
-
hoe vind ik een job als juridisch medewerker?
Een job vinden als juridisch medewerker? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze juridisch medewerker jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als juridisch medewerker online zet.