wat is een logistiek manager?
Als logistiek manager help je je werkgever om zijn voorraden op peil te houden en ervoor te zorgen dat hij genoeg grondstoffen heeft voor de productie. De verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de inkoop en distributie van artikelen in een toeleveringsketen lijkt eenvoudig, maar omvat complexe processen.
Als je bijvoorbeeld in een schoenenfabriek werkt, zorg je voor de inkoop van grondstoffen zoals stof, rubber en plastic. Deze zijn afkomstig van verschillende leveranciers en moeten volgens nauwkeurige schema's besteld worden om productievertragingen te voorkomen. Naast grondstoffen koop je ook verpakkingsmateriaal in, zoals dozen en etiketten.
wat doet een logistiek manager?
In de logistiek moet je een evenwicht vinden tussen kosten en baten. Als je bijvoorbeeld te veel grondstoffen bestelt om de transportkosten te minimaliseren, maak je magazijnkosten. Jouw rol als logistiek manager is het optimaliseren van de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat je werkgever heeft wat hij nodig heeft, in de juiste hoeveelheden en op het juiste moment om de kosten laag te houden.
Deze functie omvat vele aspecten en daarom moet je als logistiek manager over een goede portie multitaskingvaardigheden beschikken. Je combineert namelijk verschillende taken en zorgt ervoor dat de supply chain-functies worden uitgevoerd.
Past werken als logistiek manager bij jouw organisatietalent? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als logistiek manager.
bekijk alle jobshet loon van een logistiek manager
Het gemiddelde loon van een logistiek manager in België €38.000 per jaar. Als je je carrière begint met minder dan een jaar ervaring, is het mediane salaris €28.500 per jaar. Het compensatiepakket neemt toe naarmate je meer ervaring hebt. Als je tot vijf jaar ervaring hebt, beginnen je verdiensten bij €34.000 per jaar. Logistiek managers met een geavanceerde opleiding en jarenlange ervaring verdienen meer dan €47.000 per jaar.
welke factoren beïnvloeden het loon van een logistiek manager?
Veel bedrijven zijn bereid meer te betalen voor ervaren logistiek managers vanwege hun waarde voor een organisatie. Bij supply chain management gaat het meestal om het ontwikkelen of toepassen van complexe strategieën die expertise vereisen. Je kunt een hoger compensatiepakket eisen als je meer dan vijf jaar ervaring hebt in supply chain functies.
Je opleidingskwalificaties bepalen ook je salaris, aangezien de meeste werkgevers de voorkeur geven aan houders van een diploma. Naarmate je je academische kwalificaties verbetert, nemen ook de specifieke vaardigheden toe die waardevol kunnen zijn voor een onderneming. Je opleidingsniveau heeft dus zeker een invloed op je loon.
De industriesector en omvang van het bedrijf hebben ook invloed op je inkomen. De kans is groot dat je iets meer zult verdienen in productiebedrijven, omdat je daar inkomende en uitgaande logistieke functies vervult. In de detailhandel daarentegen zijn de logistieke functies echter hoofdzakelijk inkomend.
Een bedrijf met onbeperkte middelen zal waarschijnlijk ook meer betalen dan middelgrote bedrijven met weinig logistieke functies. Uiteraard zal de grootte van de logistieke afdeling een invloed hebben op je loon, maar de werkdruk zal ook navenant zijn.
soorten logistiek managers
De belangrijkste soorten logistiek managers zijn: inbound/inkomend logistiek manager en manager outbound/uitgaande logistiek.
- inbound/inkomend logistiek manager: als logistiek manager kan je enige focus liggen op de inkomende stroom van middelen die nodig zijn om producten of diensten te produceren. Je verantwoordelijkheden bij inkomende logistiek zijn het beheren van de voorraden van leveranciers en ervoor zorgen dat transportschema's zijn afgestemd op productieschema's om vertragingen te voorkomen.
- manager outbound/uitgaande logistiek: als manager uitgaande logistiek richt je je op het op tijd leveren van producten aan consumenten. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat de afgewerkte producten op tijd worden verpakt en verzonden om te voldoen aan de leveringsschema's van klanten. Je houdt ook de voorraad in magazijnen bij.
In productiebedrijven zal je vaak beide taken combineren. Je beheert inkomende voorraden en onderhandelt logistieke prijzen met leveranciers. Aan de andere kant wordt jouw bedrijf leverancier nadat het product geproduceerd wordt en bij de volgende afnemer of detailhandel moet terechtkomen.
werken als een logistiek manager
Logistiek managers zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de levering en opslag van verschillende goederen in een bedrijf. Je beheert ook de inventaris, onderhandelt over contracten met leveranciers en zorgt ervoor dat je je aan inkoopbudgetten houdt.
-
functieomschrijving logistiek manager
Enkele rollen van een logistiek manager zijn:
- beheren van de stroom inkomende grondstoffen en uitgaande producten: als logistiek manager beheer je de stroom inkomende grondstoffen en de distributie van afgewerkte producten. Je optimaliseert de distributiekanalen en maakt plannen om ervoor te zorgen dat de leveringsschema's overeenkomen met de productieplannen.
- budgettering en kostenberekening: logistiek managers controleren de kosten van de toeleveringsketen. Het is jouw taak om met leveranciers te onderhandelen over gunstige prijzen en verzendkosten. Je stelt een budget op voor supply chain functies en minimaliseert verzendkosten door duurzame werkrelaties op te bouwen met leveranciers, retailers en vervoerders.
- toezicht houden op verzendactiviteiten: als logistiek manager werk je samen met chauffeurs en vervoerders om verzendfuncties te optimaliseren. Je kunt je richten op routeoptimalisatie en het beoordelen van de prestatiecijfers van elke verzendmethode. Je bent ook verantwoordelijk voor verzendapparatuur zoals vorkheftrucks en vrachtwagens en in bepaalde gevallen ook containers voor zeevaart of luchtvaart. Je moet ook noodgevallen en logistieke problemen op tijd communiceren met de relevante belanghebbenden.
- de inventaris bijhouden: de belangrijkste rol van een logistiek manager draait om inventarisbeheer. Je houdt gegevens bij van inkomende en uitgaande producten of grondstoffen. Je houdt ook de voorraadniveaus, levertijden, transportefficiëntie en budgetten bij. Als de voorraad en het voorraadniveau niet kloppen, heb je toegang tot verzendrapporten en controleer je de voorraadboekhouding.
- superviseren en trainen van magazijnmedewerkers: als logistiek manager bestaat je rol ook uit het coachen en monitoren van de prestaties van je personeel. Voor een betere productiviteit moet je werknemers trainen en veiligheidsrisico's in de magazijnen aanpakken. Je houdt ook toezicht op de werknemers om ervoor te zorgen dat ze zich aan veilige industriële praktijken houden.
- veiligheidsprocedures introduceren: magazijnomgevingen hebben veiligheidsprocedures nodig om ongelukken en verwondingen tot een minimum te beperken. Als logistiek manager zorg je ervoor dat er veiligheidsprotocollen zijn en dat werknemers deze volgen. Je implementeert bijvoorbeeld noodprocedures en traint werknemers in het omgaan met gevaarlijke materialen.
-
werkomgeving
Een typische werkdag van een logistiek manager draait om het oplossen van transportproblemen en het omgaan met de zorgen van leveranciers of klanten. Je bent aanwezig op de werkvloer, zoals in magazijnen of op productieplaatsen in het bedrijf. Over het algemeen heb je ook je eigen kantoor in het bedrijf waar je het administratieve gedeelte van je job kunt uitvoeren. Je besteedt ook regelmatig tijd aan het bezoeken van klanten of leveranciers voor het onderhandelen van verzendcontracten.
Vind jij thuiswerk belangrijk? Als logistiek manager behoort dit tot de mogelijkheden wanneer je je variabel kunt opstellen. De job is erg afwisselend, soms wordt je enkele dagen na elkaar verwacht op de werkvloer of bij klanten of leveranciers. Op andere dagen zit je de hele dag aan je bureau. Flexibel thuiswerk is dus zeker mogelijk.
-
wie zijn jouw collega’s?
Als logistiek manager werk je meestal in een magazijn of productieomgeving, en je collega's kunnen zijn: dispatchers, logistiek coördinatoren, voorraadbeheerders, shift managers, magazijnmedewerkers en supply chain managers. Je werkt waarschijnlijk ook in de buurt van projectmanagers en fabriekssupervisors, en andere specialisten zoals productmanagers, magazijnmanagers en operations managers.
-
uurrooster logistiek manager
Het werkschema van een logistiek manager hangt af van je arbeidsvoorwaarden. Als je bijvoorbeeld op basis van een fulltime contract werkt, neemt je werk meer dan 40 uur per week in beslag. Aangezien logistiek in veel ondernemingen een 24-uurs operatie is, maak je overuren, ook in het weekend, om de leveringsschema's en verzendtijden bij te houden. Parttime functies zijn zeldzaam bij logistiek managers, maar er zijn wel enkele vacatures te vinden bij kleinere ondernemingen of als assistent logistiek manager.
-
doorgroeimogelijkheden als logistiek manager
Als logistiek manager heb je veelbelovende carrièrevooruitzichten en groeimogelijkheden in je vakgebied. Als je hogerop wilt, overweeg dan om supply chain manager te worden die alle aspecten van supply chain-processen beheert, inclusief logistiek. Je kunt ook operations manager of productmanager worden. Sommige logistiek managers specialiseren zich in transport of magazijnbeheer.
-
voordelen van werken voor randstad als logistiek manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
- opleidingen bachelor: in België zijn er tal van hogescholen die een opleiding logistiek manager of supply chain manager aanbieden. Een bachelordiploma zal zich eerder concentreren op de praktijkgerichte kant van de job.
- opleidingen master: wil je graag een universitaire opleiding volgen met het oog op een job in de logistiek? Vaak wordt eerst gekozen voor een algemene opleiding als ingenieurswetenschappen, als afstudeerrichting kan je dan specifiek mobiliteit en supply chain kiezen. België heeft één van de belangrijkste havens in België, het is dan ook niet verwonderlijk dat je aan de Universiteit van Antwerpen een master in maritiem en logistiek management kan volgen.
- business school: ook aan de business school kan je een executive master volgen die je klaarstoomt voor een verdere uitdieping van je job als logistiek manager. Dit type opleidingen wordt echter pas aangeraden wanneer je reeds een aantal jaren ervaring hebt in een soortgelijke job.
competenties en eigenschappen van logistiek managers
Een logistiek manager zal de volgende vaardigheden waardevol vinden:
- probleemoplossende vaardigheden: als hoofd van het logistieke team heb je te maken met meerdere uitdagingen, van dagelijkse leveringsdetails tot verzendbeperkingen en een tekort aan opslagruimte. Uitzonderlijke probleemoplossende vaardigheden helpen je om vertragingen in evenwicht te brengen en ervoor te zorgen dat complicaties worden aangepakt voordat ze de hele toeleveringsketen beïnvloeden.
- organisatorische vaardigheden: als logistiek manager heb je organisatorische vaardigheden nodig om leveringsschema's en voorraadlijsten bij te houden. Gedetailleerde gegevens en rapporten over magazijnactiviteiten maken je werk beheersbaar omdat je de gegevens als referentiepunten kunt gebruiken.
- flexibiliteit: soms lopen logistieke activiteiten niet volgens de planning en is het jouw taak om ervoor te zorgen dat de vertraging geen invloed heeft op andere logistieke gebeurtenissen. Flexibiliteit helpt je om je aan te passen aan veranderende situaties en je plannen te herzien.
- leiderschapsvaardigheden: als logistiek manager ben je een leider en moet je je team inspireren en motiveren. Het is ook cruciaal om de waarde van elke werknemer te begrijpen om ervoor te zorgen dat je hun vaardigheden op de juiste manier gebruikt.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over logistiek manager.
-
wat doet een logistiek manager?
Een logistiek manager houdt overzicht over alle logistieke processen in het bedrijf. De bewegingen van inkomende en uitgaande goederen moet worden gecoördineerd en geoptimaliseerd. Dit zowel als operationeel vlak, dus met het oog op optimaal gebruik van magazijn en transportmiddelen, als op financieel vlak, door het onderhandelen van transportcontracten met klanten en leveranciers. Een afwisselende job met helikopervisie.
-
wat is het loon van een logistiek manager?
Als startend logistiek manager kan je op een gemiddeld maandloon van €2.450 rekenen dat door ervaring kan groeien naar €3.100. Eens je de kaap van vijf jaar ervaring hebt bereikt, lijkt een maandloon van €3.400 zeker haalbaar.
-
welke opleiding heb je nodig om logistiek manager te worden?
In België is er een uitgebreid aanbod aan opleidingen die je allemaal klaarstomen voor een job als logistiek of supply chain manager. Er zijn bachelordiploma's waarmee je als beginnend assistent aan de slag kunt. Met een masteropleiding logistiek en supply chain of maritiem en logistiek management heb je de nodige theoretische kennis. Ben je logistiek manager en wil je uitblinken in je job? Kies dan voor een executive masteropleiding aan een managementschool.
-
wat voor type beroepen vallen onder logistiek?
Logistiek is heel breed en biedt jobs voor alle opleidingsniveaus. Van vrachtwagenchauffeur tot operationeel manager of dispatcher tot magazijnmedewerker, het zijn allemaal jobs die bijdragen tot de logistieke sector.
-
hoe vind ik een job als logistiek manager?
Een job vinden als logistiek manager? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze logistiek manager jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als logistiek manager online zet.