wat is een marketing coördinator?
Ben je een marketing coördinator, dan promoot je producten in de brede zin van het woord. Je assisteert het marketingteam door de nodige logistiek te organiseren, leveranciers te contacteren en facturen voor marketingcampagnes te verwerken. Je rol bestaat daarnaast ook uit schrijven en onderzoeken. Je helpt met het maken van mailinglijsten en het ontwikkelen van content ter ondersteuning van productlanceringen en social media campagnes. Je schrijft hierbij originele teksten voor websites en gedrukte advertenties.
De belangrijkste rol van een marketing coördinator is te zorgen voor een consistente “tone of voice” op alle kanalen en platformen. Daarom moet je content ontwikkelen voor sociale media en marketingmateriaal dat aansluit bij het imago en de reputatie van het merk. Omdat je midden in het marketinggebeuren staat, draag je met je digitale vaardigheden een steentje bij aan diverse marketinginitiatieven.
Als marketing medewerker zorg je ervoor dat de marketingboodschap aanslaat bij consumenten en dat de campagneboodschap bij de doelgroepen overkomt. Daarom heb je uitzonderlijke copywriting vaardigheden nodig en een voorliefde voor woorden die klanten aanspreken. Je creativiteit is eveneens belangrijk om de sociale mediacampagnes van jouw bedrijf van de massa te onderscheiden. Als je creatief bent, kun je ook “outside the box” denken en ideeën ontwikkelen die de aandacht van het publiek trekken en vasthouden. Aangezien je meerdere activiteiten op de afdeling coördineert, heb je basisvaardigheden in projectmanagement nodig om in deze functie uit te blinken.
Past werken als marketing medewerker bij jouw creatieve aard en projectmanagementvaardigheden? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt voor een functie als marketing coördinator.
bekijk alle jobsloon van een marketing coördinator
Als marketing coördinator verdien je een gemiddeld salaris van €36.000. Het loonbereik voor deze job ligt tussen €28.700 en €43.300. Er zijn veel jobaanbiedingen voor deze functie in steden zoals Brussel, Antwerpen, en Gent. Dit zijn brutolonen, houd er rekening mee dat individuele salarissen kunnen variëren op basis van ervaring, specialisatie en andere factoren.
De grootte van het bedrijf en de locatie beïnvloeden het verwachte salarisbereik. Als je bijvoorbeeld voor een internationale speler werkt, kan het marketingbudget groot genoeg zijn voor hoge salarissen voor marketing coördinatoren. Kleine bedrijven hebben meestal een beperkt budget en kunnen zich geen hoger salaris veroorloven. De locatie beïnvloedt het compensatiepakket eveneens, dit vanwege het verschil in kosten voor levensonderhoud en de vraag naar de functie. Als je dus in stedelijke centra werkt, krijg je in principe een hoger salaris dan iemand in dezelfde functie in een semi-stedelijk gebied. Als je voor een marketingadviesbureau werkt, hangt je salaris af van de marketinginspanningen waarmee je de klanten helpt en het soort klanten.
Veel bedrijven zijn bereid om meer te betalen voor ervaren marketing coördinatoren vanwege hun waarde voor een organisatie.
soorten marketing coördinator
Enkele soorten marketing coördinatoren zijn:
- contentmarketing coördinator: ben je een content marketing coördinator, dan maak je originele content voor het bedrijf. Je schrijft blogberichten en andere content voor de website en sociale media van het bedrijf. Je ontwikkelt ook e-maillijsten en schrijft inhoud voor e-mailmarketing campagnes.
- coördinator sociale-mediamarketing: jouw taak is om een aanwezigheid op sociale media te creëren voor het bedrijf met behulp van verschillende campagnes en ideeën. Je kunt bijvoorbeeld wedstrijden organiseren en content creëren om aandacht te trekken naar de sociale media.
- influencer marketing coördinator: een influencer marketing coördinator onderhoudt een goede relatie met de influencers die de producten van je bedrijf promoten. Je geeft ze ook de gespreksonderwerpen en praat ze bij over nieuwe productlanceringen en marketingcampagnes.
- coördinator digitale marketing: jouw taak is om traffic naar de website van het bedrijf te leiden en de naamsbekendheid te vergroten door middel van marketingcampagnes. Je maakt gebruik van zoekmachine advertenties en -optimalisatie om de zichtbaarheid van de website voor online gebruikers te verbeteren.
werken als een marketing coördinator
Een marketing coördinator verbetert de digitale marketinginspanningen en offline campagnes van het bedrijf door ondersteuning te bieden en activiteiten te coördineren. Je bent met andere woorden een soort duizendpoot in deze rol. Niet alleen kun je originele teksten of andere content bedenken, je kunt ook evenementen in goede banen leiden en helpen organiseren. Dit alles met een oog voor strakke deadlines. Laten we eens kijken naar de taken, werkschema's en carrièrevooruitzichten in deze functie.
-
functieomschrijving marketing coördinator
Tot de dagelijkse taken van een marketing coördinator behoren:
- marketingstrategieën ontwikkelen: een marketing coördinator creëert marketingstrategieën en reclamecampagnes voor de korte en lange termijn om de naamsbekendheid te vergroten. Je onderhoudt contacten met creatieve teams om marketingactiviteiten te coördineren, uit te voeren en te begeleiden.
- bedrijfsbudgetten ontwikkelen en controleren: als marketing coördinator houd je toezicht op de uitvoering van de marketingstrategieën. Dat betekent dat je de budgetten en activiteiten voor de reclamecampagnes ontwikkelt. Het is jouw taak om uitgaven bij te houden en alle aspecten van het produceren van marketingcampagnes te coördineren, zoals het drukken van reclamemateriaal en het verkrijgen van ondersteuning van influencers of advertenties op sociale media.
- social mediacampagnes van concurrenten observeren: je houdt de social mediacampagnes van je concurrenten in de gaten en verbetert de huidige strategieën om de concurrentie het hoofd te bieden. Als je concurrentie meer traffic krijgt, moet je nieuwe strategieën vinden om de aandacht op je website of socials te vestigen.
- marketingtrends bijhouden: marketing is dynamisch en je moet de veranderingen bijhouden om ervoor te zorgen dat je werkgever een maximale dekking krijgt. Daarom moet je op de hoogte blijven van nieuwe trends en onderzoek doen naar nieuwe marketingopties. Je legt en onderhoudt ook strategische relaties om je te helpen de activiteiten in de sector voor te blijven.
- rapporteren over de marketingresultaten: als marketing coördinator meet je de resultaten van elke marketingactiviteit. Je moet de effectiviteit van digitale marketing of campagnes op social media vaststellen en de resultaten aan de marketingmanagers presenteren. De rapporten over marketingresultaten helpen bij het nemen van beslissingen en zorgen ervoor dat het bedrijf succesvolle campagnes optimaliseert.
- teamvergaderingen bijwonen: als marketing coördinator ben je verantwoordelijk voor het coördineren van vergaderingen met uitvoerende teams en marketingpartners. De bijeenkomsten zijn meestal brainstormsessies voor het ontwikkelen van marketingstrategieën en het bespreken van marketingdoelen. Je ontmoet ook invloeden en andere marketingteams om de resultaten van een productlancering of campagne te bespreken.
-
werkomgeving
Marketing coördinatoren werken onder andere in de detailhandel, bij marketingadviesbureaus en in de financiële dienstverlening, om maar een aantal sectoren te noemen. Als marketing coördinator heb je een kantoorbaan. Je overlegt regelmatig met diverse collega’s en diensten in je bedrijf. Je coördineert alles van je laptop waar alle mogelijke programma’s die je nodig hebt op staan. Je deelt je tijd goed in tussen diverse activiteiten. Dat betekent dat je de hele dag aan één aspect van de marketingcampagne kunt werken voordat je overgaat op andere activiteiten. Soms werk je op verplaatsing of reis je om leveranciers te ontmoeten en toezicht te houden op de voorbereiding van marketingmateriaal. Je krijgt ook de kans om met de producten van het bedrijf te werken, te proeven of ze te beleven. Dit zijn allemaal leuke voordelen van het werk als marketing coördinator.
-
wie zijn jouw collega's
Of je nu werkt als marketing coördinator in de private of publieke sector, je collega's zijn onder andere product managers, sales managers en social media managers. Je werkt waarschijnlijk ook samen met de salesafdeling en andere specialisten, zoals boekhouders, grafisch ontwerpers en webdesigners.
-
uurrooster
Marketing medewerkers werken op de traditionele kantooruren van 9 tot 5. Een normale werkweek zou 40 uur moeten zijn, maar de werkuren kunnen toenemen als je een deadline hebt. Soms moet je al eens in het weekend werken om strakke deadlines te halen. De meeste marketing coördinatoren werken fulltime, maar parttime is ook mogelijk. Je kunt in principe van thuis uit werken omdat je de meeste taken online uitvoert, tenzij je klanten of collega’s live wil ontmoeten.
-
doorgroeimogelijkheden als marketing coördinator
Als marketing coördinator kun je doorgroeien naar een functie als marketingmanager of andere leidinggevende functies op de afdeling. Je kunt ook overwegen om je te specialiseren in sociale-mediamarketing of digitale marketing. Je kunt ook product manager of content marketing manager worden. Door technologische vooruitgang verschuiven marketingactiviteiten online en je moet vertrouwd raken met het gebruik van kunstmatige intelligentie om marketinginspanningen te verbeteren.
-
voordelen van werken voor randstad als marketing coördinator
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Om marketing medewerker te worden, heb je een bachelordiploma marketing, reclame, verkoop of een gelijkaardige richting nodig. Je kunt ook een opleiding volgen in gedragsanalyse, economie of statistiek om in deze functie aan de slag te gaan. Hoewel marketing coördinator een functie op instapniveau is, heb je kennis nodig op het gebied van reclame of verkoop. Je krijgt een on-the-job training voordat je aan de slag gaat, maar ervaring vooraf verbetert je vooruitzichten. Je kunt ervaring opdoen via stages en werkervaringsplaatsen.
competenties en eigenschappen van marketing coördinatoren
Enkele vaardigheden van een marketing coördinator zijn:
- project management vaardigheden: als marketing coördinator beheer je meerdere projecten tegelijk. Daarom heb je goede project management vaardigheden nodig om je te helpen plannen en organiseren. Je zult je taken op tijd afronden en je doelen bereiken.
- communicatieve vaardigheden: je hebt uitzonderlijke schrijfvaardigheden nodig omdat je teksten en content gebruikt om online de aandacht te trekken. Je inhoud moet opvallen en een niche in de markt creëren.
- creativiteit: als marketing coördinator ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen van creatief materiaal voor verschillende kanalen. Daarom helpt creativiteit je bij het vinden van unieke invalshoeken voor de producten en spannende methoden om de aandacht van het publiek te trekken.
- analytische vaardigheden: als marketing coördinator heb je analytische vaardigheden nodig om de marketinggegevens door te nemen. Door gegevens te analyseren kun je succesvolle campagnes lanceren op basis van consumentenvoorkeuren en koopgewoonten.
FAQ
Veelgestelde vragen over werken als marketing coördinator.
-
wat is de rol van een marketing coördinator?
Een marketing coördinator zorgt ervoor dat alle marketingactiviteiten soepel verlopen door de marketingteams te ondersteunen. Je helpt bij het maken van campagnemateriaal en de logistiek voor productlanceringen.
-
wat wordt er van een marketing coördinator verwacht?
Van een marketing coördinator verwacht een werkgever dat je marketing- en reclamecampagnes uitvoert, reclamestrategieën analyseert en presentaties met resultaten organiseert. Je onderzoekt ook de concurrenten en zoekt manieren om hun campagnes tegen te gaan.
-
is marketing coördinator een goede job?
Marketing coördinator is zeker een goede job! Er is altijd veel vraag naar marketing medewerkers omdat bedrijven hun producten op de markt moeten brengen.
-
heb je ervaring nodig om marketing coördinator te worden?
Je hebt minimale werkervaring in verkoop of reclame nodig. Sommige bedrijven nemen echter afgestudeerden aan en leiden hen op. Er zijn kansen te over!
-
hoe vind ik een job als marketing coördinator?
Een job vinden als marketing coördinator? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze marketing coördinator jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als marketing coördinator online zet.