wat is een marketing coördinator?

Ben je een marketing coördinator, dan promoot je producten in de brede zin van het woord. Je assisteert het marketingteam door de nodige logistiek te organiseren, leveranciers te contacteren en facturen voor marketingcampagnes te verwerken. Je rol bestaat daarnaast ook uit schrijven en onderzoeken. Je helpt met het maken van mailinglijsten en het ontwikkelen van content ter ondersteuning van productlanceringen en social media campagnes. Je schrijft hierbij originele teksten voor websites en gedrukte advertenties.

De belangrijkste rol van een marketing coördinator is te zorgen voor een consistente “tone of voice” op alle kanalen en platformen. Daarom moet je content ontwikkelen voor sociale media en marketingmateriaal dat aansluit bij het imago en de reputatie van het merk. Omdat je midden in het marketinggebeuren staat, draag je met je digitale vaardigheden een steentje bij aan diverse marketinginitiatieven.

Als marketing medewerker zorg je ervoor dat de marketingboodschap aanslaat bij consumenten en dat de campagneboodschap bij de doelgroepen overkomt. Daarom heb je uitzonderlijke copywriting vaardigheden nodig en een voorliefde voor woorden die klanten aanspreken. Je creativiteit is eveneens belangrijk om de sociale mediacampagnes van jouw bedrijf van de massa te onderscheiden. Als je creatief bent, kun je ook “outside the box” denken en ideeën ontwikkelen die de aandacht van het publiek trekken en vasthouden. Aangezien je meerdere activiteiten op de afdeling coördineert, heb je basisvaardigheden in projectmanagement nodig om in deze functie uit te blinken.

Past werken als marketing medewerker bij jouw creatieve aard en projectmanagementvaardigheden? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt voor een functie als marketing coördinator.

bekijk alle jobs
1

loon van een marketing coördinator

Als marketing coördinator verdien je een gemiddeld salaris van €36.000. Het loonbereik voor deze job ligt tussen €28.700 en €43.300. Er zijn veel jobaanbiedingen voor deze functie in steden zoals Brussel, Antwerpen, en Gent. Dit zijn brutolonen, houd er rekening mee dat individuele salarissen kunnen variëren op basis van ervaring, specialisatie en andere factoren.

De grootte van het bedrijf en de locatie beïnvloeden het verwachte salarisbereik. Als je bijvoorbeeld voor een internationale speler werkt, kan het marketingbudget groot genoeg zijn voor hoge salarissen voor marketing coördinatoren. Kleine bedrijven hebben meestal een beperkt budget en kunnen zich geen hoger salaris veroorloven. De locatie beïnvloedt het compensatiepakket eveneens, dit vanwege het verschil in kosten voor levensonderhoud en de vraag naar de functie. Als je dus in stedelijke centra werkt, krijg je in principe een hoger salaris dan iemand in dezelfde functie in een semi-stedelijk gebied. Als je voor een marketingadviesbureau werkt, hangt je salaris af van de marketinginspanningen waarmee je de klanten helpt en het soort klanten.

Veel bedrijven zijn bereid om meer te betalen voor ervaren marketing coördinatoren vanwege hun waarde voor een organisatie.

2

soorten marketing coördinator

Enkele soorten marketing coördinatoren zijn:

  • contentmarketing coördinator: ben je een content marketing coördinator, dan maak je originele content voor het bedrijf. Je schrijft blogberichten en andere content voor de website en sociale media van het bedrijf. Je ontwikkelt ook e-maillijsten en schrijft inhoud voor e-mailmarketing campagnes.
  • coördinator sociale-mediamarketing: jouw taak is om een aanwezigheid op sociale media te creëren voor het bedrijf met behulp van verschillende campagnes en ideeën. Je kunt bijvoorbeeld wedstrijden organiseren en content creëren om aandacht te trekken naar de sociale media.
  • influencer marketing coördinator: een influencer marketing coördinator onderhoudt een goede relatie met de influencers die de producten van je bedrijf promoten. Je geeft ze ook de gespreksonderwerpen en praat ze bij over nieuwe productlanceringen en marketingcampagnes.
  • coördinator digitale marketing: jouw taak is om traffic naar de website van het bedrijf te leiden en de naamsbekendheid te vergroten door middel van marketingcampagnes. Je maakt gebruik van zoekmachine advertenties en -optimalisatie om de zichtbaarheid van de website voor online gebruikers te verbeteren.
vrouw met laptop
vrouw met laptop
3

werken als een marketing coördinator

Een marketing coördinator verbetert de digitale marketinginspanningen en offline campagnes van het bedrijf door ondersteuning te bieden en activiteiten te coördineren. Je bent met andere woorden een soort duizendpoot in deze rol. Niet alleen kun je originele teksten of andere content bedenken, je kunt ook evenementen in goede banen leiden en helpen organiseren. Dit alles met een oog voor strakke deadlines. Laten we eens kijken naar de taken, werkschema's en carrièrevooruitzichten in deze functie.

4

opleiding en vaardigheden

Om marketing medewerker te worden, heb je een bachelordiploma marketing, reclame, verkoop of een gelijkaardige richting nodig. Je kunt ook een opleiding volgen in gedragsanalyse, economie of statistiek om in deze functie aan de slag te gaan. Hoewel marketing coördinator een functie op instapniveau is, heb je kennis nodig op het gebied van reclame of verkoop. Je krijgt een on-the-job training voordat je aan de slag gaat, maar ervaring vooraf verbetert je vooruitzichten. Je kunt ervaring opdoen via stages en werkervaringsplaatsen. 

competenties en eigenschappen van marketing coördinatoren

Enkele vaardigheden van een marketing coördinator zijn:

  • project management vaardigheden: als marketing coördinator beheer je meerdere projecten tegelijk. Daarom heb je goede project management vaardigheden nodig om je te helpen plannen en organiseren. Je zult je taken op tijd afronden en je doelen bereiken.
  • communicatieve vaardigheden: je hebt uitzonderlijke schrijfvaardigheden nodig omdat je teksten en content gebruikt om online de aandacht te trekken. Je inhoud moet opvallen en een niche in de markt creëren.
  • creativiteit: als marketing coördinator ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen van creatief materiaal voor verschillende kanalen. Daarom helpt creativiteit je bij het vinden van unieke invalshoeken voor de producten en spannende methoden om de aandacht van het publiek te trekken.
  • analytische vaardigheden: als marketing coördinator heb je analytische vaardigheden nodig om de marketinggegevens door te nemen. Door gegevens te analyseren kun je succesvolle campagnes lanceren op basis van consumentenvoorkeuren en koopgewoonten.
5

FAQ

Veelgestelde vragen over werken als marketing coördinator.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.