wat is een marketing manager?
De marketing manager staat in voor de promotie van een merk, dienst of product. Je zorgt ervoor dat consumenten precies de goede boodschap krijgen om hun interesse aan te wakkeren en te behouden. Zo transformeer je nieuwsgierige bezoekers in vaste klanten. Marketing managers houden toezicht op de verschillende marketingaspecten en ondernemen de nodige activiteiten om de naambekendheid van een product te verhogen. Tijdens je werk zet je marketingcampagnes op, op sociale media en andere kanalen, maar je organiseert ook evenementen en je houdt je bezig met e-mailmarketing.
De marketing manager staat aan het hoofd van een productief en efficiënt marketingteam. Je belangrijkste verantwoordelijkheid is het inschatten van de vraag naar een bepaald product of dienst, waarna je dan een strategie ontwikkelt om consumenten precies te geven wat ze nodig hebben, via meerdere kanalen. De meeste bedrijven werken met een marketingstrategie, waarvoor de marketing manager de hoofdverantwoordelijk is.
Marketing managers zijn werkzaam in verschillende sectoren. Heb je bijvoorbeeld een passie voor financiën? Ga dan aan de slag als financial services verkoopspecialist of verzekeringsspecialist. Aan de andere kant kan je ook meewerken aan een bedrijf in de retail of productie, waar je je dan vooral focust op grote klanten die in bulk aankopen.
Steeds vaker zoeken bedrijven marketing managers met een zekere kennis en expertise van digitale marketing. Hoewel je niet per se gespecialiseerd moet zijn in dit gebied, loont het wel de moeite om je flexibel op te stellen en te blijven bijleren. Alleen zo kan je mee met de concurrentie en blijft de consument tevreden.
Past een job als marketing manager perfect bij jouw skills en enthousiaste karakter? Lees verder en je komt snel te weten wat je precies nodig hebt om het te maken als marketing manager.
bekijk alle jobshet loon van een marketing manager
Een marketing manager in België verdient gemiddeld tussen de €2.622 en €6.293 bruto per maand. Er is dus heel wat groeipotentieel. Als beginnende marketing manager verdien je meestal niet meer dan €3.846 bruto, wat op zich al een mooi loon is. Heb je vijf jaar ervaring in de sector? Dan kan je een maandloon verwachten tussen de €3.120 en €4.545 bruto.
soorten marketing managers
Hieronder enkele soorten marketing managers op basis van hun specialisatie:
- marketing managers voor merken: deze marketing manager helpt de naambekendheid van een merk of bedrijf opbouwen door middel van marketingstrategieën die de sterke punten en unique selling points in de verf zetten.
- content marketing managers: de content marketing manager houdt toezicht op het schrijven en publiceren van content, bijvoorbeeld op de website van de onderneming, maar ook op sociale media. Je belangrijkste taken zijn zorgen dat de website meer bezoekers krijgt en dat consumenten daadwerkelijk iets hebben aan de gepubliceerde content.
- digitale marketing manager: de digitale marketing manager ontwikkelt marketingcampagnes voor digitale kanalen. Jij en je team optimaliseren advertenties op sociale media en in zoekmachines en je houdt je bezig met SEO (search engine optimization).
werken als een marketing manager
Als marketing manager verspreid je de meerwaarde van een product, merk of bedrijf via zowel offline als online kanalen. Hieronder gaan we dieper in op de verantwoordelijkheden en taken van een marketing manager.
-
functieomschrijving marketing manager
Het takenpakket van een marketing manager bevat onder andere:
- marketingcampagnes opzetten en beheren: de marketing manager voert marktonderzoeken uit om de beste marketingstrategieën te bepalen. Zo kijk je bijvoorbeeld naar concurrenten en de problemen die consumenten ondervinden in het dagelijkse leven bij het gebruik van een product of dienst. Daarbij zorg je dat jouw producten populair worden bij de doelgroep. Bij het implementeren van een marketingstrategie houd je nader toezicht op de prestaties van de campagnes en pas je deze indien nodig aan.
- nieuwe marketingstrategieën uitwerken: wat als marktomstandigheden veranderen of er een nieuw product is? De marketing manager zal over het algemeen de meeste marketingstrategieën ontwikkelen en zorgen dat ze in actie worden omgezet.
- monitoren van marketingcampagnes en content: de marketing manager zorgt ervoor dat de onderneming een stapje voor heeft op de concurrentie, door het complete proces van de ontwikkeling van een campagne tot uitvoering te beheren. Je zorgt ervoor dat de marketingactiviteiten overeenstemmen met de strategische doelen van de onderneming. Daarbij bepaal je de te gebruiken strategie, je zet een kalender op en controleert content die gebruikt wordt voor marketingdoeleinden.
- externe communicatie en PR: de marketing manager maakt gebruik van externe communicatie om de naambekendheid van een merk en de verkoopcijfers te verhogen. Je onderhoudt contacten met verschillende mediakanalen om de boodschap van de onderneming te verspreiden, maar je werkt ook samen met advertentiebedrijven, partners en verkopers om het marktaandeel en de loyaliteit van consumenten te verhogen.
- budgetten en multidisciplinaire teams beheren: deze specialist beheert het budget bedoeld voor marketingactiviteiten en coördineert multidisciplinaire teams om ervoor te zorgen dat ze precies weten wat hun rol is in het marketingproces. Daarnaast ondersteun je content creators, grafische ontwerpers en het verkoopteam om consumenten de zogenaamde klantreis te helpen doorlopen, waardoor ze uiteindelijk trouwe en vaste klanten worden.
-
werkomgeving
De marketing manager werkt meestal op kantoor. In grote bedrijven maakt deze specialist gebruik van een open werkruimte voor brainstormsessies met de andere teamleden. Vaak werk je samen met anderen, maar het kan ook zijn dat je een eigen kantoorruimte hebt. Je organiseert de lancering van producten en evenementen buitenshuis om de naambekendheid van het bedrijf tijdens marketingcampagnes te verbeteren.
Marketing manager is een dynamische functie. Dit betekent dat je soms op locatie aan de slag bent, bijvoorbeeld om de creatie van nieuwe content in goede banen te leiden.
-
wie zijn je collega's?
De marketing manager werkt meestal samen met:
- commerciële managers
- vertegenwoordigers
- teamleaders
- vertalers
- office managers
- functionele analisten
- financiële managers
Deze specialist werkt ook samen met andere personen die betrokken zijn bij het marketingteam van een bedrijf, zoals verkopers, digitale marketing managers, copywriters en meer.
-
uurrooster marketing manager
Een marketing manager werkt normaal gezien 38 uur per week, meestal tijdens de gewone werkuren. Weekendwerk en overuren komen vaak niet voor, maar wel als je een deadline moet halen of lastminuteprojecten aflevert. Onverwacht werk is in dergelijke gevallen onvermijdelijk, dus houd er rekening mee dat je misschien ’s avonds en tijdens het weekend werkt om alles af te krijgen.
De meeste marketing managers werken fulltime, maar je kunt ook kortetermijnprojecten opnemen. Vaak reist de marketing manager veel, bijvoorbeeld om een meeting bij te wonen of content te creëren op locatie. Internationaal reizen komt minder vaak voor, aangezien je als marketing manager een kleiner team leidt.
-
doorgroeimogelijkheden als marketing manager
Vaak groeien leden van een marketingteam door tot marketing manager, mits ze over de nodige ervaring en de juiste eigenschappen beschikken. Deze functie is immers de eerste stap in de richting van een leidinggevende functie en je kan dus zeker verder doorgroeien. Zo ontwikkel je je bijvoorbeeld tot filiaalhouder, regionaal marketing manager, head of marketing of marketing director.
-
voordelen van werken voor Randstad als marketing manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleidingen en vaardigheden
Wil je een opleiding volgen tot marketing manager of verkoopspecialist? Dan bestaan er in België meer dan genoeg mogelijkheden. Zo is Vlerick een organisatie die complete opleidingen biedt tot sales en marketing op basis van verschillende modules. Ook bij hogescholen en universiteiten, zoals de Brugge Business School, kan je terecht voor een diepgaande opleiding als je al een master of bachelor achter de rug hebt of wanneer je je wilt specialiseren in marketingtaken en hiervoor extra vorming zoekt.
Wil je een cursus marketing manager volgen via een andere instantie, zoals Syntra? Dan bestaan er ook tal van opties. Zo kan je een opleiding tot marketing coördinator of marketing en communicatie officer volgen. Op deze pagina vind je ten slotte alle opleidingen die de VDAB biedt in de wereld van de marketing.
competenties en eigenschappen van marketing managers
Hieronder vind je de belangrijkste eigenschappen en talenten van een echte marketing manager:
- analytisch denken en handelen: de marketing manager baseert beslissingen op gegevens van marktonderzoeken en digitale kanalen. Dankzij je analytische denkvermogen ben je goed in het filteren en evalueren van data die bijdraagt aan het succes van marketingcampagnes.
- creativiteit: marketing managers zitten vol nieuwe ideeën om de prestaties van een marketingcampagne te boosten. Daarbij creëer je dankzij je creatieve talenten aantrekkelijke content en bouw je duurzame marketingstrategieën op.
- projectmanagement vaardigheden: je moet als marketing manager altijd een vast marketingproces volgen, dus managementvaardigheden zijn essentieel. Je zet doelen vast, plant, analyseert de voortgang van je project en beheert teams alsof het een tweede natuur is.
- technische vaardigheden: ook beschikt de marketing manager over technische skills, die erg belangrijk zijn voor onder andere e-mailmarketing, SEO en het correct gebruiken van software.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over marketing managers:
-
waar werkt de marketing manager?
Marketing managers werken meestal in een kantoor dat ze delen met de leden van hun marketingteam. In sommige gevallen werk je op locatie, bijvoorbeeld als je deelneemt aan conferenties of een product lanceert.
-
moet je creatief zijn als marketing manager?
Creativiteit is een van de belangrijkste eigenschappen van de marketing manager. Op die manier ontwikkel je goede ideeën en content die de consument aanspreekt.
-
wat houdt marketing management precies in?
Als marketing manager beheer je marketingactiviteiten zoals campagnes en zorg je ervoor dat een product of dienst een impact heeft op de consument en deze aantrekt. Je beheert het marketingteam en je houdt je bij je werk altijd aan het bedrijfsbeleid.
-
wat is het maandloon van een marketing manager?
In België verdient een marketing manager gemiddeld tussen de €2.622 en €6.293 bruto per maand. In een aanvangspositie ligt dat bedrag maximaal rond de €3.800 bruto, maar na vijf jaar ervaring kan je tot €4.545 verdienen.
-
is marketing manager hetzelfde als marketing director?
De marketing director ontwikkelt marketingcampagnes- en strategieën, terwijl de marketing manager zich vooral bezig houdt met het uitvoeren van deze campagnes en strategieën. De marketing director heeft vaak meer ervaring met management dan de marketing manager.
-
hoe vind ik een job als marketing manager?
Een job vinden als marketing manager? Maak een Randstad profiel aan en doorzoek onze marketing manager jobs. Gevonden wat je zocht? Stuur ons dan jouw cv. Zijn er momenteel geen passende vacatures beschikbaar? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als marketing manager online zet.