wat is een merchandiser?
Een merchandiser speelt een belangrijke rol in de detailhandel. Een merchandiser werkt nauw samen met inkopers en neemt financiële beslissingen over de inkoop van producten. Verder kun je de vraag naar bepaalde producten voorspellen en stel je budgetten vast voor de inkoop van producten. Je werkt regelmatig samen met analisten, leveranciers of distributeurs, waarbij je beslist hoeveel je voor verschillende producten betaalt en hoeveel verschillende lijnen van een product je koopt. Je houdt toezicht op de leveringen en voorraadniveaus van producten en werkt eventuele problemen op dat vlak uit de weg. De belangrijkste taken variëren per dag, want een groot deel van het werk bestaat erin ervoor te zorgen dat de voorraad elke dag in de winkelrekken ligt en niet uitverkocht raakt. Dit betekent dat een van je vaardigheden bestaat uit het selecteren van de juiste hoeveelheid producten op het juiste moment.
bekijk alle jobshet salaris van een merchandiser
Als succesvol merchandiser mag je op een mooie verloning rekenen. Een startende merchandiser verdient bijvoorbeeld gemiddeld €2.850 per maand bruto. Afhankelijk van je opleiding, je ervaring en de sector waarin je werkt, kan dit schommelen. Verder stijgt je loon ook naarmate je meer jaren werkervaring op de teller hebt. Neem je meer verantwoordelijkheden op of krijg je de kans op promotie? Dan kun je ook een hoger bedrag op je loonbriefje zien verschijnen.
soorten merchandisers
In de wereld van merchandising zie je vaak volgende onderverdelingen:
- merchandising als onderdeel van winkelverkoop
- visuele merchandising
- product merchandising
- digitale merchandising
- een combinatie van bovenstaande
Of je nu in een fysieke winkel werkt of actief bent in de online verkoop, een goede merchandiser voorspelt welke producten het best gaan scoren. Je bent ook verantwoordelijk om de producten op een aantrekkelijke manier te presenteren en te promoten. Zo beslis je mee over verschillende promoties of hoe je items in de markt zet om ze de meeste aandacht te geven. Afhankelijk van het soort bedrijf is er soms behoefte aan verschillende soorten merchandisers. Een andere mogelijkheid is net het tegenovergestelde: dat je als een soort duizendpoot verschillende producten in de kijker kunt zetten.
werken als merchandiser
Een merchandiser heeft heel wat verantwoordelijkheden. Je werkt met veel verschillende mensen samen om de verkoop- en marketinghistoriek te bestuderen en te leren wat goed heeft gewerkt en wat niet. Je bent dus niet alleen creatief en enthousiast, je houdt ook van feiten en cijfers. In je job werk je samen met inkopers in winkels en met producenten en leveranciers van veel producten. Het werkrooster is meestal niet flexibel, dus reken op fulltime uren per week. Merchandising blijft een noodzakelijk onderdeel van de detailhandel, dus als dit een job is die je leuk vindt en waarin je uitblinkt, is er veel ruimte voor een duurzame carrière met diverse carrièremogelijkheden.
-
functieomschrijving merchandiser
De belangrijkste verantwoordelijkheid van een merchandiser is het bestuderen, analyseren en voorspellen van markttrends om de beste keuzes te kunnen maken voor retailproducten. Daarnaast komen er ook extra taken kijken.
- samenwerken met leveranciers: merchandisers zijn verantwoordelijk voor het bezoeken van productleveranciers en fabrikanten en het onderhandelen met hen over de beste prijzen. Je moet goed kunnen samenwerken om alle onderdelen op elkaar af te stemmen, terwijl winkels beslissen welke producten ze willen hebben en hoeveel van die producten ze op voorraad willen hebben.
- gegevens analyseren: je analyseert verkoopgegevens en andere informatie en maakt prognoses over de toekomstige verkoop op basis van het bewijsmateriaal en de historiek tot nu toe. Merchandisers werken samen met andere afdelingen die een rol spelen bij de verkoopbeslissingen van het bedrijf. Je werkt bijvoorbeeld samen met degenen die verantwoordelijk zijn voor marketing en promoties. Aangezien je dagelijkse werk bestaat uit het bestuderen van winkelindelingen en het analyseren van verkoopcijfers, speel je een cruciale rol bij het helpen beslissen over de meest effectieve manieren om reclame te maken voor producten.
- presentaties en het halen van deadlines: omdat het analyseren van verkoopinformatie deel uitmaakt van je takenpakket, ga je rapporten opstellen en presenteren over de groei en andere veranderingen in de markt. Dit is een veeleisende baan, want je werkt met strikte deadlines en moet veel coördineren tussen verschillende groepen mensen.
-
werkomgeving
De werkomgeving van een merchandiser is niet elke dag hetzelfde. Een deel van je werk vindt plaats in een kantooromgeving. Een deel van je verantwoordelijkheden houdt in dat je telefoongesprekken voert en e-mails verstuurt en ontvangt terwijl je communiceert met inkopers, leveranciers en andere mensen met wie je samenwerkt. Deze job brengt ook wat reizen met zich mee. Je bezoekt leveranciers om de productie met hen te bespreken en de beste prijs te bepalen voor je winkel of klant. Je bezoekt regelmatig winkels om de indeling van hun winkels te beoordelen en hoe hun klanten erop reageren. Dit helpt je bij het nemen van beslissingen over de meest aantrekkelijke manier om reclame te maken voor producten en promoties.
-
wie zijn je collega's?
Een merchandiser heeft veel contacten en veel collega’s. Je werkt bijvoorbeeld samen met marketingteams en winkelmanagers. Dit brengt je in verschillende werkomgevingen en omvat een mix van bureauwerk en werk waarbij je “on the road” bent. Geranten van winkels, maar ook marketing managers of sales managers zijn mensen met wie je een nauw contact onderhoudt.
-
uurrooster
In je rol als merchandiser werk je veelal een typische fulltime werkweek. Normaal gesproken werk je van maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf, maar dit hangt natuurlijk af van bedrijf tot bedrijf. Maar omdat je voor deze job soms moet reizen, heb je op dit vlak ook een flexibele instelling. Het is verder mogelijk dat sommige weken of periodes drukker zijn dan andere. Dit kun je voor een groot stuk afstemmen op de sector waarin je werkt. Sommige producten zijn uitgesproken seizoensgebonden qua verkoop, terwijl andere het hele jaar door noodzakelijk zijn. Zijn er problemen met leveranciers? Dan moet je die helpen oplossen.
-
carrièremogelijkheden
Omdat je per definitie een veelzijdige rol vervult, heb je ook heel wat carrièrevooruitzichten. Zonder een diploma kun je je traag opwerken van administratief medewerker of assistent inkoper in opleiding voordat je doorgroeit naar een baan als inkoper.
Hetzelfde geldt voor merchandisers. Je kunt beginnen als administratief medewerker merchandising en doorgroeien naar assistent merchandiser voordat je naar een job als merchandiser solliciteert.
Met aanzienlijke ervaring is het mogelijk om de ladder op te klimmen tot aankoper.
-
voordelen van een job als merchandiser via randstad
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding & kwalificaties
Een kant-en-klare opleiding tot de job van merchandiser is in Vlaanderen niet voorhanden. Wel verwachten werkgevers van je dat je een hoger diploma op het niveau van een professionele bachelor kan voorleggen. Een professionele bachelor in bedrijfsmanagement is bijvoorbeeld een mooi visitekaartje voor een job. Daarnaast is een studie in het domein van winkel- of retailmanagement ook een mooie troef. Om de kans te hebben om door te groeien in een organisatie, moet je met heel wat domeinen in het bedrijf vertrouwd zijn. Zo moet je bijvoorbeeld producten visueel aantrekkelijk kunnen presenteren, maar daarnaast ook een sterk cijfermatig inzicht hebben. Beschik je over een diploma in een economische richting, dan scoor je alvast sterk op dit laatste punt. Heb je een creatieve opleiding of een opleiding in de wereld van de marketing genoten, dan beschik je over sterke troeven om in de wereld van de visual merchandising aan de slag te gaan. Precies omdat merchandiser een veelzijdige en vernieuwende job is, kan elk diploma je dus toegang bieden tot deze job. Werkgevers letten hierbij vooral op je leergierige en creatieve instelling.
-
vaardigheden en competenties
Om in de merchandisingwereld aan de slag te gaan, heb je ervaring in marketing nodig. Tijdens je opleiding moet je een en ander hebben geleerd over marketingtrends en koopgewoonten van consumenten. Ervaring “in the field” draagt ook bij aan die kennis, waardoor je verwachte trends in de markt kunt voorspellen. Deze kennis zal je helpen om op een verstandige manier producten te kiezen. Maar omdat de markttrends altijd veranderen, moet je ook goed onder druk kunnen werken en trends perfect aanvoelen. Dit betekent dan dat je veranderende trends moet bestuderen, begrijpen en erop inspelen.
-
analytische vaardigheden
Een merchandiser is jongleert met cijfers. Je kunt ze analyseren om trends te zien en vervolgens die gegevens gebruiken om toekomstige productbestellingen en voorraden te plannen. Dit vereist ook dat je aandacht besteedt aan details. Je stuurt winkelindelingen aan en volgt de reclamecampagnes op.
-
communicatieve vaardigheden
Een succesvolle merchandiser is een vlotte en proactieve communicator. Je werkt samen met een waaier collega’s zoals inkopers, leveranciers en geranten van winkels. Een deel van je werk bestaat uit meetings en gesprekken, een ander deel bestaat uit het bezoeken van winkels en leveranciers en met hen samenwerken om beslissingen te nemen.
FAQ
Hier zijn de meest gestelde vragen over werken als merchandiser.
-
wat doet een merchandiser?
De job maakt in de meeste gevallen deel uit van de detailhandel. Je werkt samen met inkopers, leveranciers en andere analisten om dagelijkse beslissingen te nemen over welke producten je moet kopen, hoeveel je daarvan op voorraad moet hebben en wanneer je die aankopen moet doen. Het bestuderen van gegevens en het maken van onderbouwde gissingen over de beste producten om in te kopen. Samenwerken en onderhandelen met leveranciers om de beste prijzen te krijgen, is eveneens een groot deel van het werk.
-
is merchandising moeilijk?
Merchandising is niet per se een moeilijke job, zeker niet voor iemand wiens karaktereigenschappen zich goed lenen voor de taken die erbij horen. Als je het leuk vindt om elke dag met verschillende mensen om te gaan, als je het leuk vindt om gegevens te bestuderen en beslissingen te nemen en als je goed werkt onder de druk van een deadline, dan is een job als merchandiser iets voor jou!
-
wat zijn typische vaardigheden die je als merchandiser moet hebben?
Nuttige vaardigheden voor een merchandiser zijn onder andere goed kunnen communiceren. Je moet daarnaast graag met cijfertjes werken en goed met deadlines kunnen omgaan.
-
wat is visual merchandising?
Visual merchandising is de zogenaamde optische verkoopbevordering, het puur visuele aspect van het stimuleren van de verkoop. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten of fysieke winkels waar je als klant met producten en diensten in contact komt. Dit zijn bijvoorbeeld winkels, beurzen of speciale evenementen.
-
hoe vind ik een job als merchandiser?
Een job vinden als merchandiser? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze merchandiser jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als merchandiser online zet.