wat is een payroll officer?
Als payroll officer werk je op de personeels- of boekhoudafdeling van een organisatie. Je zorgt ervoor dat elke werknemer op tijd correct betaald wordt. De job heeft een groot administratief luik: je verwerkt namelijk voor elke werkgever in het bedrijf relevante informatie en giet dit in rapporteringen. Je verzamelt bijvoorbeeld alle relevante persoonlijke gegevens van werknemers en de gewerkte uren in elke looncyclus. Na het verzamelen van de gegevens organiseer je ze, maak je er tabellen van en gebruik je ze om het loon voor de week of maand te berekenen. Dit bereken je op basis van de uurtarieven of het of wat contractueel werd vastgelegd met deze medewerker.
De meeste experts die op een afdeling voor loonadministratie werken, hebben een diploma in financiën en boekhouding nodig of een opleiding in een economische richting met specialisatie in HR. Je hebt ook rekenvaardigheden en aandacht voor details nodig om geen fouten te maken tijdens de berekeningen en de toewijzing van lonen.
Als payroll officer werk je samen met HR-professionals in verschillende bedrijfssectoren, zoals IT, detailhandel, verkoop en marketing of de bouw. Als je in een kleine organisatie werkt, heb je een ruimer takenpakket en vervul je ook de rol van HR-manager. Zo ondersteun je het bedrijf bij het aannemen van werknemers of het geven van opleidingen of hen voorzien van alle mogelijke ondersteuning om hun job naar behoren uit te voeren. In grote bedrijven werk je samen met andere HR-professionals en loonspecialisten. Je rol bestaat dan alleen uit het afhandelen van de loonadministratie. Je kunt ook aan de slag in een gespecialiseerd HR-bureau. Hier komen klanten terecht die hun HR-afdeling willen uitbesteden. Je werkt voor verschillende bedrijven en verzorgt hun loonadministratie en adviseert ook eventuele optimalisaties.
Past werken als payroll officer bij jouw uitzonderlijke wiskundige vaardigheden en interesse in human resources? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt aan de slag te gaan als payroll officer.
bekijk alle jobsloon van een payroll officer
Een payroll officer verdient gemiddeld €3.300 per maand. Je ervaringsniveau speelt een rol bij de bepaling van het loon. Een starter mag al snel rekenen op €2.900, ben je meer ervaren binnen deze job, dan stijgt je loon navenant en is €3.500 per maand zeker haalbaar.
Als payroll officer wordt je loonpakket beïnvloed door persoonlijke factoren zoals opleiding en ervaring en externe factoren zoals de werkgever en de locatie. Werkgevers zijn bereid om meer te betalen voor de juiste ervaring en opleiding. Als je een diploma en aanvullende ervaring hebt, zal je loon doorgaans hoger liggen. Het volgen van extra opleidingen, bijvoorbeeld om steeds op de hoogte te zijn van de meest recente wetgeving, kan alleen maar een positieve invloed hebben op je loon.
De grootte van een bedrijf kan ook van invloed op je inkomsten. Als het bedrijf beperkte middelen heeft, kan je loon lager zijn, en dat is over het algemeen het geval bij kleinere ondernemingen. Werken voor multinationals en grote organisaties biedt vaker een hoger loon, maar jouw job is dan ook een stuk complexer. Bedrijven in stedelijke gebieden hebben ook de neiging om meer te betalen vanwege de grotere vraag naar payroll officers.
soorten payroll officers
Payroll officers kunnen junior payroll officers of hoofdadministrateurs zijn, afhankelijk van de grootte of het type van bedrijf waarvoor je werkt.
- junior payroll officer: als junior payroll officer voer je het grootste deel van de administratieve taken op de loonafdeling uit. Je controleert bijvoorbeeld de gegevens van het personeel en de werkuren voordat je hun loon berekent. Je betaalt ook de lonen uit en berekent de belastinginhoudingen volgens de wettelijke vereisten. Je kunt samenwerken met enkele andere payroll specialisten en rapporteren aan de lead administrator.
- lead payroll administrator: als lead payroll administrator geef je leiding aan andere payroll specialisten en organiseer je werkroosters. Je controleert ook loonrapporten en behandelt lonen voor hogere managers in de organisatie. Soms formuleer je ook het loonbeleid voor organisaties. In kleinere ondernemingen combineer je deze job met andere HR-taken zoals recrutering.
- externe payroll officer: als je voor een HR-adviesbureau werkt, voer je loonadministratiewerkzaamheden uit voor verschillende bedrijven. Het is jouw taak om de lonen en wettelijke inhoudingen van je klant te berekenen zonder dat je bij hen langs hoeft te gaan.
werken als een payroll officer
Als je payroll officer wordt, moet je de lonen van werknemers verwerken en andere administratieve taken uitvoeren. Lees verder om meer te weten te komen over de typische taken en werkschema's van een payroll officer.
-
functieomschrijving payroll officer
Enkele van de standaardtaken van een payroll officer zijn
- het verzamelen van werknemersgegevens: een payroll officer verzamelt en organiseert de benodigde gegevens van elke werknemer. Je moet de informatie ook regelmatig bijwerken om ervoor te zorgen dat je de actuele data van elke werknemer hebt. Je houdt bij welke werknemers met pensioen of ontslag gaan en werkt de gegevens dienovereenkomstig bij.
- werkuren bijhouden: als payroll officer zorg je ervoor dat werknemers hun werkuren correct en tijdig registreren. Je ziet na als de werkuren niet afwijken van een normaal stramien: de automatische registratie van een prikklok kan defecten hebben en dat moet jij tijdig opmerken. Je moet er ook voor zorgen dat werknemers overuren op tijd registreren zodat deze tijdig kunnen worden vergoed.
- lonen van werknemers berekenen en verwerken: nadat je de werkuren van elke werknemer hebt geregistreerd, bereken je het bedrag dat je hen verschuldigd bent. De lonen moeten via de vastgestelde kanalen naar de werknemers worden overgemaakt. Je zorgt ervoor dat werknemers correcte betalingen ontvangen en een overzichtelijke loonbrief ontvangen. Dat betekent dat je wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse betalingen verwerkt voor verschillende werknemers in het bedrijf.
- wettelijke inhoudingen voorbereiden en verwerken: als payroll officer moet je elke maand de wettelijke inhoudingen op het loon bijhouden. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de bijdragen nauwkeurig zijn en worden doorgegeven aan de belastingadministratie, aangezien fouten vaak leiden tot boetes en nalevingsproblemen. Je voldoet ook stortingen in de individuele spaarplannen van de werknemers die je als werkgever betaalt, zoals pensioenplannen of groepsverzekeringen
- betalingskwesties afhandelen en loonrapporten opstellen: een payroll officer houdt rapporteringen bij over de maandelijks betaalde lonen. Deze gegevens zijn nuttig om afwijkingen op te merken, maar ondersteunen ook managers bij het maken van beleidsbeslissingen. Je maakt overzichtelijke schema's en giet de data in grafieken zodat trends kunnen worden opgespoord.
-
werkomgeving
Als payroll officer werk je in elke sector die payroll services nodig heeft voor zijn werknemers. Sommige payroll officers werken in de detailhandel, productiebedrijven en de bouwsector. Of je nu bij een adviesbureau voor human resources werkt of als interne payroll officer, je werkt in een kantooromgeving. Het gros van je werk zal je op computer uitvoeren, daarnaast is ook nog een klein onderdeel van de administratie op papier, al wordt dat steeds een kleiner deel. Je kunt een eigen kantoor hebben of op een kantooreiland werken met je collega's. In moderne kantoren waar thuiswerk wordt aangemoedigd heb je niet altijd een eigen bureau maar werken bedrijven met een open desk policy. Werken vanop afstand is dus vaak ook mogelijk binnen deze functie.
-
wie zijn jouw collega’s?
Afhankelijk van je werkgever kun je HR-managers, boekhouders en de controller tot je collega's rekenen. Je kunt ook samenwerken met IT-support medewerkers of met project managers bespreken wat de financiële mogelijkheden zijn voor het samenstellen van hun tijdelijke teams. Je werkt duidelijk in de administratieve afdeling van het bedrijf. Hoe groter het bedrijf, hoe meer gespecialiseerd jouw collega's zullen zijn. Bij kleinere bedrijven werken alle administratieve collega's samen.
-
uurrooster payroll officer
Het typische werkschema van een payroll officer is 35 tot 40 uur per week in een voltijdse functie. Je werkdag loopt vaak van ongeveer 8 uur 's ochtends tot 18 uur 's avonds op weekdagen, maar je kunt overwerken tijdens drukkere periodes. Weekendwerk komt zelden voor maar is niet uitgesloten wanneer je bijvoorbeeld een audit of controle moet voorbereiden. Er zijn zeker ook deeltijdse en freelance mogelijkheden voor payroll officers en de job biedt mogelijkheden voor een zeer geproportioneerde work-life-balance.
-
doorgroeimogelijkheden als payroll officer
Je carrièrevooruitzichten als payroll officer hangen af van het bedrijf waarvoor je werkt en van je kennis en ervaring. In het begin ben je de junior payroll officer zodat je alle kneepjes van het vak kunt aanleren. Nadat je ervaring hebt opgedaan, kun je de leiding nemen als payroll officer en toezicht houden op andere payroll specialisten. Dit type toezichthoudende rol opent deuren naar managementfuncties in human resources en andere afdelingen. Je kunt bijvoorbeeld HR-manager worden of overstappen naar een boekhoudkundige functie.
Ontdek hoe jij aan je carrière kan sleutelen op de blog van Randstad.
-
voordelen van werken voor randstad als payroll officer
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Volgens de onderwijskiezer kun je het makkelijkst aan de slag in HR of de payrollafdeling met een opleiding in een specifieke richting. Er zijn zowel mogelijkheden met een bacheloropleiding als met een masterdiploma.
- bachelor: je kiest voor een praktische studie met aanvullende stages, zoals human rescources management. Deze praktijkgerichte bachelor stoomt je helemaal klaar voor een job in personeelsmanagement en beheer van lonen.
- master: een masteropleiding is vaak iets meer gericht op de theorie dan op de praktijk. Je kiest voor een economische richting zoals handelswetenschappen of toegepaste economische wetenschappen. In de laatste jaren van deze opleiding kan je gerichter gaan selecteren in je majorvakken en is HR-management de meest aangewezen richting als je payroll officer wilt worden.
- management school: ook onze hoogstaande management schools bieden korte trajecten als executive master voor om jezelf nog meer te specialiseren in HR-management en payroll. Deze opleidingen stomen je klaar voor een leidinggevende functie in een groot bedrijf.
competenties en eigenschappen van payroll officers
Enkele van de vaardigheden en competenties voor payroll officers zijn
- probleemoplossende vaardigheden: als payroll officer behandel je meerdere kwesties met betrekking tot compliance, belastingen en verkeerde berekeningen. Je hebt uitzonderlijke probleemoplossende vaardigheden nodig om deze problemen op een logische en competente manier aan te pakken. Je moet ook anticiperen op problemen die zich kunnen voordoen.
- computer- en softwarekennis: als payroll officer gebruik je verschillende software om werknemersgegevens te registreren, werkuren bij te houden en de payroll administratie te verwerken. Vaardigheid in het gebruik van payrollgerelateerde software en computervaardigheden maken je werk gemakkelijker.
- wiskundige vaardigheden: je zult uitblinken in deze functie als je goed bent met cijfers. Je hebt uitzonderlijke numerieke vaardigheden nodig om complexe gegevens, cijfers en berekeningen te kunnen verwerken. Wiskundevaardigheden helpen je ook om fouten te vermijden bij het berekenen van bijdragen en het opstellen van belastingrapporten.
- juridische vaardigheden: de berekeningen die je maakt, lonen die je uitbetaalt, extralegale voordelen die worden toegekend, vaak staan hierover regels gestipuleerd in het arbeidswetboek of de CAO's. Je houdt veranderingen bij, bent steeds op de hoogte van de meest recente wetgeving en past je berekeningen navenant aan.
- organisatorische vaardigheden: als payroll officer moet je veel taken uitvoeren voor elke looncyclus. Organisatorische vaardigheden helpen je om op schema te blijven met het loon van werknemers en om belastingdeadlines te halen om boetes te vermijden.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over payroll officer:
-
welke studies heb ik nodig om payroll officer te worden?
Over het algemeen kies je voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit in een economische of bedrijfskundige richting. Je kiest de optie human resources management als afstudeerrichting om zowel praktische als theoretische kennis te vergaren.
-
hoeveel verdient een payroll officer?
Een gemiddeld payroll officer zal ongeveer € 3.300 per maand verdienen. Daarnaast komen er vaak nog extralegale voordelen. Dit remuneratiepakket zal afhangen van je werkgever.
-
wat houdt de functie van payroll officer in?
Een payroll officer is de specialist in loonadministratie binnen een bedrijf. Je berekent en betaalt lonen en zorgt ervoor dat aan alle fiscale regelgeving werd voldaan. Je optimaliseert het loon van de medewerkers binnen het bedrijf en maakt rapporteringen voor het management om inzicht te hebben in de loonkost van de onderneming. Je houdt wijzigingen in wetgeving nauwkeurig bij en adviseert HR bij de loononderhandelingen voor nieuwe medewerkers.
-
hoe vind ik een job als payroll officer?
Een job vinden als payroll officer? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze payroll officer jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als payroll officer online zet.