wat is een planner?
Een planner is, zoals de naam al een beetje verraadt, iemand die werkplanningen in een bedrijf opstelt en bijhoudt. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van werkroosters, verifiëren of ze haalbaar zijn en waar nodig bijsturen. Je bent dus iemand die een goed overzicht heeft over een veelheid aan taken en je hebt een strak oog in het halen van deadlines. Planners zie je heel vaak in de wereld van logistiek en transport, en eveneens in de zorgsector. In elke mogelijke sector die je voorkeur geniet kun je evenwel aan de slag als planner.
Als planner sta je in voor:
-
het opstellen van werkroosters voor werknemers in functie van een opleveringsdatum of deadline
-
het opstellen van planningen op korte en lange termijn
-
het beheren van ziekmeldingen en oplossingen hiervoor voorzien
-
de communicatie naar klanten voorzien omtrent de planning en eventuele wijzigingen hierin van dag tot dag
-
het analyseren en optimaliseren van eventuele knelpunten in planningen
bekijk alle jobs
loon van een planner
Het gemiddelde brutoloon voor een planner in België bedraagt €2.847 per maand. Het is belangrijk om te vermelden dat dit een brutoloon is. Anderzijds kun je als planner ook van heel wat extralegale voordelen genieten. Denk bijvoorbeeld aan een hospitalisatieverzekering of groepsverzekering, maaltijdcheques en ecocheques en eventueel een bedrijfswagen. Veel hangt hierbij af van de sector waarin je werkt.
Je opleiding en ervaringsniveau spelen eveneens een grote rol in wat je verdient. Werk je vijf jaar of meer als planner, dan kom je vaak in een senior planningsrol terecht of kun je bijvoorbeeld teamlead in de planning worden. Dit gaat dan gepaard met een hoger bedrag op je loonbriefje.
De regio waarin je werkt is in Vlaanderen eveneens belangrijk. Steden zoals Antwerpen, Brussel of Gent zijn groeipolen voor bedrijven en zijn gelegen langs de grote verkeersassen. Hier zijn dan ook heel wat mogelijkheden voor planners. En precies omdat er een tekort is aan goed opgeleide planners, kun jij daar je voordeel doen en een hoger salaris onderhandelen.
soorten planners
Aangezien je als planner in alle sectoren aan het werk kunt, bestaan er dan ook heel wat verschillende soorten planners. Denk dan bijvoorbeeld aan volgende sectorspecifieke functies:
- transportplanner: transporten plannen is een intensieve en veelzijdige job. In de logistiek heb je veel klanten, producten en vooral veel vrachtwagens. Als planner zorg je er mede voor dat alles op tijd op bestemming komt. Je bent dus een onmisbare schakel in de supplychain.
- senior planner: wanneer je al een aantal jaar in het vak zit, groei je door tot senior planner. Dan krijg je de supervisie over grote projecten. Je overziet het werk van planners om het grote plaatje rond te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan kwartaal- of jaarplanningen die je dan samen met het management en de HR-afdeling van je bedrijf bekijkt in functie van aantallen medewerkers.
- planner contactcenter: je zorgt dat de personeelsplanning in het callcenter op punt staat. Dergelijke callcenters hebben vaak een continue aanwezigheid nodig; het is dus belangrijk dat deze planning goed in elkaar zit.
- productieplanner: hier zorg je voor de tussenstap tussen het ontvangen van orders naar een duidelijke planning voor de productie. Zo zijn er altijd genoeg goederen in het magazijn en zijn alle orders altijd op tijd verzonden.
- planner logistiek: je zorgt er in deze rol voor dat de logistieke keten blijft draaien. Van personeelsplanning tot aan het laden en lossen van vrachtwagens en orderpicking met de juiste producten: dankzij jouw goed uitgekiende planning verloopt alles op wieltjes!
- supplychain planner: dankzij jouw planningswerk blijven de voorraden van grondstoffen en benodigde producten steeds goed op peil. Jij plant bestellingen en houdt bij hoeveel er van alles geleverd wordt.
- zorgplanner: als planner kun je ook in de zorgsector terecht. Je plant personeel, ruimtes en het gebruik van medische toestellen in. Je houdt in de gaten hoeveel bedden er vrij zijn, en je plant operaties en behandelingen in.
werken als een planner
Ben je iemand die van een goed georganiseerde omgeving houdt, en voorkom je problemen door tijdig en nauwgezet activiteiten te plannen? Dan is een job van planner iets voor jou. Hier staan we wat uitgebreid stil bij wat er allemaal komt kijken bij een job als planner.
-
functieomschrijving
Als planner heb jij de touwtjes in handen, maar je moet er ook voor zorgen dat alles soepel verloopt. Wat kan je verwachten als je gaat werken als planner? De volgende taken behoren zeker in meerdere of mindere mate tot je dagelijkse werk.
- het maken en beheren van een personeelsplanning: je puzzelt iedere maand de bezetting van het personeel voor je bedrijf of afdeling bij elkaar en houdt hierbij rekening met vakanties. Eventueel ziekteverzuim vang je op een creatieve en menselijke manier op.
- het bijhouden van vakantiedagen: jij zorgt ervoor dat er nooit te veel personeel met vakantie is, maar anderzijds houd je een oogje in het zeil dat iedereen van zijn welverdiende vakantie kan genieten.
- routes vastleggen en vertrek- en aankomsttijd plannen: als transportplanner krijg je te maken met het plannen van routes en het inschatten van rijtijden. Jouw werk zorgt er dan voor dat chauffeurs hun werk makkelijk, veilig en goed uit kunnen voeren.
- operaties inplannen in de juiste kamers: als zorgplanner sta je in voor het inplannen van operaties in een ziekenhuis. Dit stem je bijvoorbeeld af op de planning voor het gebruik van medische toestellen zoals scanners of radiologie apparatuur. Voor operaties en onderzoeken is dan eveneens een voldoende aanwezigheid van personeel nodig.
-
werkomgeving
Precies omdat een planner een veelzijdig begrip is en een job die in diverse sectoren voorkomt, kan je werkomgeving heel divers zijn. Je beschikt in elk geval over een bureauruimte waarbij je uitgerust bent met een pc of laptop. Hierop werk je dan met specifieke planningssoftware. Met je telefoon of smartphone hou je contact met andere medewerkers, bijvoorbeeld aan laad- of loskaaien of in de productieafdeling van het bedrijf. Als planner ben je dus eigenlijk een schakel tussen diverse afdelingen in een bedrijf of organisatie. Je rapporteert problemen aan de HR-afdeling en aan het management van je bedrijf.
-
wie zijn je collega’s?
Wie je collega’s zijn, hangt eveneens af van de precieze omgeving en het vakgebied waar je aan de slag gaat. Dit kunnen chauffeurs en magazijnmedewerkers zijn als je in de logistiek werkt. Je onderhoudt contact met artsen en verpleegkundigen wanneer je in de zorg werkt. Binnen het bedrijfsleven in het algemeen, kun je bijvoorbeeld orderpickers of IT service medewerkers aansturen en planningen voor hun werk opstellen. Je toetst alles desgewenst af met de HR-manager en de operations manager van je bedrijf.
-
uurrooster
Als planner werk je in de regel tijdens de kantooruren. Dit hangt evenwel voor een stuk af van de sector waarin je werkt. Planners in customer service afdelingen of zorgplanners kunnen bijvoorbeeld ook tijdens het weekend werken. In sommige gevallen ga je ook ’s nachts aan de slag. Dit brengt met zich mee dat je ook voor een stuk je werktijden zelf kunt kiezen. Werk je ’s nachts of tijdens het weekend, dan kun je deze werktijden op een ander moment compenseren en krijg je vaak ook nog een vergoeding voor je gepresteerde uren en flexibele instelling. Woon je in de buurt van het bedrijf waar je werkt, beperk je het woon-werkverkeer en geniet je naast je werk ook van een gezonde portie vrije tijd!
-
doorgroeimogelijkheden als planner
Wanneer je als planner aan de slag gaat, dan kun je na verloop van tijd doorgroeien naar een andere functie. Je hebt je dan immers bewezen en je kunt je ervaring in het bedrijf waar je werkt inzetten en laten renderen. Typische doorgroeimogelijkheden voor planners zijn bijvoorbeeld een rol als medewerker of manager op de algemene administratieve afdeling of de HR-afdeling. Je skills en vaardigheden komen zeker van pas bij bijvoorbeeld de salarisadministratie of algemene personeelszaken. Om door te groeien heb je vaak werkervaring, en soms extra cursussen of trainingen nodig. Wil jij je doorgroeimogelijkheden vergroten? Ga dan aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling. Je kunt bijvoorbeeld een personal development plan voor jezelf of in samenspraak met je werkgever opstellen.
-
voordelen van werken voor randstad als planner
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen.
- wekelijks uitbetaald worden;
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen;
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Wil je als planner aan de slag, dan is een opleiding op het gebied van logistiek, operations management of supplychain management een stevige troef. Daarnaast kun je ook nog een aantal specifieke planning opleidingen of bijscholingen bij de VDAB volgen. We noemen er hier enkele.
- workshop plannen en organiseren (timemanagement): Deze workshop helpt je bij het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van planning en organisatie. Je leert efficiënt plannen en medewerkers en middelen optimaal inzetten.
- projectmanagement kan een vaardigheid zijn die je voorbereidt op het beheren van projecten. Dit is essentieel voor planners, omdat ze vaak met complexe projecten te maken hebben.
- een opleiding in een veel gebruikt softwareprogramma zoals MS Planner kan ook een troef zijn, omdat deze tool je helpt in planning en projectbeheer. Veel hangt hier evenwel af van het bedrijf waar je werkt. Ben je een specialist in MS Planner, dan kun je ook doelbewust op zoek gaan naar een bedrijf dat dit programma gebruikt.
competenties en eigenschappen van planners
Als planner moet je precies zijn en voor elk mogelijk probleem een creatieve oplossing vinden. Een oplossingsgerichte instelling is ideaal, net zoals volgende skills en eigenschappen:
- anticiperen: in de planning worden vaak last-minute dingen veranderd. Daarom is het belangrijk dat jij op problemen anticipeert en een oplossing voor mogelijke problemen vindt.
- creativiteit: je ziet planning als een puzzel waarvoor je niet kan wachten om hem op te lossen. Je bent dus creatief en leergierig.
- delegeren: soms is personeel het niet met jou eens, of willen ze niet werken wanneer jij ze hebt ingeroosterd. Het is dan belangrijk dat je de leiding kan pakken zodat de planning niet in gevaar komt. Je kunt conflicten op een menselijke manier hanteren.
- organiseren: als planner heb jij altijd de touwtjes in handen en ben je goed in het organiseren van evenementen. Jij bent altijd degene die het overzicht bewaart!
- mensenkennis: in jouw rol ken je de sterke punten van medewerkers en weet je wat hen inspireert. In de mate van het mogelijke houd je hier rekening mee bij het opstellen van planningen. Het personeel weet dat ze bij jou terecht kunnen voor vragen.
FAQ
Hier volgen enkele vaak gestelde vragen over het werken als planner.
-
wat is de taak van een planner?
Een planner stelt planningen en werkschema’s op. Dit kan gaan van het inplannen van medewerkers in een customer support afdeling of een ziekenhuis, maar je kunt bijvoorbeeld ook transporten inplannen van en naar bedrijven.
-
hoe kun je planner worden
Wil je planner worden, dan kun je een opleiding volgen, maar misschien nog belangrijker is dat je een punctuele instelling hebt en niets aan het toeval overlaat. Je kunt goed overweg met mensen en kunt mogelijke conflicten goed hanteren.
-
wat verdient een planner
Het gemiddelde brutoloon voor een planner in België bedraagt €2.847 per maand. Het is belangrijk om te vermelden dat dit een brutoloon is, dus het houdt geen rekening met belastingen en andere inhoudingen. Anderzijds kun je als planner ook van heel wat extralegale voordelen genieten.
-
heb je ervaring nodig om te werken als planner
Als je solliciteert voor een vacature als planner, dan is ervaring mooi meegenomen. Zelfs al heb je nog geen professionele ervaring in een job als planner, dan kun je bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek vermelden dat jij degene bent op wie men vertrouwt als je met vrienden een reis organiseert. Misschien stond je als student of in de jeugdbeweging ook al in voor taken die met planning te maken hebben. Dit geldt ook als ervaring om in een job te starten.
-
hoe vind ik een job als planner
Een job vinden als planner? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze planner jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als planner online zet.