wat is een receptionist?
Receptionisten zijn essentieel in vrijwel elke onderneming. Zoals de term al doet vermoeden, ontvangt de receptionist klanten en bezoekers. Dat wil zeggen dat je in eerste instantie bezoekers begroet, maar er komt nog meer bij kijken. Zo beantwoord je de telefoon en e-mails in naam van het bedrijf. Het takenpakket van de receptionist heeft meestal te maken met klanten, maar ook administratieve taken maken er deel van uit. Soms moet je als receptionist afspraken vastleggen, rapporten bijhouden en e-mails beheren.
Wat precies je verantwoordelijkheden zijn als receptionist hangt voor een groot deel af van de sector. Soms moet je bijvoorbeeld ook de balie van je werkplaats onderhouden en schoonmaken of drankjes verkopen aan klanten. In bepaalde gevallen is de receptionist verantwoordelijk voor de kassa, betalingen en zelfs de boekhouding van het bedrijf.
Hoewel je bij het woord receptionist misschien eerst en vooral denkt aan iemand die in een kantoorgebouw werkt, kan het ook anders zijn. In feite is er in elke sector of type onderneming wel iemand werkzaam die instaat voor de communicatie tussen klant en het bedrijf. Als je bijvoorbeeld in een advocatenkantoor werkt, ontvang je (nieuwe) klanten en help je hen bij hun afspraken. In het ziekenhuis moet je patiënten dan weer doorverwijzen naar de juiste afdeling en medische rapporten bijhouden. Ten slotte zijn receptionisten ook te vinden in hotels of fabrieken, waar ze klanten en bezoekers ontvangen.
Ben je een sociaal persoon en zou je helemaal opbloeien tijdens een job als receptionist? Lees snel verder en je komt alles te weten over de kwalificaties, werkomgeving en meer van een receptionist.
bekijk alle jobshet loon van een receptionist
Een receptionist verdient in België gemiddeld €2.400 bruto per maand, maar dat hangt natuurlijk af van het aantal jaren ervaring en de sector. In een aanvangspositie bedraagt je jaarloon minstens €27.600 bruto, terwijl meer ervaren receptionisten al snel tot €33.349 bruto verdienen. Per uur kan je je verwachten aan een brutoloon van gemiddeld €14,77.
soorten receptionisten
De specialisatie receptionist valt moeilijk onder te verdelen in strikte categorieën, maar toch kunnen we verschillende types onderscheiden:
- receptionist aan de balie: je beheert de balie van een organisatie en helpt bezoekers met hun afspraken. Je houdt je werkruimte schoon en voegt eventueel decoratie toe om een goede indruk te maken op bezoekers.
- receptionist in bedrijven: je ondersteunt leidinggevende personen in de onderneming met alledaagse taken, zoals het opnemen van de telefoon en e-mails versturen en beantwoorden. Daarnaast stel je memo’s op voor je baas met informatie over rapporten van de verschillende branches van de onderneming.
- HR-receptionist: als je actief bent in een bedrijf dat zich focust op HR of waar HR een belangrijke rol speelt, ontvang je klanten aan de ingang van het kantoorgebouw. Je bent ook verantwoordelijk voor administratieve taken. Denk maar aan het beheren van de vakantiedagen van werknemers, afwezigheden door ziekte, administratie in verband met nieuw personeel en het inplannen van werkgerelateerde reizen.
werken als een receptionist
Klaar om van start te gaan in je nieuwe job? Dan is het in de eerste plaats belangrijk dat je weet wat je kunt verwachten. Hieronder vertellen we je meer over het dagelijkse takenpakket van de receptionist.
-
functieomschrijving receptionist
Als receptionist heb je een ondersteunende functie en help je vooral andere personen. Dit omvat verschillende taken, waaronder:
- bezoekers ontvangen: de receptionist begroet en ontvangt bezoekers als ze in het bedrijf binnenstappen. Je helpt ze met vragen of problemen en begeleidt ze bij het aanmelden. Daarnaast verwijs je bezoekers door naar de juiste persoon en bied je eventueel drankjes aan als ze moeten wachten.
- de telefoon opnemen: als receptionist beantwoord je de telefoon op een beleefde en professionele manier. Wanneer dat nodig is, verwijs je klanten die bellen door naar de geschikte medewerker of geef je een boodschap door.
- e-mails beantwoorden: je houdt je bezig met het opstellen van e-mails en verwittigt de koerier voor het ophalen van pakjes. Daarbij beantwoord je berichten van klanten of medewerkers en indien nodig stuur je e-mails door naar collega’s.
- financiële en andere verantwoordelijkheden: bij een job als receptionist help je collega’s bij het maken van kopieën, het beheren van documenten of het bestellen van kantoorbenodigdheden. Daarbij onderhoud je kantoorapparatuur en geef je defecten of andere problemen aan. Soms moet je ook geld ontvangen en teruggeven of eenvoudige boekhoudkundige taken doen.
-
werkomgeving
Zoals dat te verwachten valt, werkt de receptionist meestal aan een bureau in een lobby of aan de balie van bijvoorbeeld een hotel. In bepaalde gevallen beschik je over een eigen kantoor dat gemakkelijk bereikbaar is. Je kunt werken in een privébedrijf, maar ook voor grote ondernemingen en zelfs organisaties die zich bezig houden met goede doelen. Vaak is je werkomgeving formeel, maar er kan ook sprake zijn van een familiaire en ongedwongen atmosfeer.
Afhankelijk van de werkomgeving draag je een uniform of andere kledij met een formele of zakelijke uitstraling. In de meeste gevallen werk je samen met administratieve assistenten, maar het kan ook gebeuren dat je er alleen voor staat. Tegenwoordig is het mogelijk om als receptionist op afstand te werken of zelfs van thuis uit. Je houdt je dan vooral bezig met telefoongesprekken, live chats of video-oproepen om klanten te helpen.
-
wie zijn je collega's?
Als receptionist werk je vaak samen met:
- hotelmedewerkers
- hoteluitbaters
- customer service medewerkers
- administratieve medewerkers
- office managers
- secretaresses
Daarnaast brengt je job je ook in contact met onder andere boekhouders, medewerkers in de verzekeringen of het bankwezen en bijvoorbeeld orderpickers.
-
uurrooster receptionist
Het werkschema van een receptionist wordt doorgaans bepaald door de openingsuren van de onderneming zelf, zodat je altijd ter beschikking staat van bezoekers. Meestal ben je tijdens de gewone werkuren aan de slag, maar soms begin je ook vroeger of stop je iets later. Doorgaans duurt een shift voor een receptionist acht uur, maar je hebt altijd een middagpauze.
Parttime aan de slag gaan als receptionist, dat kan natuurlijk ook. In dat geval werk je tussen de vijftien en dertig uur per week, afhankelijk van het contract. Je uurrooster kan op verschillende manieren opgebouwd zijn, bijvoorbeeld halve shifts verspreid over meerdere dagen of een paar lange werkdagen.
-
doorgroeimogelijkheden als receptionist
Je kunt als receptionist zeker doorgroeien in het bedrijf waarvoor je werkt, bijvoorbeeld tot verantwoordelijke van de balie of kantoormanager. In de meeste gevallen blijf je echter op hetzelfde niveau. De receptionist weet precies hoe het bedrijf werkt, welke type klanten er zijn en hoe werknemers met elkaar omgaan. Mits de nodige mindset, motivatie en een goede compatibiliteit met het bedrijfsbeleid kan je zeker doorgroeien tot een hogere functie met meer verantwoordelijkheden.
Vaak schakelen receptionisten om naar een functie als administratief bediende, office manager of HR-personeelslid. Kortom, een job als receptionist is de ideale start van een carrière die heel wat mogelijkheden biedt en maakt het een stuk gemakkelijker om je uiteindelijk te specialiseren in je favoriete kennisgebied.
-
voordelen van werken voor Randstad als receptionist
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleidingen en vaardigheden
Wil je zeker zijn dat je een volwaardige opleiding krijgt tot receptionist? Hier vind je alle nodige informatie. Receptionisten zijn in zowat elk bedrijf en sector nodig en dat betekent dat je via verschillende trajecten een opleiding kunt volgen.
Ook bij de Syntra bestaan er mogelijkheden, waaronder een cursus meertalig administratief bediende en onthaal- en PR-assistent. Om een breder beeld te hebben van mogelijke opleidingen tot receptionist bezoek je best de VDAB. Zo vind je precies de goede optie in jouw buurt en in verschillende sectoren.
competenties en eigenschappen van receptionisten
Een succesvolle receptionist beschikt hoe dan ook over deze eigenschappen en talenten:
- communicatieve vaardigheden: de receptionist moet in de eerste plaats duidelijk kunnen communiceren. Hij of zij legt daarbij de focus op een kalme, vriendelijke en professionele manier van spreken, ongeacht de bezoeker. Actief kunnen luisteren is een must.
- sociale vaardigheden: de receptionist is een geboren teamspeler en werkt moeiteloos samen met alle anderen in een kantoor of bedrijf. Je sociale skills helpen je om elk lid van de onderneming te helpen bij het uitvoeren van taken.
- multitasking: bij een job als receptionist is multitasking de norm. Je schakelt zonder problemen tussen de telefoon opnemen, klanten ontvangen en e-mails beantwoorden. Ook prioriteer je de belangrijkste zaken dankzij je praktisch inzicht en zorg je ervoor dat alle taken afgerond worden.
- technische kennis: tegenwoordig moet de receptionist kunnen werken met allerhande technologische apparaten, zoals kopieermachines, telefoonsystemen en printers. Je technische vaardigheden maken je job niet alleen gemakkelijk voor jezelf, maar zorgen er ook voor dat je je taken tijdig afwerkt.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over receptionisten:
-
waar werkt een receptionist?
Receptionisten werken meestal in een bedrijf of organisatie, aan de balie of in een andere ontvangstruimte. Vaak beschik je over een eigen open kantoor, maar het kan ook zijn dat je een werkruimte deelt met anderen.
-
moet je administratief werk doen als receptionist?
Administratieve handelingen behoren bijna altijd tot het takenpakket van de receptionist. Denk maar papierwerk in verband met nieuwe werknemers, boekhoudkundige taken en het beantwoorden van e-mails.
-
hoeveel verdient een receptionist per maand in België?
Een receptionist verdient per maand gemiddeld €2.400 bruto, afhankelijk van het aantal jaren ervaring. Op jaarbasis komt dat neer op gemiddeld €27.600 bruto.
-
heb je een diploma nodig om receptionist te worden?
Om receptionist te worden, moet je een diploma halen in een van de officiële studierichtingen, waaronder hotelonthaal, hotelbeheer of een administratieve richting in handel via het SO of BSO. Je kunt je ook laten certificeren via instanties als Syntra of de VDAB.
-
hoe vind ik een job als receptionist?
Een job vinden als receptionist? Maak een Randstad profiel aan en doorzoek onze receptionist jobs. Gevonden wat je zocht? Stuur ons dan jouw cv. Zijn er momenteel geen passende vacatures beschikbaar? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als receptionist online zet.