wat is een service manager?
Een service manager is iemand die in organisaties waakt over een productieve en klantvriendelijke werkomgeving en ervoor zorgt dat het team volgens de geijkte procedures qua service en klantvriendelijkheid werkt. Dit kan in verschillende omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan callcenters, winkels of bijvoorbeeld ook hotels. Eigenlijk kun je als service manager in elk dienstverlenend bedrijf je steentje bijdragen. Je verbetert de tevredenheid van klanten en helpt het customer serviceteam om klanten goed te bedienen. Naast het aansturen van personeel onderhoud je ook contact met de belangrijkste klanten van het bedrijf en zorg je ervoor dat ze tevreden over je producten zijn. Je moet over een grondige kennis van de producten en de waarden van het bedrijf beschikken, zodat je klachten van klanten vlot kunt afhandelen.
Er bestaat niet zoiets als “de” service manager. De invulling van de job hangt voor een groot stuk af van de bedrijfssector. De primaire verantwoordelijkheid is evenwel het verbeteren van de klantervaring. Service managers verbeteren de efficiëntie en de workflow in de dienstverlening. De meeste service managers kunnen vlot met mensen overweg en lossen eenvoudig en snel problemen op.
Past de functie van servicemanager bij jou? Heb je heel wat people skills en hou je ervan om problemen op te lossen? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je verder nodig hebt om deze job elke dag met glans uit te voeren.
bekijk alle jobssalaris service manager
Het salaris van een service manager in Vlaanderen hangt af van verschillende factoren. Denk aan het bedrijf, de ervaring en de opleiding. Het gemiddelde salaris voor een servicemanager in 2024 ligt ongeveer tussen de €3.500 en €6.500 bruto per maand.
Naast het basissalaris genieten servicemanagers van verschillende voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een vergoeding van het woon-werkverkeer of een bedrijfswagen.
Voor service managers geldt dat het salaris voor een stuk afhankelijk is van de sector waarin ze werken. In commerciële bedrijven kun je sneller meer verdienen dan bijvoorbeeld in openbare instellingen, maar in deze laatste sectoren is er meer werkzekerheid en zijn er officiële loonbarema’s waaraan werkgevers zich houden. Een goede tip is verschillende sectoren uit te proberen tot je de perfecte sector of het perfecte bedrijf voor jou vindt. Verder hebben je opleidingskwalificaties en vaardigheden ook een invloed op je salaris. Service managers met vele jaren ervaring hebben meer vaardigheden waarop ze kunnen terugvallen, waardoor ze ook meer verdienen.
soorten service managers
De taken en de soorten service managers verschillen per bedrijfssector en zelfs per bedrijf. We geven hier enkele voorbeelden. Wedden dat je je helemaal in een van onderstaande rollen herkent?
- customer service manager: een service manager op de afdeling klantenservice traint medewerkers om met klanten om te gaan en klachten te behandelen. Je levert ook after-sales diensten aan klanten, zoals het leveren van producten of van wisselstukken voor producten.
- service managers bij de overheid: je werk speelt zich af binnen de overheid. Je leidt teams die ervoor zorgen dat het publiek een service van hoge kwaliteit ontvangt.
- IT-service managers: als je in technologiebedrijven werkt, help je klanten met installatie- en onderhoud van producten, en dit volgens nauwgezette procedures. Je traint support teams om technische ondersteuning te bieden en helpt klanten met het oplossen van problemen. Binnen IT-bedrijven is er bijvoorbeeld de bekende ITIL-standaard, die vastlegt welke service je aan klanten levert. Dit is dan bepaald in service level agreements.
werken als servicemanager
Laten we kijken naar enkele specifieke taken en mogelijke werkomgevingen van een service manager.
-
functieomschrijving servicemanager
Specifieke verantwoordelijkheden hangen af van de sector en afdeling waar je werkt, maar typische taken zijn onder andere:
- leidinggeven aan klantenserviceteams: je motiveert je team en zorgt ervoor dat ze alle informatie en hulpmiddelen krijgen om klanten effectief te helpen. Je creëert een stimulerende werkomgeving voor het personeel. Leiderschap is een belangrijke vaardigheid, en is bovendien een vaardigheid die je kunt leren.
- reageren op vragen van klanten: klanten wenden zich meestal tot customer serviceteams voor vragen over producten of diensten van het bedrijf. De interacties vinden meestal plaats via de telefoon, e-mail of live chat. Je moet ervoor zorgen dat de antwoorden die klanten krijgen accuraat en op tijd zijn. Als een probleem escaleert, moet je het probleem snel afhandelen om negatieve gevolgen voor de reputatie van het bedrijf tot een minimum te beperken.
- beleid en procedures ontwikkelen: je ontwikkelt het draaiboek dat medewerkers van de klantenservice gebruiken om problemen op te lossen. Het beleid en de procedures die je opstelt, moeten de doelstellingen van het bedrijf met de behoeften van de klanten in evenwicht brengen. Je moet het beleid voortdurend evalueren naarmate het bedrijf groeit.
- personeel voor de klantenservice aannemen: je staat in voor de selectie van het servicepersoneel. Als service manager zoek je met andere woorden de beste kandidaten voor elke functie. Je beoordeelt hun persoonlijkheid en technische vaardigheden. Naast het inwerken van nieuwe medewerkers organiseer je ook doorlopende trainings- en ontwikkelingsprogramma's om je werknemers van wijzigingen in het beleid of nieuwe trends op de hoogte te houden. Wanneer een bedrijf nieuwe producten lanceert, informeer je het team over specifieke functies en voordelen.
- voortgangsrapportage aan managers op topniveau: een customer servicedienst is een belangrijke gegevensbron voor de bedrijfsprestaties. Het is jouw taak om voortgangsrapportage op te stellen en aanbevelingen te doen over mogelijkheden om de klantervaring in een bedrijf te verbeteren. Je neemt ook deel aan het ontwikkelen van strategische doelen en denkt na over manieren om de klanttevredenheid te verbeteren.
-
werkomgeving
Als service manager werk je vaak op kantoor. Je organiseert meetings en woont eveneens meetings bij. Je beschikt over een computer of laptop waaraan je administratieve taken uitvoert. Ben je een service manager op een openbare plaats zoals een hotel, dan ben je ook voor een stuk het uitgangsbord van het bedrijf. Je begroet gasten en zorgt ervoor dat ze alles hebben wat ze nodig hebben. In deze rol moet je je dan elke dag professioneel kleden en in sommige bedrijven zelfs een uniform dragen.
-
wie zijn je collega's?
Als service manager kun je heel wat collega’s hebben of leidinggeven aan verschillende groepen mensen. Denk bijvoorbeeld maar aan receptionisten of een team van schoonmakers die de customer experience op openbare plaatsen verbeteren. In de wereld van de horeca ben je verantwoordelijk voor de feilloze service van kelners, maar ook keukenhulpen. Je kunt aan de slag in diverse bedrijven: IT-bedrijven, touroperators, online verkopers van producten en diensten, noem maar op. In deze omgevingen sta je in voor de opleiding en het coachen van de customer service medewerker.
-
uurrooster
De typische werktijden van een service manager liggen tussen de 38 en 40 uur per week in fulltime functies. Je rooster loopt vaak door tot laat in de avond en in het weekend of op feestdagen. Sommige bedrijven bieden nu eenmaal alle dagen van de week en 24 uur per dag ondersteuning aan klanten. Sommige werkgevers bieden ploegschema's, parttime mogelijkheden en kortlopende contracten aan. Er zijn mogelijkheden om thuis te werken, zeker als je op voorhand goed weet dat je bijvoorbeeld een dag enkel administratieve taken doet.
-
doorgroeimogelijkheden
Een service manager heeft je meerdere doorgroeimogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld naar hogere functies in customer support doorgroeien. Denk maar aan functies zoals directeur klantenservice of regionaal service manager. Je kunt ook algemeen manager of marketing manager worden.
-
voordelen van werken voor randstad als service manager
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kan vallen en aan wie je hulp kan vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleiding en vaardigheden
Er zijn verschillende opleidingen die je op een carrière als servicemanager voorbereiden. Wil je bij de overheid aan de slag, dan is het een optie om de opleiding service management (SERV1), aangeboden OBMB1, te volgen. Deze opleiding bestaat uit zelfstudie en workshops, waarin je leert over de verschillende rollen en taken van een servicemanager, de digitale trends en uitdagingen in de service sector, en de klantgerichte aanpak van servicemanagement. Deze opleiding komt ook in aanmerking voor opleidingscheques, Vlaams opleidingsverlof en Vlaams opleidingskrediet.
Een andere optie is de opleiding Field Service Management, die wordt georganiseerd door BEMAS2. Deze opleiding richt zich op de specifieke uitdagingen van field service, zoals de planning en organisatie van de service-activiteiten, de communicatie en samenwerking met de klant en de technici, en de optimalisatie van de serviceprocessen en kosten.
Het is altijd een troef om met een bedrijfskundige opleiding te solliciteren naar een job als servicemanager.
vaardigheden en competenties
Een servicemanager heeft de volgende kwaliteiten nodig om in zijn job uit te blinken:
- communicatieve vaardigheden: je hebt contact met verschillende stakeholders in het bedrijf, van klanten tot medewerkers en leidinggevenden. Het is belangrijk om over uitstekende communicatieve vaardigheden te beschikken, die je helpen om je taalgebruik aan te passen aan verschillende doelgroepen.
- leiderschapsvaardigheden: je geeft leiding aan teams van customer supportmedewerkers. Je bereikt je doelen door je medewerkers te inspireren en zodoende de prestaties te verbeteren.
- computervaardigheden: een servicemanager gebruikt vaak specifieke software om klanten en verschillende taken in een organisatie te beheren. De meeste bedrijven met een groot klantenbestand hebben bijvoorbeeld software voor relatiebeheer. Computervaardigheden helpen je om de software te gebruiken voor gegevensanalyse en het ontwikkelen van werkprocessen.
- kritisch denken: in je rol als servicemanager bestaat je baan uit het oplossen van problemen en het omgaan met moeilijke klanten. Je hebt kritisch denkvermogen nodig om de beste oplossingen te vinden voor problemen.
FAQ
Wil je graag meer weten over wat het werk van een service manager inhoudt? Lees dan de veelgestelde vragen over de vele verantwoordelijkheden van een servicemanager.
-
wat doet een service manager?
Een service manager zorgt ervoor dat klanten de best mogelijke service van het bedrijf krijgen. Ze behandelen bijvoorbeeld vragen, klachten en grieven van klanten.
-
hoeveel verdient een service manager?
Volgens verschillende bronnen ligt het gemiddelde salaris voor een service manager in 2024 ongeveer tussen de €3.500 en €6.500 bruto per maand, afhankelijk van je ervaring en diploma.
-
welke kwalificaties heb ik nodig als service manager?
Om als service manager aan de slag te gaan, is het goed om een diploma in een bedrijfskundige richting te hebben. Daarnaast is ook enige ervaring in managementfuncties of leidinggevende functies belangrijk. Heb je al ervaring in een job op een customer supportafdeling? Dan beschik je ook over een grote troef om door te groeien als service manager!
-
wat moet een service manager weten?
Een service manager moet eigenlijk met alle producten, procedures en diensten van het bedrijf bekend zijn. Je moet ook op de hoogte zijn van scenario’s om problemen bij verschillende producten van het bedrijf op te lossen.
-
wat is een andere titel voor service manager?
Er bestaan inderdaad verschillende namen voor een service manager. Customer supportmanager, customer success manager, service supportmanager, het kan allemaal.
-
hoe vind ik een job als service manager?
Een job vinden als servicemanager? Creëer een Randstad profiel en doorzoek onze service manager jobs. Gevonden wat je zocht? Bezorg ons dan je cv. Geen jobs beschikbaar op dit ogenblik? Laat jouw gegevens achter in onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als servicemanager online zet.