wat is een social media manager?
Een social media manager beheert het social media marketingteam van een bedrijf om meer bezoekers aan te trekken en spreekt deze aan door middel van posts en andere content. Afhankelijk van de omvang van de onderneming word je geholpen door een marketingteam om sociale campagnes op te zetten. Je belangrijkste taak? Strategieën ontwikkelen voor de sociale mediaplatforms van het bedrijf en toezicht houden op de manier waarop het team die strategieën toepast. Daarbij houd je rekening met de prestaties van de sociale mediaplatforms met behulp van analytics en data.
Social media managers werken vaak intern voor een werkgever en zijn in dat geval verantwoordelijk voor het complete takenpakket. Deze specialist focust zich dan ook op de unieke troeven van het merk of bedrijf en gebruikt zijn of haar vaardigheden om de omzet te verhogen en de band tussen merk en klant te versterken. De social media manager rapporteert de resultaten van gebruikte campagnes altijd aan een marketing manager.
Je kan als social media manager ook marketing voeren voor verschillende klanten. In dat geval evalueer je de verschillende strategieën en help je je klanten bij het ontwikkelen van nieuwe manieren om de consument aan te spreken. Als je voor meerdere klanten aan de slag gaat, brainstorm je ideeën en beheer je het marketingteam. Bij kleinschalige projecten houd je je dan weer vooral bezig met het in de realiteit omzetten van de strategieën die door het team werden ontwikkeld.
Zou een job in de marketingsector wel iets voor jou zijn en denk je dat je er met jouw creativiteit en schrijftalent een succesvolle carrière van kunt maken? Hieronder gaan we dieper in op de vaardigheden, opleidingen, het takenpakket en het loon van een social media manager.
bekijk alle jobshet loon van een social media manager
Een social media manager in België verdient gemiddeld €32.100 bruto per jaar. In de meeste gevallen ligt het jaarloon tussen de €25.500 en €39.700 bruto. Houd er rekening mee dat het aantal jaren ervaring dat je hebt grotendeels bepaalt hoeveel je precies verdient. Daarbij krijgen social media managers in sommige gevallen een aanvullende vergoeding.
soorten social media managers
Social media managers beheren verschillende platforms of specialiseren zich in één platform. Tot de meest voorkomende specialisaties behoren:
- sociaal netwerkbeheer: de social media manager kan zich specialiseren in sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter, die klanten digitaal verbinden met bedrijven en merken. Dergelijke platforms verbeteren de vindbaarheid van het bedrijf, dragen bij aan de naamsbekendheid en zorgen ook voor meer online bezoekers en klanten.
- media sharing networks: social media managers beheren alle content die gedeeld wordt via apps als Snapchat, Instagram en YouTube. (Audio)visuele content die gedeeld wordt, draagt sterk bij aan het verhogen van het aantal bezoekers en de naambekendheid van een merk.
- contentcreatie: een social media manager is zelf vaak niet verantwoordelijk voor de content. Wel stuur je doorgaans contentspecialisten aan, zodat de socials voorzien worden van een constante stroom aan hoogwaardige en relevante content.
werken als social media manager
Om het te maken als social media manager moet je creatief zijn, maar ook een oog hebben voor design, zodat je beelden en video's kunt gebruiken om de aandacht van de klant te trekken en te houden. Daarbij is deze specialist erg goed in plannen. Hieronder gaan we dieper in op het dagelijkse takenpakket van de social media manager.
-
functieomschrijving social media manager
Dit zijn de belangrijkste taken van een gemiddelde social media manager:
- social mediaplatforms onderhouden: de social media manager beheert de sociale mediapagina’s van het bedrijf en houdt de prestaties ervan bij. Zo zorg je ervoor dat de merknamen en andere gegevens op alle platforms gelijk zijn, zodat het bedrijf vindbaar blijft voor bezoekers. Daarbij vergelijk je de resultaten van de platforms met de voorgaande prestaties of die van concurrenten. Op die manier evalueer je de sterke en minder sterke punten van de gebruikte strategie, maar ontdek je ook nieuwe mogelijkheden.
- strategieën ontwikkelen en uitvoeren: na onderzoek bepaal je het doel van een campagne en zet je een strategie op om dat doel te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld interactieve content creëren om het engagement van bezoekers te verhogen op verschillende platforms.
- parameters en data bijhouden: de social media manager maakt gebruik van bepaalde parameters om de prestaties en voortgang van sociale mediapagina’s te beheren. Als je bijvoorbeeld meer volgers wilt krijgen op verschillende platforms, organiseer je wedstrijden en andere events om het aantal inschrijvingen te verhogen.
- content creëren: de social media manager speelt een belangrijke rol bij content creation voor social mediacampagnes en online inhoud. Je zorgt dat die content en de social media posts in overeenstemming zijn met de marketingstrategieën van het bedrijf en het uiteindelijke doel. Je helpt ook mee bij het schrijven van zogenaamde evergreen content en houdt toezicht op de ontwikkeling van visuele informatie, zoals beelden en video’s.
- rapporten opstellen: social media managers houden het team en de marketing manager of klant op de hoogte van de voortgang en de resultaten van de gebruikte social mediastrategieën.
-
werkomgeving
De social media manager werkt in verschillende sectoren, van productie tot retail en financiën. In feite heeft elke onderneming die over een website of social mediaplatform beschikt behoefte aan een specialist om meer winst te genereren, content te creëren en de naamsbekendheid te verhogen.
Als social media manager werk je vooral aan de computer in een kantoor. Je neemt ook deel aan meetings en conferenties om je vaardigheden bij te schaven, maar over het algemeen reis je niet zo vaak. Aangezien deze specialist vooral aan een computer werkt, is thuiswerk in de meeste gevallen een optie.
-
wie zijn je collega's?
De social media manager werkt onder andere samen met:
- marketing managers
- digitale marketing managers
- sales consultants
- SEO-specialisten
- marketing coördinators
Vervolgens werk je ook samen met copywriters bij het creëren van content voor websites, eventueel vertalers voor het omzetten van content naar een andere taal en telemarketeers. In de meeste gevallen is samenwerking met een teamleader onvermijdelijk en, als het gaat om een onderneming, een commercieel manager.
-
uurrooster social media manager
Een social media manager werkt gemiddeld 38 tot 40 uur per week, meestal gedurende de gewone werkuren. Soms neem je deel aan een evenement, bijvoorbeeld ’s avonds. Je werkt fulltime, maar veel bedrijven bieden ook parttime jobs of functies met (vooral) thuiswerk. Sommige social media managers gaan aan de slag als freelancer of werken mee aan kortetermijnprojecten.
-
doorgroeimogelijkheden als social media manager
De social media manager groeit meestal door tot een hogere functie in digital marketing of een andere job in de communicatiesector. Zo kan je een digital marketing manager worden, vanwaar je dan weer doorgroeit tot een communicatie manager of zelfs een leidinggevende functie in de onderneming. Soms kiezen social media managers ervoor om zich te specialiseren en worden dan content creator voor websites of content editor.
-
voordelen van werken voor Randstad als social media manager
Werken via Randstad biedt je een waaier aan voordelen:
- wekelijks uitbetaald worden
- flexibiliteit
- altijd een contactpersoon waar je op terug kunt vallen en aan wie je hulp kunt vragen
- veel opleidingsmogelijkheden
- een aanbod van jobs bij jou in de buurt
opleidingen en vaardigheden
In België bestaan er heel wat officiële instanties om social media manager te worden, maar je kunt je ook laten opleiden bij externe organisaties. Goede voorbeelden zijn NHA, Artevelde Hogeschool en meer.
Wil je liever een avondopleiding volgen tot social media manager, bijvoorbeeld omdat je nog een andere job hebt maar uiteindelijk wilt omscholen? Dan is Syntra een goede optie. Tot het aanbod aan opleidingen behoort onder andere social media consultant, waarbij je ingaat op een aantal modules:
- sociale media landschap
- content creation
- copywriting voor social media
- social advertising
- monitoring
- GDPR (privacy en wetgeving)
Het CVA (Centrum voor Avondonderwijs) is eveneens een betrouwbare instelling om je naschools of buiten de werkuren te laten opleiden tot sociale media manager.
competenties en eigenschappen van social media managers
Wil je succesvol worden als social media manager? Dan moet je gewoon over onderstaande vaardigheden en talenten beschikken:
- schrijftalent: als social media manager moeten de woorden als het ware uit je digitale pen vloeien om consumenten op de juiste manier te kunnen aanspreken op sociale mediaplatforms. Enkel zo maak je echt een connectie met het publiek. Naast het schrijven van captions en titels houd je je ook bezig met het aanpassen van de teksten van het content creation team.
- creativiteit: de social media manager zorgt er op een creatieve manier voor dat het publiek geïnteresseerd blijft. Je maakt gebruik van beelden en andere visuele elementen om opvallende en originele posts te creëren.
- flexibiliteit: social media managers passen zich moeiteloos aan de steeds veranderende wereld van de sociale media aan. Als videocontent bijvoorbeeld plots populairder wordt dan geschreven posts, pas je je sociale mediastrategie aan om geen volgers te verliezen.
FAQ
Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over social media managers:
-
hoeveel verdient een social media manager in een aanvangspositie?
Een social media manager in België verdient in een aanvangspositie gemiddeld €25.500 bruto per jaar. Houd er rekening mee dat dit bedrag varieert naargelang de werkgever en de branche.
-
wat doet een social media manager zoal?
De social media manager schrijft posts voor de sociale mediaplatforms van bedrijven of merken. Hij of zij beheert het social mediateam, volgt de laatste trends en past op basis daarvan de marketingstrategie aan. Ook rapporteert deze specialist de prestaties van de verschillende platforms aan de markering manager van het bedrijf.
-
kan een social media manager van thuis uit werken?
Aangezien de social media manager vooral gebruikt maakt van een computer is thuiswerk zeker een mogelijkheid. In de meeste gevallen is rechtstreeks contact met het social media marketingteam wel vereist.
-
wie zijn de collega’s van een social media manager?
De social media manager werkt samen met copywriters, content creators, digital marketing managers, SEO-specialisten en consultants. Daarbij is er ook een samenwerkingsverband met commerciële managers en eventueel vertalers.
-
wat zijn de belangrijkste talenten en vaardigheden van een social media manager?
De social media manager moet goed kunnen schrijven, creatieve oplossingen bedenken voor ideeën en op een unieke manier kunnen connecteren met het publiek. Daarnaast moet je als social media manager erg flexibel zijn en moeiteloos mee kunnen blijven met de laatste trends in de wereld van de social media.
-
hoe vind ik een job als social media manager?
Een job vinden als social media manager? Maak een Randstad profiel aan en doorzoek onze social media manager jobs. Gevonden wat je zocht? Stuur ons dan jouw cv. Momenteel geen passende vacatures beschikbaar? Laat jouw gegevens achter en onze job alert geeft je een seintje zodra een werkgever een job als mecanicien online zet.