Maandagochtend, 10 u. Door een monsterfile ben je veel te laat op je werk en mis je een vergadering. Om jezelf te troosten haal je een koffie … die je even later omstoot: op je broek. Een boze klant belt en scheldt je de huid vol. Op de koop toe is je zoontje ziek. Uithuilen bij een collega? Niet professioneel. Dus verbijt je je tranen. Fout!
Onderzoek van Randstad uit 2017 naar 'De andere kant van werk' wijst uit dat 82 procent van de werknemers vindt dat ze een toeverlaat zijn voor collega's. En 70 procent geeft aan dat ze zich zelf gesteund voelen door hun collega's.
Even je hart luchten, is dus helemaal oké. En wij geven je meteen drie redenen waarom het ook nog eens goed voor je is.
1. je leeft er langer door
Je takenpakket puilt zodanig uit dat zelfs je to-dolijst een to-dolijst heeft. Even praten met een collega kan je nieuwe inzichten verschaffen en helpen met prioriteiten stellen. Of misschien heeft hij of zij wel tijd om iets van je over te nemen? Zo geef je jezelf wat meer ademruimte en hou je je stressniveau op peil.
Want een gezonde dosis stress motiveert misschien, maar te véél – negatieve – stress kan leiden tot een reeks aandoeningen. Van slaapstoornissen tot depressie. Onderzoek van de Harvard Business School wijst zelfs uit dat een stresserende job de kans op ziektes met 35 procent verhoogt. Schaam je dus niet om erover te praten als het even wat minder goed lukt.
2. een positieve invloed op je jobtevredenheid
Durf jij je open te stellen en je kwetsbare kant te tonen? Dan durven je collega's dat vast ook bij jou. En zo bouw je een goede vertrouwensrelatie op. Als je voldoende steun en appreciatie krijgt van de mensen die je dag in dag uit omringen, voel jij je goed in je vel. En in een positieve omgeving kom je met plezier werken, toch?
3. goed voor de productiviteit
Het geheel is meer dan de som van de delen. Dat geldt evengoed voor een bedrijf. Dat floreert alleen als de algemene sfeer goed zit en alle werknemers dezelfde, gemeenschappelijke doelen voor ogen houden. Open communiceren, elkaar motiveren en elkaar advies vragen én geven zijn daarbij cruciaal.
Meer lezen over onze studie 'De andere kant van werk'? Hou onze blog in de gaten!