https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Er wordt gezegd dat mensen geen bedrijven verlaten, maar hun bazen. Slecht management heeft een grote impact op het welzijn van een medewerker. Een job die op papier alles heeft om interessant en aantrekkelijk te zijn, kan iemand toch het gevoel geven dat hij een celstraf moet uitzitten als de manager stevig tegenvalt.

En niemand wil die baas zijn. Je weet wel… de baas die de kleinste details wil micromanagen, die constant klaagt over hoe moeilijk en zwaar zijn of haar job is en die geen flauw benul lijkt te hebben van hoe hij of zij mensen kan motiveren.
Of je nu net gepromoveerd werd naar een leidinggevende functie (proficiat!) of al vele jaren ervaring hebt als manager…. Het is nooit te laat om jouw managementstijl tegen het licht te houden! Deze 9 tips zijn alvast een goede start!

1. wees een leider, geen dictator

Het verschil tussen vragen en zeggen is een belangrijke. Als je eisen stelt, dan bots je waarschijnlijk op weerstand. Maak tijd om uit te leggen waarom verandering belangrijk is en leid met respect. Dan is de kans groot dat jouw medewerkers vanzelf oppikken wat van hen verwacht wordt. Check regelmatig of ze nog op schema zitten en help hen met het vastleggen en het behalen van hun persoonlijke doelstellingen. Dit soort van ondersteunende structuur is productiever dan eisen te stellen en te micromanagen.

 

2. luister naar jouw medewerkers

Elke gids over efficiënte managementstijlen hamert op het belang van communicatie… Onthoud vooral dat goede communicatie per definitie tweerichtingsverkeer is. Wil je een sterke manager zijn, communiceer jouw verwachtingen dan zo helder mogelijk. Maar zorg er meteen ook voor dat je jouw medewerkers de ruimte geeft om hetzelfde te doen. Als ze steun nodig hebben of als ze feedback willen, dan moeten ze zich veilig genoeg voelen om daarnaar te vragen. Luister echt naar wat ze zeggen en doe zichtbaar je best om hun standpunt te begrijpen. Als ze naar je toe komen met problemen, scheep hen dan niet af. Doe moeite om mee te denken en hen pistes aan te reiken die tot een oplossing kunnen leiden.

 

3. voel je deel van het team

De beste managers maken deel uit van het team dat ze aansturen. Als baas, schep jij het kader en trek jij de krijtlijnen. Maar zet jezelf niet boven jouw team. Door je op te stellen als iemand die deel uitmaakt van het team, zal je beter en sneller begrijpen wat jouw mensen doen en hoe ze het doen. En dat maakt het gemakkelijker om waar nodig steun te bieden. Als je erkent dat jouw team een eenheid is, dan is het duidelijk dat jullie moeten samenwerken. En dat iedereen zijn individuele sterktes ter beschikking moet stellen van dat team. Jij als baas ook de jouwe.

 

4. schakel het juiste talent in

Sterke bazen omringen zich met competente medewerkers die ze vervolgens blindelings moeten kunnen vertrouwen om het werk gedaan te krijgen. Als baas is het jouw taak om de krijtlijnen te trekken van de doelstellingen die jouw team moet behalen en de neuzen in de juiste richting te zetten. Als je dan de juiste mensen aan boord hebt om dat kader concreet in te vullen, dan wordt niet alleen jouw job, maar ook die van alle anderen een pak boeiender. Een netwerk van getalenteerde professionals die elkaar steunen, samenwerken en elkaar aanvullen is de sleutel tot een sterk.

 

5. wees een mentor

Als manager heb je waarschijnlijk meer werkervaring dan de mensen die voor jou werken. Deel jouw kennis en ervaringen. Zo toon je jouw medewerkers dat je hun professionele groei belangrijk vindt. En zo investeer je in tweerichtingsverkeer en blijft jullie uitwisseling niet beperkt tot wat zij voor jou moeten doen.

 

6. lead by example

We weten hoe belerend dit klinkt, maar het is te belangrijk en dus zeggen we het toch. Als manager moet jij het goede voorbeeld geven. Toon hoe je wil dat de dingen gedaan worden in plaats van te zeggen hoe het moet. Walk the talk. Werknemers hebben meer respect voor mensen die hun eigen regels ook zelf toepassen.

 

7. wees gul met complimenten

Veel bazen steken erg veel tijd in het corrigeren en in het top down aansturen van hun mensen. En ze creëren zo onbewust het draagvlak voor erg veel weerstand. Hoewel het ongetwijfeld ook geen goed idee is om schouderklopjes als enige communicatievorm te hanteren, is dat andere uiterste ook zeker niet aan te raden. Als mensen iets goed gedaan hebben, laat dat dan weten! Wees daarnaast waar nodig opbouwend kritisch. Werknemers zullen zich het best voelen in een omgeving waarin kritisch wordt gekeken naar wat beter kan, maar waar ze ook erkenning krijgen voor de dingen die ze goed doen.

 

8. klik haalbare doelstellingen vast

Doelstellingen vastklikken voor jezelf en voor jouw team is belangrijk om resultaten te boeken. Zorg dat jijzelf en jouw mensen ankerpunten hebben om naar te streven. En deel die doelstellingen duidelijk met jouw mensen. Maak tijd voor overlegmomenten met jouw team om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit.

 

9. moedig autonomie aan

Als baas hoef je niet elk probleem naar jou toe te trekken en alleen op te lossen. Als je competente medewerkers hebt, dan zijn die even goed in het oplossen van problemen als jij. Met een performant team zou je niet de hele tijd moeten tussenkomen om branden te blussen. Zorg wel dat jouw medewerkers jou zeker weten te vinden als ze echt vastlopen en reik hen dan pistes aan om tot oplossingen te komen… Kunnen ze dan verder? Des te beter. Hebben ze meer ondersteuning nodig, bekijk dan samen ook de haalbaarheid of werkbaarheid van de verschillende pistes.



Zin om deze tips uit te testen, maar nog op zoek naar competente medewerkers om jouw team te vervolledigen?