https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Je kreeg ongetwijfeld al heel veel goedbedoeld advies over wat je al dan niet moet doen als werknemer, collega of baas. Een aantal tips waren bruikbaar. De meeste niet zo? Hierbij geven wij je graag wat tijdloos advies dat overal van toepassing is. Of je nu nog groen bent achter je oren of een doorwinterde baas met al wat decennia op de teller. Deze 6 tips maken jouw werkleven een stuk aangenamer. 

1. collega's kiezen

Met wie je samenwerkt, is even belangrijk als het werk dat je doet. Competente collega's met de juiste teamspirit, waar je echt op kunt rekenen, zijn onbetaalbaar. Als je je omringt met gedreven en efficiënte mensen, dan komt dat jullie gezamenlijke output als team ten goede. Of je nu een nieuwe job zoekt, iemand moet aanwerven of nieuwe klanten zoekt als freelancer,...check waar mogelijk met wie je zal moeten samenwerken. Ze hebben immers een enorme impact. Op jouw werk en op jouw werkgeluk.

2. zeg wat je nodig hebt

Iets nodig op het werk? Vraag ernaar! Hoezeer ze dat ook zouden willen, jouw baas en jouw collega's zijn geen helderzienden. Heb je iets nodig om jouw werk zo goed mogelijk te kunnen doen? Zeg dat dan duidelijk. Het is jouw verantwoordelijkheid om jouw doelstellingen te bepalen en om aan te geven wat je belangrijk vindt. Vind je dat je een opslag verdient nadat je een groot project met succes hebt afgerond? Krijg je het benauwd dat je er zo veel nieuwe klanten bij krijgt? Wil je graag wat vaker van thuis uit werken? Zeg dat dan ook. Probeer het. Je zal versteld staan van de impact van jouw boodschappen. En hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt om aan te geven wat werkt voor jou.

3. risico's nemen = meer resultaat boeken 

Toegegeven. Het is een cliché. Maar er zit ook een waarheid in 'no pain, no gain.' Wat makkelijk gaat en veilig is, leidt zelden tot grote resultaten. Wees niet bang om iets nieuws te proberen. Grote successen boek je pas door de begane paden te verlaten en nieuwe dingen te testen. Niet door dag in dag uit hetzelfde te doen. En ook al lukt iets niet meteen, ook dan heb je iets geleerd dat je zal helpen bij de volgende poging.

4. vriendelijkheid

Vriendelijk zijn en geven om andere mensen is de meest overdraagbare vaardigheid van al. Help een collega die een deadline dreigt te missen. Leef mee als iemand die aan jou rapporteert enkele dagen vakantie nodig heeft. Stel voor om eten mee te brengen voor iemand die doorwerkt tijdens de lunchpauze. Door vriendelijk en respectvol te zijn, zal je ook respect krijgen. En wederzijds respect heeft een grote positieve impact op de werkvloer. Opgepast: vriendelijk zijn is niet hetzelfde als een softie zijn! Je kan perfect vriendelijk zijn en toch duidelijk afbakenen wat je wil en niet wil.

5. techsnufjes zijn nice, kennis is beter!

Verlies je niet in nieuwe technische snufjes en platformen. Die komen en gaan met een rotvaart. Ze zijn middelen om een doel te bereiken. Nuttig dat wel. En cool, dat ook. Maar laat ze niet jouw hele werkervaring bepalen. Ervaring en opgedane kennis zijn onvervangbaar. Neem elke week wat tijd om bij te lezen over de evoluties binnen jouw vakgebied en investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Grijp de kansen die jouw werkgever je aanbiedt om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen! We garanderen je dat die leermomenten binnen 5 jaar veel waardevoller zullen blijken dan de tijd die je spendeerde aan het uitpluizen van coole techsnufjes. 

6. mentale gezondheid = prioriteit

Geen enkele job is het waard om jouw mentale gezondheid voor op te offeren. Als jouw work/life-balans is doorgeslagen, is het tijd om een stap terug te zetten en uit te zoeken welke job wel werkt voor jou. Als je altijd onder hoogspanning staat en je daar erg slecht bij voelt, dan is er iets grondig mis. Uiteraard zijn er zenuwslopende periodes waarin je grote projecten moet opleveren en strakke deadlines moet halen.  Maar die moeten ook weer voorbijgaan. Heb je tijd nodig voor jezelf om opnieuw de juiste balans te vinden? Aarzel niet! Mensen die zich goed in hun vel voelen zijn betere werknemers, bazen en collega's.  

Nood aan andere collega's? Uit balans en zin om uit te zoeken welke job wel werkt voor jou?