Als jij weet wat je wilt, weet de rest van de wereld dat ook. Geen beter moment dus om op zoek te gaan naar wie je bent en wat je écht wilt. Zo kan je op lange termijn vermijden dat je foute keuzes maakt en zo terechtkomt in een job die niet bij je past of je ongelukkig maakt. En dat is precies wat je met een personal brand kan doen.
Personal en Employer Branding expert, Olivier Lefèvre, gaf ons inzichten uit zijn webinar “Blink uit dankzij jouw personal brand” zodat jij werk kan maken van een loopbaan die bij je meest authentieke zelf past.
waarom is je eigen merk zo belangrijk?
We bereiken dit jaar de volledige tewerkstelling, waarbij er meer openstaande vacatures dan kandidaten zijn. En dat betekent dat de rollen in het rekruteringsproces voor het eerst zijn omgedraaid. Het zijn nu de bedrijven die indruk moeten maken op de kandidaten.
Dat legt gek genoeg meer verantwoordelijkheid op jouw schouders als werkzoekende. Bedrijven zullen je proberen te verleiden, waardoor jij het risico loopt om verkeerde keuzes te maken op basis van die verleiding. Het is dus aan jou om uit te zoeken welk pad het best werkt voor jou. Een personal brand kan je daarbij helpen. En, nog belangrijker, het kan je helpen vermijden om foute keuzes te maken die je naar bedrijven en jobs brengen die leiden tot een bore- of burn-out.
wat is een personal brand?
“Eigenlijk lijkt personal branding op Employer Branding,” zegt Olivier. “Enkel spreken we nu van een Employee Value Proposition in plaats van een Employer Value Proposition.”
Je zou denken dat het gaat om jezelf aantrekkelijk in de markt zetten. En dat klopt — deels. Het gaat immers over het vermarkten van je meest authentieke zelf. Wie jij écht bent. Maar hoe begin je eraan? Olivier toont ons drie methoden:
back to basics
Om de meest authentieke versie van jezelf in kaart te brengen, moet je jezelf een spiegel voor houden. Begin met de basis:
- wie ben je (niet)?
- wat wil je (niet)?
- wat zijn je sterktes en zwaktes?
Ga niet te snel over deze vragen heen. Geef ze genoeg aandacht en toets je antwoorden af met collega’s, vrienden en familie.
de piramide van Maslow
Olivier geeft ons nog een tip om een personal brand samen te stellen. Hou rekening met de piramide van Maslow. Begin met de hygiënische factoren: je loon, extralegale voorwaarden, enzovoorts. Wat heb je (helemaal niet) nodig?
Ga vervolgens over naar de intellectuele factoren. Wil je graag een opleidingsbudget? Moet het bedrijf dat je zoekt maatschappelijk verantwoord ondernemen? Wat brengt jou zingeving?
Ten slotte kan je kijken naar de emotionele factoren. Welke werkcultuur past bij jou? Vind je het belangrijk om op kantoor te werken of werk je liever thuis? Heb je graag contact met je collega’s? Wat voor mensen werken in het ideale bedrijf voor jou?
aan de hand van… je hand!
Je kan jezelf ook aan de hand van je eigen hand leren kennen. Je duim verwijst naar positieve dingen. Waar ben je trots op? Wat vind je leuk om te doen?
Je wijsvinger verwijst naar je doelen. Waar wil je naartoe? Je middelvinger (je raadt het al) wijst naar alles wat je niet leuk vindt. Dingen die je niet kunt tolereren, waar je je liever niet mee bezig houdt.
Je ringvinger verwijst naar de dingen waar je trouw aan bent. Dat kunnen personen zijn, je waarden, iets waar je in gelooft. Je pink verwijst naar dingen die je graag wil leren, waar je meer over wil weten.
hoe communiceer je over je personal brand?
Nu je persoonlijk merk klaar is, kan je het aan de man brengen. Dat doe je met je cv, je motivatiebrief en profielen op de juiste kanalen. Ben je bijvoorbeeld absoluut niet geïnteresseerd in social media? Dan hoef je op Instagram en Facebook niet per se aanwezig te zijn. Je verdwijnt wellicht uit het zicht van bepaalde bedrijven, maar die bedrijven zouden sowieso geen goede match voor je zijn, gezien zij wel op social media willen inzetten.
download het werkboek
Wil je concreet aan de slag met de inzichten van Olivier? In Oliviers werkboek krijg je alle tips en tricks voor jouw personal brand.
download jouw werkboekniet alleen wanneer je solliciteert
Je meest authentieke zelf kennen is niet alleen nuttig wanneer je op zoek bent naar een job. Het kan je bijvoorbeeld ook helpen om uit te vogelen of het tijd is voor iets nieuws, of het kan je meer vertellen over hoe je een eventuele carrièreswitch wil aanpakken.
Bovendien kan het je helpen in je persoonlijk leven. Als je weet wat je wilt en wie je bent, voel je meteen aan of een bepaalde relatie, situatie of plek je ding is of niet. En dankzij je personal brand weet je perfect wat je sterktes zijn, die je meteen in de verf kan zetten wanneer je bij je favoriete personen bent of nieuwe kennissen ontmoet.
zelf aan de slag?
Heb je je personal brand geperfectioneerd en ben je klaar om het in te zetten in de arbeidsmarkt? Sleep de job van je dromen in de wacht – neem nu een kijkje bij onze vacatures.