Carrièrezet op de planning? Dan ben je allicht geneigd om online vacatures uit te pluizen, onderzoek te doen naar de employer brand van werkgevers of te netwerken. Maar misschien is het een goed idee om te beginnen met jouw personal brand.
Bedrijven doen hun best om hun aantrekkelijkheid als werkgever te verbeteren en een sterke employer brand neer te zetten. Hoe beter ze daarin slagen, hoe beter ze in staat zijn om de juiste kandidaten aan te trekken. Het werkt net zo in de omgekeerde richting. Werkzoekenden krijgen meer kansen als ze werk maken van hun 'personal brand' om een goede eerste indruk te maken bij werkgevers.
hoe begin je daar precies aan?
Je cv in een nieuw jasje steken of een paar aanbevelingen versieren volstaat niet (hoewel het nooit kwaad kan). Om echt indruk te maken op werkgevers, moet je beginnen met een consequent positieve aanwezigheid online. Want als een oude klasgenoot kan achterhalen wat je tegenwoordig zoals uitspookt, kan een potentiële werkgever dat ook.
Als je jezelf zo goed mogelijk wilt verkopen, moet je regelmatig je status updaten of content delen op sociale media. Concentreer je daarbij vooral op LinkedIn en Twitter om je ranking te optimaliseren. Deel ook content of posts van anderen. Het is een goede manier om nog zichtbaarder te worden in je netwerk.
het belang van LinkedIn
LinkedIn is het grootste professionele netwerk van de wereld. Sinds april 2017 telt het meer dan 500 miljoen gebruikers. Het is dus het perfecte uitstalraam voor je personal brand. Hoe je daar het onderste uit de kan kunt halen? Enkele tips.
- Vraag je netwerk om aanbevelingen.
- Post links naar werk dat je publiceerde of waar je aan meewerkte. Toon wat je in je mars hebt door regelmatig content te delen die te maken heeft met jouw opleiding of interessesfeer.
- Zorg voor mooie profiel- en omslagfoto's en gebruik specifieke sleutelwoorden in je kopregel voor de sector waarin je werk zoekt. Zo ben je beter vindbaar voor werkgevers die op zoek zijn naar jouw vaardigheden.
- Weet je één en ander over je vakgebied? Deel dan je opinies via een blog en koppel die aan jouw LinkedIn-profiel. Er bestaan heel wat platformen om eigen content te publiceren.
maak indruk met je cv
Wanneer het wel snor zit met je aanwezigheid online, is het tijd om je cv onder handen te nemen. Als je de opfrissing van je cv – net als zoveel mensen – hebt uitgesteld, is dat je prioriteit. Een cv kan ouderwets lijken. Toch beginnen veel aanwervende managers hun zoektocht naar kandidaten nog altijd met cv's.
- Zorg ervoor dat je cv vlot leest én in het oog springt.
- Houd de lay-out eenvoudig door veel opsommingstekens te gebruiken.
- Aanwervende managers kijken gemiddeld slechts zes seconden naar een cv. Benadruk wat essentieel is om hun aandacht te trekken.
Heb je werk gemaakt van jouw personal brand en ben je klaar voor de volgende carrièremove?