https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Stel: je gaat op restaurant. Je boekt een hotel. Of je bestelt iets online. Wat is het eerste wat je doet? Juist: je checkt de reviews. Of je vraagt vrienden en kennissen naar hun ervaringen. Want je wilt geen halfbakken kip, kakkerlakken in de wastafel, of een reisgids die pas in je bus ploft wanneer jij al drie weken weer thuis bent. Net hetzelfde zou je moeten doen wanneer je solliciteert. Tenslotte slijt je zowat acht uur per dag op je werk. Je zorgt er dus maar beter voor dat je er graag bent.

Je hebt je carrièredoelen bepaald, weet welke functie je op het juiste pad zet en hebt een aantal geschikte vacatures achter de hand. Al wat je nog moet doen is zorgen voor een schitterende sollicitatie, toch? Klopt. Maar … doe je research vóór je solliciteert of een contract tekent. Zo creëer je realistische verwachtingen voor jezelf en voorkom je teleurstellingen. Want matcht het niet? Dan verspil je je eigen kostbare tijd en die van je werkgever.

 

wat zeggen anderen?

Je eerste taak? Check de bedrijfsreviews op websites als Glassdoor en andere professionele netwerksites. (Ex-)werknemers en sollicitanten delen er hun ervaringen met de arbeidsomstandigheden, bedrijfscultuur, selectieprocedure, … En net als bij andere reviewsites merk je al snel of die ene vernietigende review een uitschieter is, of past bij een algemene negatieve teneur.



Bekijk ook andere bronnen, zoals Randstad Employer Brand Research om na te gaan of jouw potentiële werkgever goed staat aangeschreven. En vergeet je goeie ouwe vriend Google niet: via een snelle zoektocht ontdek je al gauw of een bedrijf bijvoorbeeld in het nieuws is verschenen met een reeks schandalen.

Veel bedrijven nemen ook werknemerstevredenheidsenquêtes af. Vraag gerust naar de resultaten. Werkgevers zijn niet verplicht om die te delen. Maar weigeren ze dat? Dan wijst dat misschien op een eerder matige score.

 

wat zegt het bedrijf zelf?

De eigen website vertelt vaak al veel over een bedrijf. Tien spelfouten op de homepage? Niet bepaald professioneel: zéker dat je hier wilt werken? Maar je vindt er evengoed terug of een werkgever inspanningen levert voor het goede doel, het milieu, enzovoort. Reken erop dat ze ermee uitpakken als dat het geval is.

Surf ook eens naar de Facebook-, Instagram- en andere socialemediaprofielen. Het zijn de geknipte kanalen om af te tasten of de sfeer ergens eerder informeel of net wat serieuzer is. En of jij in dat plaatje past.

 

wat zegt je buikgevoel? 

Je hebt je research gedaan en besluit om te solliciteren. Het moment voor de ultieme test. Want de manier waarop een bedrijf kandidaat-werknemers behandelt, spreekt vaak boekdelen over de manier waarop het omspringt met zijn personeel.

Vink de volgende checklist af:

  • Is de procedure eenvoudig en duidelijk?
  • Verloopt de communicatie vlot en persoonlijk?
  • Word je voldoende geïnformeerd over de timing en het verloop van de sollicitatie?



Onderzoek als laatste of je werkgever investeert in de persoonlijke ontwikkeling van zijn werknemers. Biedt het bedrijf op geregelde tijdstippen trainingen en opleidingen aan? Cruciaal als je aan het begin van je carrière staat en bepaalde skills nog wilt aanscherpen. Een goede werkgever zorgt ervoor dat jij voldoende steun krijgt om jezelf continu te verbeteren en om te groeien. Een bedrijf dat je daarbij niet helpt, is waarschijnlijk geen goede match.

 

klaar om te solliciteren? hou volgend spiekbriefje bij de hand:

  1. Doe je research: vorm jezelf een volledig beeld van je potentiële werkgever. Dat gaat van de manier van zakendoen over eventuele rapporten van aandeelhouders tot wat er online de ronde doet over de bedrijfscultuur.

     
  2. Leer signalen lezen: er zijn heel wat tekenen die erop wijzen dat een bedrijf mogelijk geen goede werkgever is. Zo wijst een groot verloop onder de werknemers misschien op een slechte sfeer. Pols ernaar tijdens je gesprek.

     
  3. Vraag naar referenties: probeer te praten met huidige en oud-werknemers over hun ervaringen. Werken of werkten ze met plezier in het bedrijf? Dan steken ze er vast met evenveel enthousiasme de loftrompet over.