https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Afgelopen jaar stonden de media er vol van: studenten zijn te kieskeurig, bedrijven krijgen hun studentenjobs niet ingevuld. Maar klopt dit wel? Zijn studenten wel zo kieskeurig, veeleisend en selectief? Of willen ze in de eerste plaats gewoon wat centen bijverdienen? Onze jaarlijkse studentenstudie kan de berichten in de media wat nuanceren.

We stelden de studenten zelf eens de vraag. En wat blijkt? 44% van de studenten geeft aan dat ze om het even welke job zouden aannemen. Oké, dit houdt natuurlijk in dat 56% niet zomaar de eerste beste job zou kiezen. Maar maakt dit van hen nu echt (te) kieskeurige werknemers? Niet meteen. Wanneer we kijken naar de uurroosters, zijn jobstudenten net zeer flexibel. Avond-en weekendwerk schrikt maar liefst drie op vier studenten niet af. Waar kijken ze dan wel naar bij hun jobkeuze?

money, money, money… en informatie

Het loon is voor studenten het meest doorslaggevend bij de zoektocht naar een job. Wanneer studenten dus bewust nadenken over hun jobkeuze, kijken ze vooral naar het salaris. Op een aantal basisvereisten na, hechten studenten minder belang aan de jobinhoud zelf. Ook werkervaring, toekomstperspectieven en de huidige studies doen er minder toe.

“Zijn ze dan wel gemotiveerd genoeg?”, vragen sommige werkgevers zich wellicht af. Zeker en vast! Studenten vinden het namelijk belangrijk om goed geïnformeerd te zijn - liefst in een aangename werkomgeving - omdat ze zo hun beste beentje kunnen voorzetten.

ervaring  voor de toekomst

Toch laten zowel de studenten als de werkgevers hier een kans liggen. Studenten mogen best wel wat kieskeuriger en selectiever zijn. Een studentenjob kan een mooie overgang betekenen naar een vaste job. Relevante werkervaring geeft werkzoekenden namelijk een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Maar ook de werkgevers onderschatten de studentenjob als ideaal rekruteringskanaal. Studentenjobs maken het immers mogelijk om toekomstige werknemers te testen en een duurzame relatie met hen  op te bouwen.

dat tikkeltje meer…

Studenten hebben vandaag gewoonweg meer keuze. De vraag naar is immers geregeld groter dan het aanbod. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze de job uitkiezen die hun het beste uitkomt. Lees: wanneer ze de keuze krijgen tussen twee gelijkaardige jobs, gaan ze voor de job met dat tikkeltje meer. Bedrijven komen hierdoor voor een nieuwe uitdaging te staan: studenten aantrekken. Veel werkgevers maken ondertussen wel gebruik van rekruteringscampagnes, maar verliezen hierbij vaak de studenten-doelgroep uit het oog. Als bedrijven ook hun troeven naar studenten uitspelen, kunnen de studenten voortaan zelf betere keuzes maken.

Nog zoek naar een passende studentenjob?

Ontdek hieronder de volledige studentenstudie

download de studie

download de studie