Een job in het middelpunt van de actie op de luchthaven? Voor Melanie Kuijpens is elke werkdag een avontuur. Want hoe die er exact uitziet, valt niet te voorspellen. Laadplannen nakijken en aanpassen, passagiers laten in- en uitstappen, … Als ramp controller of red cap houdt ze de regie stevig in handen.
Melanie Kuijpens werkt op Brussels Airport als ramp controller of red cap
Haar carrière op de luchthaven begon Melanie als cabin crew member bij TUI fly. Maar een contractverlenging hield een overplaatsing naar de luchthaven van Charleroi in. Dat zag ze niet zitten. De ramp controllers had ze al op de tarmac bezig gezien. En die job leek haar een fijne uitdaging, dus waagde ze de sprong.
“Start je als red cap? Dan krijg je eerst een uitgebreide opleiding”, vertelt Melanie. “Die duurt ongeveer drie maanden. Veiligheidstraining, luchthavenrijbewijs halen, balans van een vliegtuig leren berekenen, … Na elk onderdeel volgt een test.”
“Daarna krijg je twee mentors toegewezen. Ervaren collega's met wie je zowat anderhalve maand meeloopt en die je de kneepjes van het vak leren. Week na week voer je steeds meer taken zelfstandig uit. Op het einde is er een praktijkexamen, waarbij je drie verschillende vluchten afhandelt. Slaag je? Dan mag je eindelijk starten.”
van levensbelang
Een werkdag voor Melanie? Die ziet er nét even anders uit dan een 9-to-5 job achter een bureau. Haar pda is haar beste bondgenoot. Het is een onmisbaar toestel met alle info die ze nodig heeft om haar taken uit te voeren: af te handelen vluchten, laadplan, aantal passagiers, radionummers van alle collega's, ... Want gaat er iets mis? Dan is de red cap degene die iedereen belt.
Hij geeft ook de toestemming aan de passagiers om in en uit te stappen, zorgt ervoor dat de schoonmaakploeg ter plaatse is, … en staat in contact met de gate. Daagt een van de passagiers niet op? Dan past de red cap het loadsheet aan.
“Je moet heel veel verschillende dingen checken, die allemaal belangrijk zijn. De piloot slaat de uiteindelijke berekening van je loadsheet op in zijn boordcomputer. Die geeft dan een seintje op welke momenten de piloot aan zijn stuur moet trekken tijdens de take-off en de landing. Nauwkeurigheid is van groots belang om een goede vlucht te garanderen.”
spilfiguur
Multitasking, logisch nadenken, stressbestendig zijn en vlot communiceren in verschillende talen: dat zijn de belangrijkste vereisten voor deze job. “Maar dat is ook het leuke eraan”, vindt Melanie. “Geen enkele dag is dezelfde. Je krijgt telkens andere vluchten en maatschappijen: die afwisseling houdt het interessant. En je staat in het midden van de actie. Je bent de spilfiguur bij wie alle communicatie vertrekt en aankomt. Zo zie je heel veel verschillende aspecten van de luchthaven. Het is een uitermate boeiende werkomgeving, waarop maar weinig mensen zicht hebben. Dat merk ik wanneer ik met mijn vrienden over mijn job praat. Ze hangen dan aan mijn lippen.”
prima balans tussen werk en privé
Nog redenen waarom Melanie een job als red cap zou aanraden? “Als je niet houdt van een 9-to-5 job achter een bureau, is dit ideaal. Je werkt in shiften, waardoor je zelden in de file staat, maar wel een ploegenpremie ontvangt. De planning houdt zoveel mogelijk rekening met je voorkeuren. En ook over het loon valt niet te klagen. Daarnaast biedt Swissport je tal van doorgroeimogelijkheden, zoals opleidingen geven, flight watch, laadplannen opstellen, ...”
Wat ook een groot voordeel is: overuren zijn er zelden. In de zomer kan het werk al eens 5 à 10 minuten uitlopen, maar die mag je zelfs recupereren. En wanneer je thuis bent, hoef je helemaal niet meer aan je werk te denken. De werk- en privébalans is dus perfect in orde.
een job als red cap?
- Je leidt alles in goede banen. Wordt er aan een vliegtuig gewerkt? Dan zorg je ervoor dat de werkzaamheden efficiënt en binnen de tijd verlopen.
- Je communiceert vlot met andere diensten: via radio of telefoon sta je in permanente verbinding met alle actoren op het terrein.
- Je zorgt voor elke klant voor een tijdige uitvoering van het dienstenpakket (schoonmaak, catering, levering brandstof, laden en lossen, ...) en stuurt bij als het nodig is.
- Je verzamelt, verspreidt en verwerkt de informatie die nodig is om het loadsheet op te stellen (het rapport dat weergeeft hoe een vliegtuig beladen is).