Yes, na eindeloos brieven sturen en cv's updaten mag je eindelijk op gesprek. Je bent goed voorbereid en fris uitgeslapen. Kortom: helemaal klaar om een prima eerste indruk te maken. Maar … wat trek je aan? Is een pak of mantelpakje passé of niet? Zijn sneakers oké?
De kledij van werknemers heeft een impact op de bedrijfscultuur en het imago van de werkgever. Heel wat bedrijven leggen daarom een dresscode op: uit de recente Randstad-studie 'De andere kant van werk' blijkt dat 40 procent officiële kledingvoorschriften oplegt. Bij nog eens 25 procent is er sprake van een officieus beleid.
doe je huiswerk
Check op voorhand of er een dresscode wordt vermeld in de vacaturetekst of op de website van het bedrijf. En stem je kledij voor je gesprek daarop af.
Vind je geen kledingvoorschriften? Probeer dan te achterhalen welk imago het bedrijf wil uitstralen: is het taalgebruik op de website eerder droog en zakelijk? En de lay-out sober? Dan zal ook de dresscode formeel zijn. Is het taalgebruik net luchtig? Staan er foto's van een uit de hand gelopen bedrijfsfeestje op de Facebook-pagina? Dan gaat het er vast wat losser aan toe.
Ook de functie waarvoor je solliciteert speelt een rol: kom je veel in contact met klanten of solliciteer je voor een managementfunctie? Dan kleed je je het best formeel. Gaat het over een interne kantoorfunctie? Dan mag het wat informeler. Ook voor arbeiders geldt dat. Zij dragen overigens het vaakst een uniform.
kies je stijl
Deze drie categorieën van dresscodes zijn het meest gangbaar:
- business formal (banken, verzekeringen, consultancy, juridische sector, directie- en managementfuncties, …): de meest formele dresscode. Voor mannen: een zwart, donkergrijs of donkerblauw maatpak met vest, das en hemd. Voor vrouwen: een pak of mantelpakje in een donkere kleur en een neutrale bloes.
- business casual (administratieve functies, marketing, communicatie, sales, HRM, IT, techniek): formele kledij met een casual toets. Bijvoorbeeld een polo of hemd (met of zonder das) en een geklede broek voor mannen. Voor vrouwen een jurk, broekpak, broek of rok met een bloes of nette trui.
- (smart) casual (onderwijs, zorg, horeca, creatieve beroepen): een alledaagse, verzorgde kledingstijl. Je draagt in principe wat je wilt. Een net T-shirt en sneakers: why not? Maar overdrijf niet: opdagen in short, slippers en hawaïhemd is alleen oké als je bij een strandbar solliciteert.
! Weetje: bij sommige bedrijven met formele dresscode gaat het er op vrijdag iets losser aan toe. Casual friday, heet dat – overgewaaid uit Amerika.
gebruik je gezond verstand
Let er vooral op dat je verzorgd voor de dag komt. Je wilt tenslotte worden herinnerd als een kandidaat die inhoudelijk heel wat te bieden heeft, niet door je (al te) opvallende look!
en wat met tatoeages, piercings, of religieuze kledingstukken?
Vooral op het vlak van tatoeages, blijkt uit het Randstad-onderzoek dat de tolerantie in vergelijking met 10 jaar geleden (2007) is toegenomen. Zo'n 64 procent van de werknemers geeft aan dat het bedrijf waar ze werken er geen probleem van maakt. In 2007 was dat nog maar 49 procent. Over piercings lijken bedrijven iets minder enthousiast, maar nog altijd toleranter dan 10 jaar geleden: 54 tegenover 43 procent in 2007. Wat religieuze kledingstukken betreft, tekent er zich een verstrenging af: 34 in vergelijking met 36 procent in 2007.