Voor de financiële crisis waren banken best aantrekkelijke werkgevers, zo blijkt uit de jaarlijkse Randstad Employer Brand Research. Na 2008 kreeg dat imago een flinke knauw, een waarvan de sector vandaag nog altijd niet hersteld is. 'Dit is vooral een imagoprobleem', zegt Karel Van Eetvelt, CEO bij Febelfin.
Als je medewerkers zegt dat ze niet hun hele leven voor hetzelfde bedrijf kunnen werken, moet je ook investeren in competenties die hen meer kansen geven op de arbeidsmarkt. - Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin
In 2008 stond de financiële sector in de top 3 van aantrekkelijkste sectoren om voor te werken in het Randstad-onderzoek. Dit jaar zakten banken en verzekeringen weg naar plaats twaalf.
'Dit is louter een imagoprobleem', zegt Karel Van Eetvelt. 'Vergeleken met andere sectoren zijn banken goede betalers, mét aandacht voor de balans werk-privé van hun medewerkers.'
Dat blijkt ook uit het Randstad-onderzoek. De financiële sector staat op de derde plaats in de categorie 'balans werk-privé'. De grote terugval speelt zich af binnen de categorieën 'werkzekerheid' en 'werksfeer'. Daar staat de sector op de 17de stek.
ondernemerschap stimuleren
Om het tij te keren, rekent Karel Van Eetvelt op het stimuleren van ondernemerschap en initiatief bij het bankpersoneel. 'Banken houden hun werknemers soms wat te strikt binnen welomlijnde afdelingen en taken. Door creativiteit aan te wakkeren, zal de sector meer mensen aanspreken. Jongeren in het bijzonder.'
De CEO van Febelfin merkt op dat de banken zich in woelig water bevinden. 'De digitalisering transformeert de sector in al haar voegen. Net zoals in andere sectoren betekent dit dat een job voor het leven niet meer van deze tijd is. Medewerkers moeten bereid zijn om bij te leren, om te evolueren, andere functies uit te oefenen.'
populariteit terugwinnen
Febelfin pakt dit aan met een nieuw vormings- en arbeidsmarktbeleid. Levenslang leren is het uitgangspunt.
Karel Van Eetvelt: 'Het is normaal dat werkgevers opleidingen aanbieden met een toegevoegde waarde voor het bedrijf. Maar we moeten verder kijken. Als je medewerkers zegt dat ze niet hun hele leven voor hetzelfde bedrijf kunnen werken, moet je ook investeren in competenties die hen meer kansen geven op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat je ook opleidingen geeft die misschien minder interessant zijn voor het eigen bedrijf, maar die je wel helpen om aantrekkelijk te zijn op een krappe arbeidsmarkt.'
Benieuwd of dit nieuw vormings- en arbeidsmarktbeleid al een impact heeft gehad op de aantrekkelijkheid van de financiële sector?
Ontdek de resultaten van onze randstad employer brand research, op 26 april 2019!