16 jaar geleden startte Randstad België met een bevraging waarbij de grootste werkgevers van het land werden geëvalueerd door een representatief staal van burgers tussen 18 en 65. De eerste bevraging maakte nog deel uit van een breder arbeidsmarktonderzoek waarbij werknemers/werkzoekenden werden bevraagd rond verschillende arbeidsmarkttopics. De reacties waren zo positief dat beslist werd om de oefening het jaar erop te herhalen. Het derde jaar werd beslist om aan de winnaar een Randstad Award uit te reiken. Dat genereerde zeer veel media aandacht. Van dan af ging het in stijgende lijn.
Nu wordt het betreffende onderzoek uitgevoerd en de betreffende Award uitgereikt in 26 landen in 4 werelddelen. Jan Denys, director external communication and public affairs en arbeidsmarktdeskundige van Randstad was van bij de aanvang bij het project betrokken en heeft alle ontwikkelingen van op de eerste rij gevolgd. In 2010 schreef hij een eerste boek over de studie 'Uw Werk, uw Merk'. Zijn nieuwste boek heet 'Werken aan Merken'. Met hem gaan we na wat we nu uit de studie hebben geleerd de voorbije 16 jaar. Maar eerst gaan we nog even terug in de tijd.
het eerste employer brand onderzoek van Randstad vond plaats in 2000. Was dat toevallig?
Uiteraard niet. Zij die toen al actief waren op de arbeidsmarkt zullen zich nog herinneren hoe oververhit de arbeidsmarkt toen was. The sky was the limit. Dat hebben we sindsdien niet meer meegemaakt. Het is dus eigenlijk vrij logisch dat het idee om de aantrekkelijkheid van bedrijven als werkgevers te meten toen ontstaan is. Het concept 'war for talent' was toen ook al enkele jaren oud. Eigenlijk was dit onderzoek daar een logisch uitvloeisel van. Wat we wel kunnen vaststellen is dat het belang van employer branding nadien alleen maar gestegen is. Het is als het ware verworven. Bedrijven hanteren het concept nu veel breder. Het gaat niet meer alleen om meer en betere mensen aan te trekken maar ook om deze op een gemotiveerde manier te behouden Geen enkel bedrijf zal anno 2017 publiek stellen dat hun employer brand hen niet interesseert. Toen de economische crisis uitbrak in 2008 was er weliswaar een klein dipje in de belangstelling van de bedrijven maar lang heeft dat niet geduurd.
Ontdek het volledige interview met Jan Denys.