In het toekomstbeeld van Jorn Vanysacker, chief marketing officer bij de Gentse start-up Intuo, spelen artificiële intelligentie en machinelearning een cruciale rol om motivatie en engagement van medewerkers op peil te houden. 'Ook technologie kan aangeven dat het tijd is voor teambuilding.'
'Wat we gaan doen, is leren uit de historische gegevens van al onze klanten. Hoe evolueert het engagement van de werknemers? Hoe groot is het risico op verloop?' - Jorn Vanysacker, chief marketing officer bij Intuo
Intuo, met hoofdkantoor in Gent en een vestiging in New York, begon als leverancier van een learningmanagementsysteem. Dat is er nog altijd, al is het vandaag slechts een van de drie modules in de “talent management suite” van Intuo. De start-up focust ook op het verbeteren van performance en het versterken van het engagement van medewerkers.
Daarmee plaatst de onderneming zich pal in het midden van waar peoplemanagers vandaag mee bezig zijn. 'Een goede teamleader is iemand die zijn mensen empowert', zegt Jorn Vanysacker, chief marketing officer bij Intuo. 'Managers gaan in dialoog met medewerkers, geven hen autonomie en leggen uit waarom iets nodig is. Dat vergt heel wat peopleskills, waar technologie ondersteuning kan bieden.'
feedback is cruciaal
Technologie helpt om in een onderneming een feedbackcultuur te creëren. Wie face-to-face feedback geven moeilijk vindt, kan met een tool de drempel verlagen. Bijvoorbeeld om een collega te zeggen dat hij een teamvergadering goed heeft geleid, maar dat hij nog kan groeien in presentaties aan klanten.
Maar het is ook belangrijk om het engagement in de onderneming in het oog te houden. Ook daar komt technologie te hulp. Door regelmatig enkele korte vragen te stellen – “Heb je gemerkt dat je job zijn tol eist op je privéleven?”, “Heb je doorgroeimogelijkheden in deze onderneming?”... – brengt een tool zoals die van Intuo in kaart wat er leeft op de werkvloer. Dat is belangrijke input voor wie verloop wil vermijden en tevredenheid verhogen.
machinelearning
Onlangs maakte Intuo bekend dat het artificiële intelligentie en machinelearning gaat integreren in dat platform. 'Wat we gaan doen, is geaggregeerd leren uit de historische gegevens van al onze klanten. Het systeem leert uit die data hoe engagement evolueert en hoe groot het risico op verloop is', legt Jorn Vanysacker uit.
'De applicatie houdt zo de vinger aan de pols en geeft aan dat het tijd is om samen te zitten met een werknemer, omdat de kans bestaat dat hij de onderneming zal verlaten. De app kan ook signaleren dat het tijd is om een teambuilding te organiseren.'
En hr en de leidinggevende? Kijken die toe van de zijlijn? 'Neen, zeker niet', klinkt het. 'In gesprek gaan met medewerkers, empathie tonen, duidelijke doelen stellen en werken aan betrokkenheid worden belangrijker. En daar is het aan de peoplemanager en hr om de beslissingen te nemen. AI kan alleen maar ondersteunen.'