De coronacrisis heeft niet alleen jouw leven maar ook de wereldeconomie en dus ook onze arbeidsmarkt op zijn kop gezet. Bedrijven zijn ook vandaag nog steeds op zoek naar medewerkers. De meest gevraagde profielen? Een overzicht!
chauffeur
De taak van een chauffeur is om mensen, producten of grondstoffen van het ene punt naar het andere te vervoeren op een zo veilig, snel en efficiënt mogelijke manier. Heel breed dus. En het takenpakket hangt natuurlijk af van welk chauffeur je bent of wil zijn.
vaardigheden: praktisch en ruimtelijk inzicht hebben, handig zijn en fysiek zwaarder werk aankunnen, beschikken over een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, stressbestendig en flexibel (werkuren, zeker op buitenlands transport bv.).
machineoperator
Als machineoperator onderhoud en bedien je machines in het bedrijf of de organisatie waar je werkt. Als machine operator check je of de machines technisch correct ingesteld staan, je controleert de kwaliteit van producten en verhelpt eventuele kleine storingen.Tegenwoordig zijn er ook veel machines die volautomatisch lopen en waar je als operator dus niet achter hoeft te staan. Bij deze machines houdt de operator voornamelijk alle parameters in de gaten zodat het productieproces vlot verloopt en het bedrijf kwaliteitsvolle producten levert.
vaardigheden: alert, accuraat, doorzettingsvermogen, technisch inzicht , goed overzicht bewaren, goed kunnen samenwerken, vooruitziend.
productiemedewerker
Als productiemedewerker speel je een belangrijke rol in het productieproces. Met jouw taken (machines instellen, aan de band staan, kwaliteitscontrole of in het magazijn werken), draag je bij tot het maken of het bewerken van een product. De taken van een productiearbeider verschillen erg van sector tot sector.
vaardigheden: zelfstandig kunnen werken, teamspeler, flexibel, geconcentreerd taken kunnen herhalen gedurende lange periode, nauwkeurig.
medewerker klantendienst
Een customer service medewerker of medewerker op een klantendienst heeft de taak om telefoons, mails of social posts van klanten te beantwoorden. Het is jouw taak om klanten te woord te staan over vragen of klachten. Die afgehandelde vragen moeten daarna meestal ook geregistreerd.
vaardigheden: een groot inlevingsvermogen (je kunnen inleven in de vraag of de klacht van de klant), kordaat maar rustig blijven bij lastige vragen, duidelijk communiceren, klantvriendelijk zijn en oplossingsgericht. Omdat een medewerker van een klantendienst klachten of vragen ook moet kunnen registreren en rapporteren, moet je met bepaalde computersystemen of programma’s kunnen (leren) werken. Talenkennis en flexibiliteit (vaak ook avond- weekendwerk).
verpleegkundige
Meestal bestaat het takenpakket van verpleegkundigen uit een combinatie van deze taken en nog veel meer: het aan- en uitkleden en wassen van patiënten, patiënten observeren en correct ingrijpen indien nodig of melden aan een behandelend arts, het aanbrengen van een infuus, , katheter of (maag)sonde, verzorgen van wonden, het toedienen van medicijnen,...
vaardigheden: communicatievaardig, empathisch en graag zorgen voor mensen, oog voor detail, fysiek uithoudingsvermogen, mentaal sterk, probleemoplossend denken, stressbestendig en flexibel naar shifts Denk je aan een job als verpleegkundige? Randstad Medical Academy biedt opleidingen aan!
verkoper in een winkel/winkelmedewerker
Als verkoper in een winkel moet je klanten helpen als ze vragen hebben over producten, afrekenen aan de kassa en ook het aanvullen en uitstallen van de producten en het op orde houden van de winkel behoort dan meestal tot jouw takenpakket. Maar ook stockbeheer, bestellingen opvolgen en plaatsen al dan niet met een bepaald softwaresysteem maken ook vaak deel uit van de job.
vaardigheden: empatisch, flexibel (weekendwerk) ordelijk, goed en duidelijk communiceren, sociaal en verbaal sterk, klantvriendelijk (mensen graag verder helpen en advies geven) en professioneel.
administratief medewerker
Als administratief medewerker neem je administratieve en ondersteunende taken voor jouw rekening. Wat die precies zijn, dat hangt uiteraard samen met de sector, het bedrijf én de afdeling waar je werkt. Maar om je een idee te geven: telefoons behandelen, meetings bijwonen, verslagen schrijven, mensen onthalen, klasseren, vergaderzalen reserveren en voorbereiden, het invoeren van bestellingen, het maken van facturen, …
vaardigheden: nauwkeurig werken, klantgericht zijn, pc-vaardig zijn (veel van deze taken gebeuren uiteraard digitaal en dat zal zeker nog toenemen), resultaatgericht, stressbestendig, gestructureerd, taalvaardig (NL+FR)
magazijnmedewerker
Als magazijnmedewerker ben je verantwoordelijk voor de organisatie van het magazijn of de opslagplaats voor de goederen. Jouw takenpakket ziet er als volgt uit: orders verzamelen, orderpicking, aantallen en productcodes controleren, voorraden beheren, laden en lossen met de heftruck en bovendien de administratieve opvolging met scanner of ander softwaresysteem.
vaardigheden: goed kunnen structureren en organiseren, nauwkeurig kunnen werken, communicatief sterk en stressbestendig zijn, vlot pc-vaardig zijn
onderhoudsmedewerker
Een onderhoudsmedewerker is verantwoordelijk voor het onderhoud (en de herstelling ) van machines of installaties. Wat dat precies betekent, hangt af van het bedrijf en de sector waarin je werkt. Omdat veel werkplekken en productielijnen sterk robotiseren en digitaliseren, is hier heel wat technische kennis vereist.
vaardigheden: technisch sterk, nauwkeurig, alert, goed kunnen anticiperen, goed overzicht houden, zelfstandig kunnen werken.
heftruckchauffeur
Als heftruckchauffeur heb je een veiligheidsfunctie en breng je zware goederen met een heftruck van de productieomgeving naar het logistieke gedeelte van het magazijn. Ook het laden en lossen behoort tot jouw takenpakket.
vaardigheden: goed inschattingsvermogen, verantwoordelijkheidszin, perfect zicht, stressbestendig, nauwkeurig, goede reflexen (reactiesnelheid) goede teamplayer (veel contacten met productiemedewerkers en afspraken maken. Je hebt ook een heftruckattest nodig.