wie ben je?
Wat we in elke situatie doen om jouw privacy te beschermen.
jouw privacy is belangrijk voor ons.
Deze Privacy Statement is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die we verzamelen wanneer je onze website bezoekt, onze mobiele app gebruikt, en wanneer we jou onze diensten verlenen: rekrutering, bemiddeling, projectsourcing, search & selection, trainingen, outsourcing, interim management en huishoudhulp. Daarnaast is hij van toepassing op de verwerking van de persoonsgegevens van onze zakenrelaties (klanten, PAB's, consultants, leveranciers, influentials, ...).
De groep Randstad hecht veel belang aan de privacy en beveiliging van jouw persoonsgegevens. Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alle persoonsgegevens die ons zijn toevertrouwd, verwerkt worden in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming.
Deze Privacy Statement legt uit wie we zijn, voor welke doeleinden we je persoonsgegevens kunnen gebruiken, hoe we ze verwerken, met wie we ze delen (klanten, dienstverleners en/of andere bedrijven van de groep Randstad), naar waar ze overgedragen worden of waar ze geraadpleegd kunnen worden, en wat jouw rechten zijn.
-
over de groep Randstad
Alle bedrijven van de groep Randstad (in deze Privacy Statement “wij”, “Randstad” of 'groep Randstad' genoemd) zullen je persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met deze Privacy Statement (dergelijke persoonsgegevens kunnen soms ook 'informatie' genoemd worden). Hier vind je een lijst van de betreffende bedrijven.
Tenzij hieronder anders aangegeven, is ieder bedrijf van de groep Randstad een verwerkingsverantwoordelijke ('verwerkingsverantwoordelijke' volgens de betekenis in de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming).
Voor een efficiënte werking en beheer van onze activiteiten kunnen bedrijven van de groep Randstad in bepaalde gevallen gezamenlijk de doeleinden en middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bepalen (gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken). Verwerkingsactiviteiten waarbij de bedrijven van de groep Randstad gezamenlijk persoonsgegevens verwerken, houden bijvoorbeeld verband met het beheer van onze Misconduct Reporting Procedure en controles op sancties, die we samen met Randstad N.V., onze Nederlandse moedermaatschappij uitvoeren, of de activiteiten die gelinkt zijn aan Marketing of aan de IT diensten die we gezamenlijk met Randstad Group Belgium NV, onze Belgische moedermaatschappij uitvoeren. Neem contact met ons op (zie de onderstaande sectie 'Contact opnemen') als je meer informatie wenst over deze gezamenlijke verwerkingsactiviteiten, of als je een samenvatting wenst van de rollen en verantwoordelijkheden van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, en/of als je je rechten inzake gegevensbescherming wenst uit te oefenen voor persoonsgegevens die gezamenlijk worden verwerkt.
-
HR-technologieën
Ons gebruik van innovatieve hr-technologieën om talent te matchen en diensten aan te bieden
Het is ons ultieme doel om mensen en organisaties de steun te bieden die ze nodig hebben om hun ware potentieel te benutten. Volgens ons kunnen we dat doel het beste bereiken door onze passie voor mensen te combineren met de kracht van de moderne hr-technologie. Onder hr-technologieën verstaan we technologieën die ons helpen allerlei processen in verband met rekrutering te digitaliseren en te verbeteren.
We gebruiken bijvoorbeeld chatbots om je talentervaring te verbeteren. Met chatbots kunnen kandidaten vragen beantwoorden die gebaseerd zijn op de vereisten voor de functie waarvoor ze solliciteren. Dat is een gebruiksvriendelijke manier voor kandidaten om:
- ons relevante informatie te verstrekken die we misschien niet rechtstreeks uit de sollicitatie, het profiel of de cv van de kandidaat kunnen afleiden;
- snel te weten te komen of hun vaardigheden voldoen aan de essentiële vereisten van een job, en om, als dat niet het geval is, gemakkelijk naar andere jobs te zoeken of lacunes in hun vaardigheden op te sporen;
- de gebruiker gemakkelijk op ieder moment van antwoord te dienen.
Als onderdeel van het grotere rekruteringsproces bieden hr-technologieën ons de mogelijkheid om kandidaten sneller aan onze consultants te koppelen. Daardoor zullen onze consultants kandidaten beter kunnen ondersteunen bij het zoeken naar een job, en zullen ze de juiste kandidaten sneller naar onze klanten kunnen leiden. Bovendien kunnen onze consultants dankzij hr-technologieën niet alleen mensen zoeken op basis van de jobs waarvoor ze in aanmerking komen, maar ook op basis van de jobs waarin ze geïnteresseerd zijn.
De klantervaring verbeteren
Hr-technologieën helpen ons een meer uitgebreide en diverse kandidatengroep te doorzoeken, zodat we het beste talent met de meest relevante vaardigheden voor onze klanten nog beter kunnen opsporen. Dankzij deze technologieën kunnen onze consultants focussen op de taken die unieke menselijke kwaliteiten zoals creativiteit en emotie nodig hebben, die niet door technologie verbeterd kunnen worden.
Webbakens
Onze e-mails bevatten één enkele webbaken in de vorm van een pixel die uniek is voor de campagne. Die pixel laat ons weten of onze e-mails geopend worden en controleert of er wordt doorgeklikt naar links of advertenties in de e-mail. We kunnen deze informatie gebruiken om te bepalen welke e-mails van ons interessanter zijn voor gebruikers, om aan gebruikers die onze e-mails niet openen te vragen of ze onze e-mails nog willen ontvangen, en om onze adverteerders in geaggregeerde vorm te laten weten hoeveel gebruikers op hun advertenties geklikt hebben. De pixel wordt verwijderd wanneer je de e-mail verwijdert. Als je niet wilt dat de pixel naar je apparaat gedownload wordt, moet je aangeven dat je onze e-mails niet in HTML-indeling maar in tekst zonder opmaak wilt ontvangen.
Verantwoord gebruik van hr-technologieën
Randstad doet er alles aan om de innovatieve hr-technologieën op een verantwoorde en ethische manier te gebruiken (hier lees je alles over onze AI-principes). Randstad gebruikt deze technologieën in geen enkel onderdeel van zijn processen als alternatief voor mensen of menselijke interactie. Integendeel, we gebruiken hr-technologieën om onze interacties met klanten en kandidaten persoonlijker, relevanter en betekenisvoller te maken.We streven ernaar om mensen te betrekken wanneer we beslissingen nemen die belangrijke gevolgen voor jou hebben. Als we in uitzonderlijke gevallen dergelijke beslissingen zouden nemen op basis van een volledig geautomatiseerd proces (d.w.z. zonder menselijke tussenkomst), dan zullen we dat alleen maar doen wanneer dat wettelijk is toegestaan en nadat we jou hebben ingelicht.
Om te garanderen dat alle kandidaten eerlijk behandeld worden, treffen we maatregelen om partijdigheid te vermijden wanneer we hr-technologieën gebruiken.
Een voorbeeld:- We testen de output van deze technologieën regelmatig om mogelijke oneerlijke partijdigheid op te sporen.
- We winnen regelmatig het advies van een deskundige in om steeds beter te worden in het opsporen en wegwerken van partijdigheid.
- Zowel onze consultants als onze zoek- en matchalgoritmes zijn grondig getraind en werken altijd samen.
-
met wie delen we je persoonsgegevens
Randstad kan je persoonsgegevens overdragen overeenkomstig de doeleinden beschreven onder “Waarom hebben we je persoonsgegevens nodig?”, voor zover de overdracht noodzakelijk is voor het uitvoeren van onze diensten/jouw contract, voor het naleven van een wettelijke verplichting (voor Randstad of voor een derde partij) voor het behartigen van een legitiem belang (van Randstad of van een derde partij) of op basis van jouw toestemming.
We kunnen je persoonsgegevens delen:
- met andere entiteiten of bedrijven in de groep Randstad. We maken deel uit van een internationale bedrijvengroep en zouden soms persoonsgegevens met andere bedrijven in de groep Randstad buiten België kunnen delen, of met andere entiteiten van Randstad in België. Klik hier als je een overzicht van die entiteiten wilt raadplegen. We delen je persoonsgegevens bijvoorbeeld in de volgende situaties :
- om onze diensten te verlenen aan jou en onze klanten (o.a. matching); bijvoorbeeld door meer vacatures voor jou beschikbaar te maken dan deze die worden aangeboden door de onderneming binnen de groep Randstad waarmee u reeds in direct contact staat.
- om de backoffice van Randstad te ondersteunen (administratieve taken met betrekking tot onze diensten, IT dienstverlening) of om wettelijke en reglementaire verplichtingen na te leven.
- Voor promoties en marketingacties .
- Voor het uitvoeren van marktonderzoeken over onderwerpen gelinkt aan de arbeidsmarkt.
- met klanten van de bedrijven van de groep Randstad (voor een overzicht van deze bedrijven, klik hier). We delen jouw gegevens bijvoorbeeld voor:
- meer vacatures voor jou beschikbaar te maken dan deze die worden aangeboden door de onderneming binnen de groep Randstad waarmee u reeds in direct contact staat.
- het selecteren van geschikte kandidaten om te antwoorden op openstaande vacatures en het onboarding proces;
- het proactief voorstellen van jouw profiel en jouw CV;
- de integratie van je gegevens in onze systemen ter beheer van het personeel van onze klanten;
- het uitwisselen van gegevens met betrekking tot uw prestaties of van de nodige gegevens in het kader van uw tewerkstelling;
- de facturatie van de dienstverlening;
- audits bij opdrachtgevers of klanten.
- met externe dienstverleners voor hr (bijv. dienstverleners voor payrolling)
- met gespecialiseerde bedrijven die marktonderzoeken uitvoeren over onderwerpen die ons als HR-specialisten interesseren
- met externe dienstverleners voor IT (we gebruiken bijvoorbeeld een externe dienstverlener om onze IT-infrastructuur te ondersteunen; een groot deel van onze software en databanken zitten in een cloud-omgeving die beheerd wordt door een externe dienstverlener)
- met externe dienstverleners voor marketing (we kunnen je persoonsgegevens bijvoorbeeld opslaan in een cloudgebaseerde CRM-toepassing die gehost en beheerd wordt door een externe dienstverlener; wanneer we bijvoorbeeld een externe dienstverlener gebruiken om een evenement te organiseren, kunnen we je persoonsgegevens met die derde partij delen om je voor dat evenement uit te nodigen)
- met onze professionele sectororganisatie (Federgon) of met zijn auditbureau of studiebureau, in het bijzonder voor wat betreft het behalen en het behouden van het kwaliteitslabel van Federgon, voor wetenschappelijke studies, voor tevredenheidsonderzoeken, voor statistische doeleinden …
- met zakelijke dienstverleners (bijv. onze bedrijfsrevisoren, accountants, belastingadviseurs, juridische adviseurs)
- met banken en verzekeraars (om de lonen van onze uitzendkrachten te betalen, delen we bijvoorbeeld bepaalde persoonsgegevens met onze bank)
- met overheidsinstanties (op grond van de toepasselijke wetgeving moet Randstad bijvoorbeeld persoonsgegevens delen met de socialezekerheidsinstellingen en belastingautoriteiten)
- met de VZW WorkID in het kader van een vereenvoudigde uitwisseling van gegevens binnen de uitzendsector. In dit geval ontvang je steeds van de VZW WorkID een uitnodiging om lid te worden, en moet je je toestemming nog geven aan de VZW WorkID om je gegevens te laten bewaren.
- met rechtshandhavingsinstanties, rechtbanken en regelgevende instanties (als onderdeel van een strafrechtelijk onderzoek kunnen politiediensten ons bijvoorbeeld verzoeken om persoonsgegevens met hen te delen)
We kunnen je persoonsgegevens ook delen met derden:- indien we bedrijven of activa verkopen of kopen; in dat geval mogen we je persoonsgegevens delen met de toekomstige verkoper of koper van een dergelijk bedrijf of activum; of
- indien al onze activa of een aanzienlijk deel ervan door een derde worden verworven; in dat geval kunnen de persoonsgegevens die we over jou bewaren deel uitmaken van de overgedragen activa.
Wanneer we je persoonsgegevens delen zoals hierboven beschreven, kunnen dergelijke persoonsgegevens zowel binnen als buiten de Europese Economische Ruimte (EER) overgedragen worden.
Indien we je persoonsgegevens internationaal overdragen, zullen we dat alleen doen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving. Bovendien zullen we eisen dat je persoonsgegevens op een adequate manier beschermd worden en dat er gepaste beveiligingsmaatregelen getroffen zijn.
Je persoonsgegevens kunnen overgedragen worden van landen binnen de EER naar landen buiten de EER (zoals de Verenigde Staten). In dergelijke gevallen zullen we eisen dat de volgende veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen:- De wetgeving van het land waarnaar je persoonsgegevens zijn overgedragen, garandeert een gepast niveau van gegevensbescherming. Klik hier voor de lijst van landen die niet tot de EER behoren maar volgens de Europese Commissie wel een gepast niveau van gegevensbescherming bieden; of
- De overdracht is onderworpen aan de standaardclausules inzake gegevensbescherming die goedgekeurd zijn door de Europese Commissie. Meer informatie over die clausules inzake gegevensbescherming vind je hier;
- Alle andere passende veiligheidsmaatregelen die van toepassing zijn op grond van artikel 46 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679).
Voor meer informatie over de veiligheidsmaatregelen die we getroffen hebben om je persoonsgegevens internationaal te beschermen, kun je contact met ons opnemen via privacy@randstadgroup.be.
- met andere entiteiten of bedrijven in de groep Randstad. We maken deel uit van een internationale bedrijvengroep en zouden soms persoonsgegevens met andere bedrijven in de groep Randstad buiten België kunnen delen, of met andere entiteiten van Randstad in België. Klik hier als je een overzicht van die entiteiten wilt raadplegen. We delen je persoonsgegevens bijvoorbeeld in de volgende situaties :
-
hoe beschermen we je persoonsgegevens
We hebben technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen getroffen om je persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijk verlies, gebruik, wijziging, vernietiging, en tegen ongeoorloofde openbaarmaking of toegang. We beperken de toegang tot je persoonsgegevens tot diegenen die ze zakelijk gezien echt nodig hebben. De mensen die je persoonsgegevens verwerken, zijn onderworpen aan de regels van Randstad voor informatie- en IT-beveiliging, gegevensbescherming, en andere interne regels en richtlijnen die van toepassing zijn op het verwerken van persoonsgegevens.
Hoewel we maatregelen getroffen hebben om je persoonsgegevens te beschermen, is het belangrijk dat je begrijpt dat we geen volledig waterdichte beveiliging kunnen garanderen. We beschikken dan ook over procedures om incidenten in verband met de beveiliging van persoonsgegevens aan te pakken, en om te voldoen aan de wettelijke voorschriften die van toepassing zijn op de opsporing, behandeling en kennisgeving van inbreuken in verband met persoonsgegevens.
-
je rechten inzake gegevensbescherming
Je hebt de volgende rechten wat je persoonsgegevens betreft:
-
Het recht om in kennis te worden gesteld
Je hebt recht op duidelijke, transparante en gemakkelijk te begrijpen informatie over je rechten en de manier waarop we je persoonsgegevens gebruiken. Daarom verstrekken we die informatie in deze verklaring. -
Recht van inzage
Je hebt het recht om de persoonsgegevens die we over jou bijhouden in te kijken. We willen namelijk dat je weet welke persoonsgegevens we over jou hebben, en willen je de mogelijkheid bieden om te controleren of we je persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming. -
Recht op rectificatie
Als je persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, heb je het recht om je persoonsgegevens te laten corrigeren. -
Recht op wissen
Dit staat ook bekend als 'het recht om vergeten te worden' en biedt jou, kort gezegd, de mogelijkheid om te vragen dat je persoonsgegevens verwijderd of gewist worden wanneer we geen dwingende reden hebben om ze bij te houden. Dit is geen algemeen recht, er zijn uitzonderingen. Houd er hierbij wel rekening mee dat we jouw persoonsgegevens hoe dan ook nog 5 jaar bewaren na onze laatste interactie wegens wettelijke verplichtingen. Indien je je recht op wissen hebt uitgeoefend, worden jouw gegevens tot zolang in een archief bewaard. Indien je voor ons gewerkt hebt, zijn we daarnaast wettelijk verplicht om je tewerkstellingsgegevens voor een periode van 10 jaar te bewaren. Eenmaal je je recht op wissen hebt uitgeoefend kan je je tewerkstellingsgegevens opvragen via ons wettelijke archief. -
Recht op beperking van de verwerking
Je hebt het recht om het verdere gebruik van je persoonsgegevens in bepaalde omstandigheden te 'blokkeren' of te beperken. Als de verwerking beperkt is, kunnen we je persoonsgegevens nog steeds bewaren, maar niet meer gebruiken. We houden lijsten bij van personen die gevraagd hebben om het verdere gebruik van hun persoonsgegevens te 'blokkeren' opdat die beperking in de toekomst nageleefd wordt. -
Recht op gegevensoverdraagbaarheid
Je hebt het recht om je persoonsgegevens in een gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat te verkrijgen en te hergebruiken. Bovendien heb je het recht, onder bepaalde voorwaarden, om dergelijke persoonsgegevens rechtstreeks te laten overdragen aan een derde. -
Het recht van bezwaar tegen de verwerking
Je hebt het recht om in bepaalde omstandigheden bepaalde soorten verwerking te weigeren. We hebben het dan over het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens op basis van onze gerechtvaardigde belangen of voor het openbaar belang; het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking voor marketingdoeleinden (inclusief profilering); het recht om onder bepaalde omstandigheden bezwaar te maken tegen het gebruik van je persoonsgegevens voor wetenschappelijk of historisch onderzoek. -
Het recht om toestemming in te trekken
Als het verwerken van je gegevens specifiek op jouw toestemming gebaseerd is, heb je te allen tijde het recht om die toestemming in te trekken. Zo heb je o.a. het recht om je toestemming voor ons gebruik van jouw persoonsgegevens in het kader van vrijwillige personeelsenquêtes in te trekken. -
Het recht van bezwaar tegen geautomatiseerde besluitvorming
Je hebt het recht om niet onderworpen te worden aan een beslissing die uitsluitend gebaseerd is op automatische verwerking, inclusief profilering, omdat die rechtsgevolgen voor jou heeft of jou op een vergelijkbare manier aanzienlijk treft. Geautomatiseerde besluitvorming vindt plaats wanneer een elektronisch systeem persoonsgegevens gebruikt om een beslissing te nemen zonder menselijke tussenkomst. Dit is geen algemeen recht van bezwaar, er zijn uitzonderingen. We mogen geautomatiseerde besluitvorming bijvoorbeeld gebruiken waar nodig om een overeenkomst met jou uit te voeren, en wanneer er gepaste maatregelen getroffen zijn om je rechten te beschermen. Voor meer informatie, zie de sectie “Innovatieve hr-technologieën”.
Je kunt je rechten als kandidaat/werkende uitoefenen door naar uitoefening rechten te gaan op deze pagina en als zakelijke relatie door naar uitoefening rechten te gaan op deze pagina.
We zullen je verzoek bijzonder zorgvuldig behandelen om ervoor te zorgen dat je je rechten doeltreffend kunt uitoefenen. We kunnen een identiteitsbewijs van jou vragen om er zeker van te zijn dat we jouw persoonsgegevens alleen met jou delen, en niet met iemand anders!
Je moet beseffen dat we in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld wegens wettelijke verplichtingen) je verzoek niet onmiddellijk kunnen inwilligen.We zullen je in ieder geval binnen een maand na je verzoek inlichten over de actie die we ondernomen hebben.
Je hebt het recht om een klacht in te dienen bij een gegevensbeschermingsautoriteit: Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, contact@apd-gba.be. -
-
wijzigingen aan de privacy statement
Het is mogelijk dat we deze verklaring van tijd tot tijd bijwerken. Onderaan deze verklaring kun je de datum zien waarop de laatste wijziging is aangebracht. We raden je aan om deze verklaring regelmatig opnieuw door te nemen zodat je op de hoogte bent van eventuele wijzigingen.