Krijgt jouw organisatie te maken met een groter verloop van medewerkers dan normaal? Dan wordt het tijd om jouw employer brand eens tegen het licht te houden en na te gaan of je even aantrekkelijk bent als jouw grootste concurrenten. Ontdek hier de zeven grootste redenen waarom jouw medewerkers hun ontslag geven en weggaan!
1. slecht management
Er wordt gezegd dat mensen geen bedrijven verlaten, maar hun bazen. Slecht management heeft een grote impact op het welzijn van een medewerker. Een job die op papier alles heeft om interessant en aantrekkelijk te zijn, kan iemand toch het gevoel geven dat hij een celstraf moet uitzitten als de manager stevig tegenvalt. En slecht management dient zich aan in vele vormen. Van een gebrek aan leiderschap, over een teveel aan leiderschap (micromanaging), tot het kleineren van medewerkers of ander ongepast gedrag,... Een slechte manager kan de positieve en constructieve sfeer in een sterk team pijlsnel verzieken. Dus zoek jouw leiders zorgvuldig uit. En zorg ervoor dat hun leiderschapsstijl overeenkomt met de bedrijfscultuur.
2. foute bedrijfscultuur
De bedrijfscultuur kan onbelangrijk lijken, maar heeft een enorme impact op hoe jouw mensen zich voelen, ook al doen ze de job graag. Voltijdse medewerkers brengen meer dan acht uur per dag door op hun werk. Dus wees van bij de start duidelijk over de doelstellingen van jouw organisatie en de bedrijfswaarden. Het heeft geen zin om kandidaten te verleiden met foute informatie over het bedrijf om hen binnen te hengelen. Ze zullen immers snel ontdekken dat de waarden die tijdens het sollicitatiegesprek werden gepromoot niet echt bestaan. En dan raak je hen alsnog kwijt.
3. stresspeil swingt de pan uit
Een gebrek aan controle en autonomie op het werk is een erg belangrijke oorzaak van slechte stress. Of nog: te veel werk hebben, non-stop overuren moeten doen, slecht management, druk om onmogelijke verwachtingen in te lossen,... Als werkgever is het jouw verantwoordelijkheid om een veilige omgeving te creëren waarin medewerkers zich ondersteund voelen. Zorg ervoor dat jouw mensen de work-life balans kunnen vinden die voor hen werkt en dat ze - als ze daar toch niet alleen in slagen - hun bezorgdheden daarover durven te delen met hun manager of met hr.
4. gebrek aan respect
Niets krijgt werknemers sneller op hun paard dan hen het gevoel te geven dat ze oneerlijk behandeld worden. En uiteraard zijn er regels en structuur nodig om een organisatie vlot te laten draaien. Maar de bedrijfsregels moeten wel op iedereen evenveel van toepassing zijn. Ook op het management. Zorg er ook voor dat de verwachtingen van het bedrijf duidelijk en haalbaar zijn. En neem regelmatig de tijd om naar ideeën en feedback van medewerkers te luisteren, ook al is het niet altijd haalbaar om hun voorstellen ook te implementeren.
5. geen zinvol werk
De meeste werknemers willen trots zijn op het werk dat ze doen. Denken ze dat hun werk niet belangrijk is, dan voelen ze zich minder betrokken. Vooral wanneer mensen een erg specifieke taak hebben is het moeilijk voor hen om te zien hoe hun werk het verschil maakt binnen het grotere plaatje. Het is dan ook erg belangrijk om hen duidelijk uit te leggen en zo concreet mogelijk te tonen op welke manier zij een onmisbare bijdrage leveren tot de bedrijfsdoelstellingen. Bied medewerkers ook op regelmatige basis opleidingen aan om nieuwe vaardigheden te verwerven. En evident en eenvoudig, maar het wordt vaak vergeten: wil je vermijden dat je pas bij een ontslag te horen krijgt dat een medewerker zich niet goed in zijn vel voelde in zijn job, maak dan regelmatig tijd voor een open gesprek.
6. gebrek aan autonomie
We hebben allemaal graag het gevoel dat we mee aan het stuur van onze loopbaan zitten. Of het dan gaat over het kiezen van de projecten waarop we willen werken, zelf beslissingen kunnen nemen die met ons werk te maken hebben, een impact hebben op de bedrijfsdoelstellingen,... Mensen die de autonomie krijgen om zelf beslissingen te nemen (en ja, ook fouten te maken) voelen zich beter in hun vel. Ze nemen sneller verantwoordelijkheid en komen vaker met innovatieve voorstellen om hun job beter te doen. Gids jouw medewerkers naar de beste resultaten en faciliteer hen op de weg daar naartoe. Ga niet micromanagen. Medewerkers moeten competent genoeg zijn (zij zijn toch de specialisten?) om de klus te klaren. Sta wel steeds klaar voor ondersteuning en advies of open voor nieuwe ideeën.
7. geen perspectieven
In kleine bedrijven of in organisaties waar mensen ingedeeld worden volgens zeer specifieke taken, is het voor medewerkers moeilijker om nieuwe uitdagingen of loopbaanperspectieven te zien. En naarmate mensen meer ervaring opdoen, hebben ze vaak wel nood aan nieuwe opportuniteiten. Probeer dan ook waar mogelijk eerst intern te rekruteren en zo doorgroeimogelijkheden te promoten bij het personeel. Maak medewerkers duidelijk dat het ok is om open te staan voor nieuwe interne uitdagingen. En als die zich niet meteen voordoen, bekijk dan samen welk traject eventueel kan opgestart worden.
Neemt jouw toptalent de benen? Maak je huiswerk en zorg ervoor dat jouw medewerkers de ondersteuning en middelen krijgen om voldoening te halen uit hun werk. Je zorgt er zo niet alleen voor dat mensen aan boord blijven, maar je maakt ook werk van een sterker, gelukkiger en een productiever team.
Enkele medewerkers namen afscheid en je hebt wat gaten op te vullen in jouw team?