male and female giving each other a high five in a warehouse.
male and female giving each other a high five in a warehouse.

Als je een sterke employer brand wilt opbouwen en een personeelsbestand wilt samenstellen dat je organisatie kan doen groeien, dan moet je je richten op diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI).

Studies hebben aangetoond dat een brede en evenredige vertegenwoordiging van geslachten, leeftijden, etniciteiten, nationaliteiten en professionele achtergronden in je bedrijf je als bedrijf innovatiever en aantrekkelijker kan maken voor getalenteerde werkzoekenden. 

Dat kan een groot voordeel zijn voor jouw bedrijf, vooral nu bedrijven meer dan ooit moeite hebben om talenten aan te trekken.

mobile

verbeter je employee experience door samen te werken met randstad. ontdek nu de voordelen van een partnership.

plan een afspraak

Daarnaast heeft onderzoek van bedrijven als McKinsey zelfs een correlatie gevonden tussen diversiteit en financiële prestaties - er is dus een duidelijke zakelijke reden waarom diversiteit belangrijk is op de werkvloer.

Als je graag vooruitgang wilt boeken op het vlak van diversiteit, maar je niet goed weet hoe je de volgende stappen moet zetten, is het de moeite waard om te overwegen de hulp in te roepen van een externe partner zoals Randstad. In dit artikel bespreken we enkele van de belangrijkste manieren waarop onze expertise kan bijdragen aan het stimuleren van diversiteit in jouw organisatie, en leggen we uit welke belangrijke bijdragen we kunnen leveren die je misschien moeilijk zelf kunt implementeren.

wat verwachten werknemers van DEI-initiatieven?

Om een zo breed mogelijke groep sollicitanten aan te spreken, moet je weten wat de huidige werkzoekende zoekt in een toekomstige werkgever. 

Uit gegevens van Monster blijkt bijvoorbeeld dat meer dan vier op vijf sollicitanten van Generatie Z aangeven dat streven naar diversiteit en inclusie een belangrijke factor is in hun zoektocht naar een werkgever. Onze eigen 2024 Workmonitor onderzoek vertelt een soortgelijk verhaal - wereldwijd zegt meer dan één derde (37%) van onze respondenten dat ze niet zouden werken voor een bedrijf dat niet streeft naar verbetering op vlak van diversiteit en gelijkheid.

Hetzelfde Workmonitor-onderzoek, waarbij we meer dan 27.000 werknemers in 34 landen ondervroegen, bracht ook een belangrijke factor aan het licht tussen werkgevers en jongere werknemers. 40% van de respondenten van de generatie Z en 34% van de millennials zei dat hun werkgever hun generatie niet begrijpt. Sommige van deze werknemers staan misschien nog aan het begin van hun carrière, maar binnenkort zijn ze in de meerderheid - en werkgevers die vandaag de dag achterliggen met een DEI-aanpak zullen morgen moeite hebben om deze werknemers aan te trekken.

Wij zijn gespecialiseerd in het verzamelen, interpreteren en handelen op basis van dergelijke inzichten. We weten uit ervaring dat het begrijpen van de attitudes van werknemers en het aanpassen daaraan belangrijk is om op de lange termijn te overleven als bedrijf. Al meer dan 20 jaar doen we onderzoek naar de zaken die echt belangrijk zijn voor werknemers. Deze informatie is essentieel wanneer je een overtuigende employer brand wilt opbouwen en toptalent wilt aantrekken, een sleutelelement voor toekomstig zakelijk succes. Alleen door samen te werken met een ervaren partner krijg je toegang tot diepgaande kennis over je doelgroepen die jou kan helpen hen te bereiken en aan te trekken.

vernieuwende perspectieven op diversiteit en inclusie bij werving en selectie

Als je divers talent wilt aannemen, is het zinvol om een brede waaier aan meningen en achtergronden in jouw wervingsteam te hebben.

Jouw bestaande team kan zeer getalenteerd en gekwalificeerd zijn, maar als ze allemaal dezelfde achtergrond hebben, bestaat het risico dat ze iets over het hoofd zien. Ze zoeken bijvoorbeeld kandidaten op dezelfde plaatsen, zoals specifieke universiteiten of rekruteringsevents. Of ze richten zich misschien te veel op één bepaald platform bij het promoten van vacatures en negeren andere - ze besteden bijvoorbeeld veel tijd aan LinkedIn en negeren Instagram. Ze kunnen succes hebben en goede kandidaten vinden, maar ze missen sowieso een deel van de talentenpool, simpelweg omdat ze niet weten dat die bestaat. 

Deze voorbeelden tonen de voordelen van een divers rekruteringsteam. Door collega's met verschillende achtergronden te betrekken, open je nieuwe manieren om talent te ontdekken. Zoals de 'hiring for diversity' richtlijnen van Harvard University uitleggen: 

"Verschillende achtergronden en perspectieven leiden tot een verscheidenheid aan ideeën, kennis en manieren om zaken te doen. Het omgekeerde is vaak ook waar: teamleden met dezelfde achtergrond kunnen acties ondernemen op basis van een beperkt aantal ervaringen. Door ervoor te zorgen dat je team bestaat uit medewerkers met verschillende sociale en culturele achtergronden, verbreed je het scala aan perspectieven, kennis en benaderingen van waaruit beslissingen worden genomen."

Werken met een externe partner als Randstad zal zeker de achtergrond van je team verbreden, maar het zal je ook een nieuwe, onbevooroordeelde kijk geven op je rekruteringsmethoden. Het duurt niet lang voordat een ervaren collega met een nieuw perspectief verbeterpunten in jouw proces ziet die je misschien over het hoofd hebt gezien. Zelfs dit soort diversiteit kan zorgen voor een rechtvaardiger wervingsproces dat meer diverse teams oplevert.

Audra Jenkins, chief diversity and inclusion officer bij Randstad US, adviseert: "Zorg ervoor dat je een divers team hebt dat op zoek is naar diverse perspectieven. Dat helpt de organisatie ook om zich beter in te leven in divers talent."

gericht rekruteren om de diversiteit van het personeelsbestand te vergroten

Een andere aanbeveling van onze Chief Diversity and Inclusion Officer is om een ‘jager-verzamelaar’ mentaliteit aan te nemen wanneer u een brede waaier aan talent wilt vinden en benaderen, in plaats van simpelweg te "post and pray" dat diverse kandidaten naar jou toe zullen komen.

Als je bedrijf nog niet divers is, kan dat simpelweg komen doordat jouw employer brand niet sterk genoeg is bij de doelgroepen die je wilt aanwerven. Met gerichte rekrutering is het veel makkelijker om doelgroepen te bereiken die je anders niet kan bereiken - groepen die geen bestaande relatie met of kennis van je bedrijf hebben.

Het succes van onze gerichte rekruteringsinitiatieven bij het creëren van diverse werkomgevingen wordt benadrukt door verschillende lokale initiatieven en samenwerkingsverbanden die we zijn aangegaan met niet-gouvernementele organisaties, regionale overheden en verenigingen die ons helpen divers talent te vinden. 

Het opbouwen van deze uitgebreide partnerships en talentpools ligt buiten het bereik van de meeste HR-afdelingen, zelfs bij grote internationale bedrijven. Maar door samen te werken met een partner als Randstad krijg je toegang tot een bredere waaier aan talent dat je bedrijf verrijkt en meer diverse teams creëert.

Dit zijn slechts enkele van de manieren waarop samenwerking met een partner als Randstad jouw DEI-initiatieven een flinke boost kan geven, maar de juiste aanpak moet altijd worden afgestemd op jouw organisatie.

Als je meer informatie wilt voordat je een beslissing neemt, bekijk dan onze gids - deze beschrijft onze aanpak met betrekking tot werving en selectie en geeft je een idee hoe een samenwerking met Randstad in jouw bedrijf eruit kan zien.

about the author
olivier lefevre
olivier lefevre

Olivier Lefevre

lead strategic advisor randstad consultancy

Olivier werkt bij Randstad Consultancy als lead consultant waarvan employer branding een belangrijk onderdeel is. Hij werkt nauw samen met Jan Denys, onze oprichter van het jaarlijkse werkgeversmerkonderzoek, en heeft werkgeversmerkworkshops en -strategieën ontwikkeld voor zowel private als publieke bedrijven.