talking
talking

hoe breng je positieve vibes op de werkvloer in de zomerperiode? 

Eens de zomerperiode voor de deur staat, dwalen de gedachten van heel wat werknemers af naar festivalweides, feestjes met familie en vrienden, zonnige dagen en welverdiende vrije tijd weg van kantoor. 

De financiële teams hebben net de tweede kwartaalafsluiting achter de rug. De marketingmensen hebben het seizoen van de voorjaarsevenementen achter de kiezen. De HR-teams zitten halfweg de performance cyclus en hebben de voorbereidingen van de tweede jaarhelft klaar, … Heel wat medewerkers hebben de drukste periode van het jaar achter de rug en kijken reikhalzend uit naar wat vrije tijd. 

Als manager is het een evenwichtsoefening. Want hoe zorg je ervoor dat jouw mensen de batterijen opnieuw kunnen opladen zonder dat juli en augustus verloren maanden zijn op de werkvloer? Met deze tips slaag je erin om beide te combineren.

1. toon erkenning voor het geleverde werk.

De kans is groot dat jouw mensen de eerste twee kwartalen van het jaar het beste van zichzelf hebben gegeven op de werkvloer. De start van de zomer is het perfecte moment om hen te tonen dat je hun inzet en motivatie waardeert. 

  • maak werk van een zomercadeau: hoe het perfecte geschenk eruit ziet, hangt af van jouw bedrijf, jouw team en bedrijfscultuur. Maar een leuk zomergeschenk overhandigd krijgen door jouw manager of aan huis geleverd krijgen doet wonderen.
  • bouw een feestje: plan een moment met het hele team voor een teambuilding, een drink of een etentje en bedank jouw mensen persoonlijk voor hun realisaties.
  • cocktailpakket: werkt jouw team meestal op afstand? Laat dan een leuk cocktailpakket leveren en plan een online meeting met het hele team om jouw waardering te tonen.

Wat je ook doet, het belangrijkste is dat je persoonlijk jouw waardering toont, vlak voordat ze de zomer in gaan.

2. maak werk van een sterke zomerplanning. 

Hoewel de zomer meestal een rustigere periode is, heb je toch voldoende medewerkers op de werkvloer nodig om de boel draaiende te houden of om dringende projecten op de rails te krijgen. 

Om positieve zomervibes te brengen op de werkvloer zonder alles te laten stilvallen neem je dan ook best een aantal maatregelen die de nodige rust, planning en ruimte brengen:

  • vraag jouw mensen om hun vakantie zo snel mogelijk in te plannen. Dan kan jij vervolgens jouw planning voor het hele team opmaken. 
  • bespreek taken en deadlines met jouw medewerkers en maak waar nodig samen een plan om continuïteit van hun werk te garanderen.
  • heb je gaten in de planning of loop je een groot risico op vertraging? Schakel tijdelijke externe expertise in om personeelstekorten op te vullen en om jouw mensen te ontlasten.

Een sterke planning zorgt voor de nodige zuurstof, garandeert dat je bedrijf normaal kan blijven functioneren en dat jouw teamleden die aan de slag zijn niet overbelast worden.

3. benut het potentieel van zomerprojecten. 

Is de zomerperiode voor jouw team echt een rustigere periode? 

Zorg ervoor dat jouw medewerkers de ruimte die vrijkomt gebruiken om die taken van hun to do- lijst af te vinken waar ze in drukke tijden niet aan toekomen. Of plan erg waardevolle zomerprojecten in die jou een enorme duw in de rug geven bij de start van het najaar.

Denk voor finance bijvoorbeeld aan deze zomerprojecten:

  • budget: identificeer kostenbesparende maatregelen en werk ze uit.
  • automatisering: onderzoek en implementeer softwaretools om repetitieve financiële taken te automatiseren. Heb je die oefening al afgerond? Dan is de zomerperiode misschien dé periode bij uitstek om het team te trainen om met deze nieuwe tools te leren werken.
  • risicobeheer: voer een risicobeoordeling uit van de financiële processen in jouw bedrijf. Heb je de risico’s in kaart? Maak dan werk van voorstellen om ze te reduceren.

Voor marketing kan je tijdens de zomerperiode werk maken van:

  • een content audit: analyseer bestaande content om te bepalen wat goed presteert en wat verbetering nodig heeft. Zorg op basis van die informatie voor een update van jouw content en indien nodig van jouw content marketing-aanpak. 
  • een SEO audit: de zomerperiode is ook wel dé geknipte periode om eindelijk werk te maken van die SEO-audit zodat je weet hoe jouw content beter kan gaan ranken.

Voor human resources zijn dit goede voorbeelden van zomerprojecten:

  • de evaluatie van jouw rekruteringsstrategie: neem jouw huidige wervings- en rekruteringsstrategie onder de loep en stuur aan de hand van de inzichten bij voor de tweede jaarhelft.  
  • de evaluatie van jouw retentiebeleid: inzicht krijgen in waarom medewerkers aan boord blijven en wat ze precies nodig hebben, is geen overbodige luxe in deze periode van schaarste op de arbeidsmarkt. Maak tijd voor een analyse en stuur jouw retentiebeleid bij waar nodig.

Heb je aan de hand van de strategische doelstellingen van jouw afdeling jouw lijst van zomerprojecten opgemaakt? Haak dan jouw medewerkers aan. Zo hebben zij een nieuwe en uitdagende focus tijdens de zomerperiode en krijg jij output met een hoge toegevoegde waarde voor jouw beleid voor het najaar.

Kan je voor die zomerprojecten nog extra expertise gebruiken? Randstad Professionals kan je helpen om tijdelijk extra power in finance, sales & marketing, engineering, office & administrative support en HR aan te haken. 

4. bewaak die werk-privébalans extra hard. 

Als jouw mensen alles hebben gegeven om de eerste twee kwartalen succesvol door te stomen, is het als manager een optie om tijdens de zomermaanden net iets meer aandacht te hebben voor hun evenwicht tussen werk en privé.

  • overweeg bijvoorbeeld een iets meer ontspannen beleid voor thuiswerken gedurende de zomerperiode, zoals de mogelijkheid om twee dagen per week thuis te werken. 
  • een andere optie die sommige bedrijven aanbieden is flexibiliteit in werktijden. Maak het bijvoorbeeld mogelijk dat jouw mensen eerder beginnen en vroeger eindigen, zodat ze kunnen genieten van de lange zomerse avonden. 
  • moedig vakantievierende medewerkers ook aan om echt van hun vrije tijd te genieten door los te koppelen van het werk en van hun mailbox.

5. zet in op opleidingen en groei.

De zomer is een perfecte tijd om even de bestaande routines te doorbreken. En dus ook de perfecte gelegenheid om jouw medewerkers de tijd te geven om zich bij te scholen en opleidingen te volgen. 

Moedig jouw team aan om (online) cursussen, workshops en seminars te volgen die hun professionele kennis en groei bevorderen. Faciliteer hen daarbij door hen in de zomerperiode een aantal dagen vrij te plannen om zich bij te scholen.  

Het resultaat? Een win-win: 

Genoeg inspiratie om uit de zomerperiode te halen wat er in zit én jouw medewerkers een zalige zomer te bezorgen? We wensen je veel succes!

Heb je jouw zomerplanning nog niet helemaal strak en kan je nog advies of extra mensen gebruiken? Of ben je op zoek naar vaste medewerkers om jouw kernteam uit te breiden?

Randstad Professionals kan zowel tijdelijk consultants aanhaken of vaste medewerkers werven voor jou.