De Corona-crisis treft de luchtvaartsector hard. Zeven maanden na het begin van de crisis is het personeel van Brussels Airlines nog steeds gedeeltelijk tijdelijk werkloos. Gezien de voorspelling dat het herstel van de marktvraag naar vliegtickets nog enige tijd op zich zal laten wachten, zal het systeem van tijdelijke werkloosheid nog enige tijd moeten worden toegepast. Om de financiële en sociale impact van deze lange periode van inactiviteit op haar medewerkers verder te beperken, is Brussels Airlines een partnerschap aangegaan met Randstad. Het doel van het partnerschap is om werknemers die opnieuw aan het werk willen gaan te helpen bij het vinden van een tijdelijke baan.
De Coronavirus-crisis blijft zorgen voor een lage vraag in de reissector. Bijgevolg is een groot deel van de werknemers van Brussels Airlines nog steeds tijdelijk werkloos en zal dit nog voor een langere periode blijven, aangezien er niet snel een herstel van de sector wordt verwacht. Ondertussen wil Brussels Airlines haar medewerkers de mogelijkheid bieden om een andere tijdelijke baan te zoeken tot ze hun taken bij Brussels Airlines kunnen hervatten. Daarom werd een partnerschap aangegaan met Randstad, het grootste uitzendbedrijf van het land. Het is de eerste keer dat zo'n partnerschap wordt aangegaan tussen een bedrijf en een uitzendbedrijf. Randstad zal het personeel van Brussels Airlines professioneel begeleiden naar een tijdelijke job in een andere sector. Op die manier wil Brussels Airlines haar verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van haar personeel, maar ook ten opzichte van de samenleving, door het verlagen van de werkloosheidskost. Het uitzendwerk dat Randstad aanbiedt, omvat jobs in sectoren als retail, telecom en de voedings- en logistieke sector.
Concreet betekent dit dat de RVA-uitkering voor technische werkloosheid wordt vervangen door een loon van de nieuwe werkgever. Als verantwoordelijke werkgever heeft Brussels Airlines beslist om de bedrijfspremie die zij sinds maart toepast, wel verder uit te betalen.
We maken turbulente tijden door en veel van onze collega's hebben sinds maart hun normale werkregime niet meer kunnen hervatten. Deze crisis heeft een grote financiële last op hen gelegd, maar ook de psychosociale effecten zijn niet te onderschatten. We zochten naar een manier om deze moeilijke periode, veroorzaakt door de tijdelijke werkloosheid, te overbruggen. Dankzij de samenwerking met Randstad kunnen we degenen die weer willen werken een tijdelijke baan aanbieden. We hopen dat dit kan helpen om de last te verlichten terwijl we wachten op de herlancering van de toeristische industrie. - Bert Van Rompaey, Hoofd Human Resources en Change Management bij Brussels Airlines
Randstad is heel erg trots om deel te nemen aan zo'n innovatief arbeidsmarktproject met een grote impact op de samenleving. We zullen er alles aan doen om dit tot een succes te maken. We hopen veel te leren van dit project, zodat we er een systeem van kunnen maken dat op een bredere basis kan worden uitgerold. Als het project een groot succes wordt, dan hebben we een game changer. - Jeroen Janssens, Business Manager Randstad luchthaven
Een 2 weken durend proefproject is momenteel aan de gang voor het rekruteren van het cabine- en cockpitpersoneel. In een tweede fase, vanaf 15 oktober, zal het systeem worden uitgerold naar de hele Brussels Airlines gemeenschap.