- Met 62% mag ICT zich wereldwijd de meest aantrekkelijke sector noemen om in te werken en stoot zo Engineering van de eerste plaats.
- Daarnaast blijkt dat de aantrekkelijkheidskloof tussen sectoren kleiner wordt, want Automotive en Engineering komen uit op een gedeelde tweede plaats, met elk 60%.
- 58% van de werknemers dat ze niet voldoende competenties hebben om in de meest aantrekkelijke sector aan de slag te gaan.
- Farma opnieuw meest aantrekkelijke privésector in België.
Uit nieuw onderzoek van Randstad, 's werelds grootste hr-dienstverlener, blijkt dat ICT opnieuw zijn leiderspositie inneemt als meest aantrekkelijke sector om in te werken. Randstad Employer Brand Research (REBR) stelde vragen aan werknemers die representatief zijn voor 75% van de wereldeconomie. Ongeveer 163.000 personen op werkzame leeftijd werden bevraagd en uit het onderzoek blijkt dat 62% van de wereldwijde beroepsbevolking bereid is te werken voor een ICT-bedrijf. De sector werd in 2022 nog kort van zijn troon gestoten door Engineering, maar staat nu weer aan de top. Daarvoor stond ICT vier jaar op rij bovenaan het lijstje.
De publicatie van dit rapport komt op een moment dat 89% van de ondervraagden zegt zeer geïnteresseerd te zijn in leer- en ontwikkelingsmogelijkheden. Meer dan een kwart is bereid zich om te scholen om een heel nieuwe functie uit te oefenen en één op de tien is bereid zijn digitale vaardigheden te verbeteren.
ICT heeft een kleine voorsprong terwijl de wereldwijde aantrekkelijkheidskloof tussen de sectoren vernauwt
ICT wordt op de voet gevolgd door Automotive en Engineering (gedeelde tweede plaats), Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en Life Sciences. 60% van de respondenten zegt bereid te zijn om in Automotive te werken, dat sinds 2021 met 6% is gegroeid en voor het eerst de tweede plaats inneemt. De sector omvat functies als industrieel designers, vrachtwagenchauffeurs, brandstoftechnici en specialisten die trachten de koolstofvoetafdruk van de sector te verbeteren.
De sector Engineering krijgt van de respondenten een derde plaats wat aantrekkelijkheid betreft en behoudt daarmee zijn score van 60% sinds vorig jaar. FMCG en Life Sciences ronden de top vijf van meest aantrekkelijke sectoren af, met een groei van respectievelijk 4 en 5 procentpunten sinds 2022.
REBR blijft regionale verschillen vaststellen tussen de sectoren die talenten het aantrekkelijkst vinden. Terwijl Europese werknemers bijvoorbeeld voor het tweede jaar op rij de sector Automotive (47%) als nummer één plaatsen, staat in Noord-Amerika Engineering (61%) bovenaan. Latijns-Amerika is dan weer de enige regio waar Logistiek in de top drie terecht komt, met 67% van de werknemers die deze sector als de tweede meest aantrekkelijke beschouwen na Automotive (72%).
In België eindigt ICT (40,8%) op een vierde stek. De farmaceutische sector (47,8%) is nog maar eens de winnaar, voor de 22ste keer in 23 edities. De voorbije jaren was de winst steeds nipt maar dit jaar wordt de voorsprong opnieuw uitgebouwd tot maar liefst 3.6 pp. Dat komt omdat de sector de op één na hoogste stijging laat optekenen (2,9 pp.). Luchtvaart (44,2%) en media (43,5%) vervolledigen de top 3.
reskilling en upskilling moeten voor iedereen een prioriteit worden
Hoewel REBR-respondenten duidelijk zijn over hun voorkeurssectoren, betekent dit niet noodzakelijk dat werknemers ook van zichzelf vinden dat ze competent genoeg zijn om zo aan de slag te gaan in deze sectoren. Detailhandel en horeca, dat de top 5 van meest aantrekkelijke sectoren niet haalt, voert met 44% de ranglijst aan wat het niveau van de vaardigheden van werknemers betreft.
Hoewel ICT de meest aantrekkelijke sector is, denkt 58% van de medewerkers dat ze niet over het juiste niveau beschikken om voor een werkgever in die sector te werken. Over de hele lijn vindt slechts 39% van kantoormedewerkers dat ze over voldoende vaardigheden beschikken om in eender welke sector aan de slag te gaan.
de kernpunten voor het bedrijfsleven
Door de krappe arbeidsmarkten en het vermogen van werknemers om selectief te zijn over waar en voor wie ze werken, zien bedrijven zich genoodzaakt om hun talentaanbod consequent te herzien. Zo moeten ze ook een betere talentervaring creëren door hun mentaliteit te veranderen en hun medewerkers als klanten te zien. Meer flexibiliteit en autonomie voor de personeelsleden blijft ook van fundamenteel belang in een goed geplaatste, veerkrachtige talentstrategie.