afstandsonderwijs zal kansen niet hypothekeren
Studenten zijn optimistisch over hun kansen op de arbeidsmarkt. Meer dan zes op de tien studenten denkt binnen de drie maanden na de studies werk te vinden. Bovendien gaat het merendeel van de studenten ervan uit dat het vele afstandsonderwijs van de afgelopen jaren hun kansen op de arbeidsmarkt niet zal hypothekeren. Dat blijkt uit de jaarlijkse studentenstudie van Randstad Research bij 1.000 studenten.
38% van de respondenten denkt één à drie maanden na de studies werk te vinden. 25% is nog optimistischer en is ervan overtuigd dat ze binnen de maand na het afstuderen aan de slag zullen zijn. Slechts 3% van de respondenten vreest dat hij of zij pas meer dan een jaar na het afstuderen een job zal vinden.
Studenten die pessimistisch zijn over hun kansen op de arbeidsmarkt wijten dat voornamelijk aan de economische situatie (43%) en een gebrek aan ervaring (39%). 27% denkt niet de juiste opleiding te volgen of over het juiste diploma te beschikken om snel werk te vinden en 12% geeft aan dat zijn/haar talenkennis onvoldoende is. Tot slot vreest 18% de geopolitieke situatie.
Slechts 12% van de bevraagde studenten kreeg het afgelopen jaar nooit afstandsonderwijs maar de meerderheid van studenten is vrij optimistisch dat het vele afstandsonderwijs hun kansen op de arbeidsmarkt niet zal hypothekeren.
De positie van schoolverlaters is vermoedelijk de beste sinds de jaren ‘70. Het optimisme van de bevraagde studenten is dus terecht. Gedreven door de schaarste op de arbeidsmarkt hebben ze bij de start van hun carrière vaak verschillende keuzemogelijkheden. Het is echter van cruciaal belang om een weloverwogen beslissing te nemen in functie van de jobinhoud en de ontwikkelingsmogelijkheden en niet blind voor de hoogst biedende te kiezen.
iets minder dan de helft kiest voor studierelevante bijbaan
Het belangrijkste motief voor de studiekeuze blijkt overduidelijk het toekomstig beroep (65%) te zijn. Bij masterstudenten (70%) ligt dit nog een pak hoger. Terwijl dit bij bachelorstudenten (61%) lager ligt. Ongeveer één op de drie studenten geeft aan een studierichting te kiezen in functie van de inhoud ervan.
Vorig jaar gaf voor het eerst meer dan de helft van de studenten (52%) aan de keuze van een studentenjob, gedeeltelijk of volledig, te maken in functie van hun studiekeuze. Dit jaar kiest slechts 48% kiest voor een studierelevante bijbaan. Wat positief is: het aantal studenten dat aangeeft de keuze van een studentenjob volledig te laten afhangen van hun studiekeuze, stijgt (23% versus 19%). Het aantal studenten dat de keuze slechts gedeeltelijk laat afhangen van de studiekeuze daalt met 8 pp. van 33% naar 25%.
Een studierelevante bijbaan is een win-win voor zowel de studenten als de bedrijven. Als werkgever bereik je de jonge potentials voordat deze op de radarschermen van andere werkgevers komen. Zo kan je ze leren kennen, kijken of ze passen in je organisatie en ze binden voor de concurrentie, terwijl studenten die al ervaring hebben opgedaan die in het verlengde ligt van hun studies, de arbeidsmarkt betreden met een serieuze streep voor op hun concurrenten.
Sinds 2012 hielp Randstad Young Talents in samenwerking met tal van ondernemingen en meer dan dertig hogescholen en universiteiten in heel België al enkele duizenden studenten aan studierelevante bijbanen. De afgelopen tien jaar vonden 4.785 studenten via Randstad Young Talents een studierelevante bijbaan. Het betreft veelal administratief ondersteunende functies zoals marketeer, medewerker op de financiële afdeling en hulp bij HR-gerelateerde zaken. Daarnaast volgen er meer dan 6.000 studenten de individuele coachings meer dan 10.000 studenten onze workshops.
Wens je nog meer inzichten?