https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Vandaag stelt Randstad-arbeidsmarktspecialist Jan Denys zijn boek Werken aan Merken voor in Brussel in aanwezigheid van 250 CEO's en hr-verantwoordelijken. De grote belangstelling is niet zo verwonderlijk. Volgens Linkedin bespaart een sterk employer brand een bedrijf immers 10 % in de loonkosten, liggen de kosten per aanwerving in bedrijven met een sterk employer brand 46 % en het verloop van medewerkers 28 % lager. En nu bedrijven niet meer moeten overtuigd worden van het belang van hun aantrekkelijkheid als werkgever, werpen heel wat bronnen zich op als lichtbakens in de complexe wereld van employer branding. Met Werken aan Merken tilt Jan Denys deze discipline echter op basis van 15 jaar onderzoek uit boven de waan van de dag. En op basis van zijn bevindingen komt hij met concrete aanbevelingen voor bedrijven.

quote icon

Jan Denys: “De zoektocht naar medewerkers verloopt in tal van sectoren en voor heel wat beroepen moeilijk. Op dit ogenblik is de rekruteringsfunctie in de perceptie van de bedrijven dan ook de belangrijkste functie van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Maar we mogen de impact ervan op het behoud en het engagement van werknemers zeker niet onderschatten. Werkgevers hebben er dus alle belang bij om zich positief te onderscheiden en kunnen dus maar beter een herkenbare smoel hebben. “


Een greep uit de bevindingen:

schizofreen

Werknemers zijn kritisch voor privébedrijven als het over maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) gaat, maar vinden het zelf niet echt belangrijk bij hun keuze voor een werkgever. Het belang van mvo voor het werkgeversmerk moet dus niet worden overschat.

generatie Y bestaat niet

Het onderzoek bevestigt op geen enkel moment dat er zich nieuwe generaties met totaal nieuwe voorkeuren zouden aandienen op de arbeidsmarkt. De geringe verschillen die er zijn, bijvoorbeeld de aandacht voor de loopbaanmogelijkheden die een bedrijf biedt, hebben bovendien weinig met generationele aspecten te maken.

identiteitscrisis en imagoprobleem

Er blijkt een groot verschil tussen het imago en de identiteit van een onderneming. Bedrijven die door de eigen werknemers als heel aantrekkelijk worden voorgesteld, zijn dat niet altijd voor de buitenwereld. Ook het omgekeerde komt voor.

concurrentie publiek/privé

De publieke sector is gemiddeld genomen aantrekkelijker dan de private sector. Werkzekerheid is en blijft het ultieme kenmerk waarop dit succes gebaseerd is. Net als in de private sector scoren werksfeer en zorg voor milieu en maatschappij bij de zwakkere kenmerken.

sterkhouders

Slechts weinig bedrijven slagen erin hun employer brand over een langere periode sterk te verbeteren. Colruyt, Brussels Airlines, Torfs, Ikea, Belgische Spoorwegen en Bpost zijn de belangrijkste voorbeelden.

voorkeur voor de werkgever van hier 

We hebben een grote voorkeur voor de werkgever van hier. De werkgevers van hier stralen in tijden van globalisering en herstructureringen immers meer vertrouwen uit.
Werken aan Merken bevat ook concrete tips voor werkgevers om met hun employer brand aan de slag te gaan. Het boek wordt uitgegeven bij Lannoo Campus en is te koop in de boekhandel.



voor meer informatie:
Jan Denys
0495 599 415