18 jaar Randstad Employer Brand Research? Dat levert een schat aan cijfers op. De Randstad Leerstoel (KU Leuven) boog zich over de data en ontdekte hoe werkgevers best communiceren om hun employer brand te versterken.
'Een werkgever die minder positieve kenmerken belicht, moet er ook minder waarmaken.' - Sanne Ghielen, doctoraatstudente KU Leuven
'Bedrijven met een grote naamsbekendheid trekken meer sollicitanten aan, maar doorgaans ook minder kwaliteitsvolle.' - Yasmine van Campen, studente KU Leuven
'Wat een werkgever promoot, moet aansluiten bij de mensen die hij zoekt', zegt doctoraatsstudente Sanne Ghielen. 'Dat kan op twee manieren. Een bedrijf kan ervoor kiezen om al zijn troeven in de etalage te plaatsen. Dat werkt, maar trekt niet altijd de juiste mensen aan. Een werkgever kan in zijn communicatie ook accenten leggen en slechts enkele van zijn sterke punten naar buiten brengen. Bijvoorbeeld de 5 elementen die het dichtst bij de kern van de organisatie staan.'
Die laatste methode maakt werkgevers aantrekkelijk binnen een beoogde doelgroep. Sanne Ghielen: 'Vaak is dit een zeer efficiënte manier om geschikt personeel te vinden. Een werkgever die minder positieve kenmerken belicht, moet er ook minder waarmaken. En er wordt op selectiekosten bespaard tijdens sollicitatierondes, omdat meteen de beoogde sollicitanten aangetrokken worden.'
focus is belangrijk
Loon, opleiding, werksfeer … zijn criteria die mee het employer brand van een werkgever bepalen. Hoe meer de werkgever biedt wat de kandidaat verlangt, hoe sterker de aantrekkingskracht, weet Sanne Ghielen. 'Die “fit” is erg belangrijk. Respondenten van het Randstad-onderzoek die hun 5 favoriete criteria herkennen in een werkgever vinden dat bedrijf altijd aantrekkelijk, ongeacht of het nog andere voordelen aanbiedt. Bedrijven kunnen daaruit leren dat een handvol criteria bepalen of iemand voor hen wil werken of niet.'
Yasmine van Campen, studente aan de KU Leuven, onderzocht bij 50 ondernemingen de effectiviteit van dergelijke doelgerichte employer branding in vacatures. 'Bedrijven vermelden standaard 4 tot 6 criteria in hun jobadvertenties. Als die overeenstemmen met wat kandidaten zoeken, is de instroom kwalitatiever. Uit mijn onderzoek blijkt ook dat bedrijven met een grote naamsbekendheid meer sollicitanten aantrekken, maar doorgaans ook minder kwaliteitsvolle.'
juiste keuzes maken
De essentie van “doelgerichte employer branding” is dus het beperken van het aantal troeven waar je als bedrijf over communiceert. De juiste keuze maken, is daarbij cruciaal. De juiste analyse zet de werkgever op de goede weg: waar staan we voor, wat past bij onze cultuur, wat zijn onze waarden, wat vinden wij echt belangrijk?
Dergelijke doelgerichte employer branding zorgt niet alleen voor een “fit” met de werknemer, maar ook voor een lager personeelsverloop. 'Tevreden werknemers blijven langer bij een werkgever', besluit Sanne Ghielen. 'Ze zijn meer betrokken. Dat levert een verhoogd fysiek en psychologisch welzijn op. Dat leidt tot een lager verloop, betere werkprestaties, een verhoogde productiviteit en soms zelfs tot meer winst.'