Banken en verzekeraars waren tot voor 2007 zeer aantrekkelijke werkgevers. Vandaag lijden ze nog altijd onder de gevolgen van de financiële crisis. Ageas bevestigt uitzondering op regel in bank- en verzekeringssector
driejaarlijkse strategische actieplannen moeten Ageas als organisatie versterken.
De bank- en verzekeringssector staat dit jaar op de achtste plaats in het lijstje van aantrekkelijke sectoren om in te werken. Dat is ver weg van de top vier, waar de sector tot tien jaar geleden steevast vertoefde. En het zal nog wel even duren voordat banken en verzekeraars opnieuw echt aantrekkelijke werkgevers zijn, klinkt het bij Randstad.
Ageas bewijst dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. De verzekeringsgroep, herrezen uit de as van Fortis, focust zich op de Belgische (via AG Insurance), Europese en Aziatische verzekeringsmarkten.
'De financiële sector heeft inderdaad een imagodeuk opgelopen. Toch zijn wij erin geslaagd het tij te doen keren', maakt Bart De Smet zich sterk. De CEO van Ageas heeft daar een recept voor. 'Wij vertellen aan al onze medewerkers en aan de buitenwereld duidelijk waar wij voor staan. Respect voor elkaar, transparante en eerlijke communicatie – zowel bij goed als bij slecht nieuws – en proactiviteit: dat is de basis waarop wij werken. Al onze werknemers krijgen de kans om hun zeg te doen, ongeacht hun afdeling of positie. We verwachten wel dat onze mensen zelf initiatief nemen en niet wachten tot iemand zegt wat ze moeten doen. In tegenstelling tot vroeger is de lijn tussen basis en top daardoor nu veel korter.'
'We verwachten van onze mensen dat ze niet wachten tot iemand zegt wat ze moeten doen' Bart De Smet, CEO van Ageas
succesvolle aanwervingen
Ageas maakt werk van een actieplan dat het bedrijf sterker moet maken. 'Op basis van onze driejaarlijkse strategische plannen proberen we de organisatie te versterken, ons imago dynamischer te maken en aantrekkelijker te worden als werkgever. We hebben heel wat schade uit het verleden opgeruimd en we konden positieve uitbreidingen realiseren, onder meer in Azië. Bovendien zijn we financieel gezond en hebben we niet alleen aandacht voor onze aandeelhouders, maar ook voor onze medewerkers, onze klanten en de maatschappij', aldus Bart De Smet.
Dankzij die aanpak heeft Ageas vandaag weinig problemen om nieuwe medewerkers aan te trekken, zelfs niet voor juridische, financiële, risk- en andere profielen die moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt.
Ageas trekt eveneens mensen van buiten de verzekeringssector aan. 'Ook strategische marketeers en data-analisten vinden hun weg naar ons. En bij AG Insurance vinden we zelfs vrij gemakkelijk Belgen met interesse in een internationale loopbaan: in Portugal, Italië, Azië enzovoort. Het aantal spontane sollicitaties dat we ontvangen, is erg groot.'
meten is weten
Tweemaal per jaar polst Ageas naar het welbevinden van de medewerkers. Volgens de meest recente rondvraag is meer dan 75 procent trots om voor het bedrijf te werken. En meer dan acht op de tien werknemers werken graag samen met de mensen in hun team.
Uit een internationale rondvraag bleek dat Ageas wel nog werk heeft aan de relatie met de klant. 'We zijn in feite vooral een B2B2C-bedrijf: onze producten komen via makelaars, agenten en bankkantoren terecht bij de eindklant', reageert Bart De Smet. 'Vandaag willen we in samenwerking met onze distributiepartners meer interacties met die eindklant. Daar maken we werk van via de Ageas Academy. Daarin ontwikkelen we programma's die onze mensen helpen om zich sterker op de eindklant te richten.'
disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.