faq workaniser.
-
Videos
-
Ik heb nog geen aanloggegevens. Hoe kan ik deze verkrijgen?
Neem contact op met uw vertrouwde consultant, die u onmiddellijk de aanloggegevens zal bezorgen per mail.
-
Ik heb al toegang. Hoe kunnen andere van mijn medewerkers toegang krijgen?
Neem contact op met uw vertrouwde consultant, die onmiddellijk de aanloggegevens per mail naar de betrokken medewerkers zal sturen.
-
Hoe kan ik nu verder aan de slag?
Uw consultant heeft u alvast op weg gezet. Voor vragen rond het praktische gebruik kan u steeds de online helpfunctie raadplegen.
-
Hoe kan ik afloggen?
Log na elke sessie volledig uit door te klikken op ‘Log out’. Expliciet afloggen is aanbevolen om veiligheidsredenen.
-
Hoe kan ik mijn paswoord wijzigen?
Klik bij ‘gebruiker’ op ‘paswoord aanpassen’. U kunt vervolgens uw paswoord wijzigen en de geheime controlevraag beantwoorden.
-
Voldoet mijn systeem aan de technische vereisten?
1. Internet toegang:
- http en https
- toegang tot de url workaniser.randstad.be
2. Vereiste browser en browserinstellingen:
- bij voorkeur Chrome
- zijn ook ondersteund: Firefox, Safari en Internet Explorer (bij voorkeur IE versie 11)
- Javascript en cookies moeten worden toegestaan.
- veiligheidsprotocol moet TLS 1.1 (of hoger) zijn
- Flash is NIET vereist
3. Network/firewall/proxy settings:
- https (en bij voorkeur ook http) moet toegestaan zijn voor volgende domeinen:
*.randstad.be
*.google-analytics.com
4. Andere:
- Software om pdf en xls (csv)- bestanden te raadplegen (sommige functies genereren deze bestandstypes)
planning: orders aanmaken en verwerken
-
Ik vind de persoon niet terug die ik wil inplannen op het order?
Opdat u een persoon kan inplannen, dient uw consultant in de eigen database deze persoon eerst als startklaar toe te voegen aan uw pool en u de rechten toe te kennen om de persoon in te plannen. Indien u over de juiste rechten beschikt, kan u zelf ook een persoon aan een werkplek toekennen of van een werkplek loskoppelen. U kunt dit doen door de persoon eerst op te zoeken via ‘personen zoeken’, en vervolgens onder ‘werkplekken’ op te klikken. Nu kunt u de werkplekken van de persoon beheren.
-
Videos
-
Hoe maak ik een order aan?
Selecteer één of meerdere tijdvakken in het planningsbord, klik op het pijltje (of klik op de rechter muisknop) en selecteer ‘Nieuw order’. Vul het order verder aan. Klik onderaan in het order op de knop ‘genereren’ om de tijdvakken zichtbaar te maken. Vervolgens ziet u de tijdvakken verschijnen. U kunt nu het order opslaan. U kunt alsnog het order annuleren via de knop ‘annuleren’.
-
Ik klik op het pijltje (of ik gebruik de rechter muisknop) en ik kan geen nieuw order aanmaken. Hoe komt dit?
Er kunnen twee redenen zijn:
- Enerzijds kunt u geen nieuw order aanmaken wanneer u een tijdvak in het verleden hebt geselecteerd.
- Anderzijds kunnen meerdere tijdvakken tegelijk in het planningsbord geactiveerd zijn. U dient dan eerst te klikken op het pijltje (of u gebruikt de rechter muisknop) en de optie ‘Selectie leegmaken’ te selecteren. Hierdoor worden de tijdvakken gedeselecteerd. Kies vervolgens het juiste tijdvak en maak een nieuw order aan.
-
Kan ik een order voor meerdere personen tegelijk opmaken?
Dit kan door in het order bij ‘aantal gevraagd’ het gewenste aantal in te geven.
-
Ik kan geen order opmaken omdat de knop ‘genereren’ niet zichtbaar is. Hoe komt dit?
In een order dient u steeds alle velden in te vullen zoals motief van tewerkstelling, tewerkstellingsplaats, werkrooster, …. . Zoniet is de knop ‘genereren’ niet zichtbaar.
-
Kan ik een order kopiëren of verlengen?
Een order kopiëren of verlengen doet u door een tijdvak te kopiëren of te verlengen. Klik op het pijltje (of ugebruik de rechter muisknop) en selecteer ‘Tijdvak kopiëren’ of ‘Tijdvak verlengen’.
-
Kan ik een order aanmaken voor een hele maand?
Ja, dat kan door de datum bij opmaak van het order in te stellen op een ganse maand. Nadat u de knop ‘genereren’ heeft aangeklikt, krijgt u een overzicht van alle tijdvakken van het order.
Let op: Indien het order niet voor bepaalde dagen dient te worden aangemaakt, kunt u manueel deze dagen verwijderen door op het vuilnisbak-icoontje te klikken. -
Kan ik het loon zien in een order?
In de module ‘planning’ is het loon niet zichtbaar. In de module ‘declaraties ‘ kunt u het loon wel zien.
-
Kan ik een order opmaken in het verleden?
Dat kan niet. Bespreek met uw consultant de specifieke situatie.
-
Wat vind ik terug in ‘order historiek'?’
Hier ziet u wie welke handeling voor het order heeft gesteld.
-
Het order wilt mijn uurrooster niet aanvaarden. Hoe komt dit?
Bij de opmaak van het uurrooster dient de ‘dubbele punt’ gebruikt te worden als scheiding tussen de uren en de minuten. vb. 12:30
-
Kan ik het uurrooster in het order wijzigen?
Dit kan zolang het aantal opgegeven uren per dag niet lager is dan het aantal uren voor die dag volgens het gekozen uurrooster. Eens het order verzonden is, kan er geen wijziging aan het order meer gebeuren.
-
Kan ik een uurrooster in een order nog wijzigen nadat het verzonden is?
Eens het order verzonden is, kan het niet meer worden gewijzigd.
-
Hoe kan ik een kostenplaats en/of een factuurreferentie toevoegen aan een factuur?
Wanneer u een order aanmaakt, kunt u een kostenplaats en/of factuurreferentie toevoegen in het order. Deze gegevens vindt u dan later terug op uw factuur. Let op: een kostenplaats dient voorafgaand aangemaakt te worden door uw consultant.
-
Wat is het verschil tussen een order en een tijdvak?
Een order bevat één of meerdere tijdvakken. Een order van maandag tot vrijdag bestaat bv. uit 5 tijdvakken. Een tijdvak is één vakje binnen een order met een concreet begin- en einduur.
-
Wat is het verschil tussen een tijdvak verlengen en een tijdvak kopiëren?
Een tijdvak verlengen is het verlengen van een order in de tijd, rekening houdend met de parameters die ingericht werden (vb. uurrooster) én binnen dezelfde werkafdeling en werkplek. Stel, u verlengt op vrijdag een tijdvak met uurrooster 6u-14u (vroege ploeg) én de inrichting geeft aan dat na een vroege ploeg een late ploeg volgt, dan zal het uurrooster in het verlengde tijdvak het uurrooster 14u-22u (late ploeg) aangeven. Bij het kopiëren van een tijdvak wordt er geen rekening gehouden met de ingerichte uurroosters. Het gekopieerde tijdvak is een exacte kopie van het originele tijdvak.
-
Kan ik tijdvakken kopiëren over verschillende werkplekken heen?
Dit kan niet.
-
Kan ik een order annuleren?
Ja. Selecteer één van de tijdvakken van het order, klik op het pijltje (of gebruik de rechter muisknop) en selecteer ‘Order annuleren’. Een order annuleren is niet meer mogelijk wanneer het reeds verzonden werd. U dient dan contact op te nemen met uw consultant.
-
Wat is het verschil tussen een tijdvak annuleren en een tijdvak verwijderen?
U kunt een tijdvak verwijderen zolang er geen persoon is ingepland. Het tijdvak verdwijnt dan van het planningsbord. Zodra er een persoon is ingepland, kan het tijdvak enkel nog geannuleerd worden. Het tijdvak blijft zichtbaar in het planningsbord, maar de naam van de uitzendkracht is doorstreept.
-
Hoe kan ik orders verzenden?
Er zijn twee mogelijkheden om orders te versturen.
- U wil één order verzenden:
klik op één van de tijdvakken van het order op het pijltje (of gebruik u de rechter muisknop) en selecteer ‘Order verzenden’.
- U wil meerdere orders verzenden:
Met de knop bovenaan links ‘batch verwerking’ kunt u alle orders tegelijk verzenden. U heeft ook de mogelijkheid om enkel die orders aan te vinken die u op dat ogenblik wilt verzenden.
- U wil één order verzenden:
-
Tot wanneer kan ik een order opmaken en doorsturen?
Een order kan enkel vanuit het extranet verstuurd worden als alle tijdvakken minstens 15 minuten in de toekomst liggen.
-
Mijn order staat ‘rood’ in het planningsbord. Moet ik iets doen?
Wanneer uw order nog een rode achtergrond heeft, betekent dit dat het order nog niet verzonden is. Zolang het aanvangsuur van het order meer dan 15 minuten in de toekomst ligt, kunt u het order nog verzenden.
-
Mijn order is niet zichtbaar in batch-verwerking. Hoe komt dit?
Wanneer u een order heeft aangemaakt en het order niet tijdig verzendt, verdwijnt dit order uit het planningsbord zodra het aanvangsuur van het order minder dan 15 minuten in de toekomst ligt.
-
Kan ik nog een opmerking toevoegen aan een order eens het order verzonden werd?
Ja, klik op het pijltje (of gebruik de rechter muisknop) en selecteer ‘Opmerking toevoegen’. Uw consultant ziet uw opmerking zodra u deze verzendt.
-
Kan ik zelf een uitzendkracht zoeken om mijn order in te vullen?
Ja. Selecteer één van de tijdvakken van het order, klik op het pijltje (of gebruik de rechter muisknop) en selecteer ‘Matchen’. U kan dan zelf een uitzendkracht zoeken in de pool die vooraf door uw consultant werd ingericht. Eens u het order heeft verstuurd, kunt u zelf niet meer matchen.
planningsbord
-
Videos
-
Kan ik een filter instellen voor het planningsbord?
Ja, klik bovenaan het planningsbord op de knop ‘Filter’. Vervolgens kan u een aantal parameters instellen.
-
Kan ik een filter bewaren voor het planningsbord?
Ja, klik bovenaan het planningsbord op de knop ‘Filter’ en stel vervolgens een aantal parameters in. Deze kan u nu bewaren door onderaan links op de knop ‘bewaren als’ te klikken.
-
Kan ik een filter als default instellen voor het planningsbord?
...
-
Ik zie op het tijdvak een icoon met een rood cirkeltje of kruisje. Is het contract wel in orde?
Deze symbolen en geven aan dat het contract niet werd aangemaakt of werd geannuleerd. Neem contact op met uw consultant.
-
Ik heb een tijdvak met een oranje achtergrond in mijn planningsbord. Wat betekent dit?
Dit betekent dat er een onbeschikbaarheid bestaat voor de persoon die werd ingepland. Neem contact op met uw consultant.
-
Kan ik de planningsheet exporteren naar Excel?
Door te klikken op ‘Excel-icoon’ rechts bovenaan worden alle gegevens van het planningsbord in een Excelfile getoond. Tip : Stel eerst een ‘filter’ in. Vervolgens zullen de gegevens die dan zichtbaar zijn in het planningsbord ook als informatie aanwezig zijn in de Excelfile.
personen zoeken
-
Welke personen vind ik terug via 'personen zoeken'?
Hier kunt u alle personen terugvinden die door uw consultant of door uzelf werden toegewezen aan uw pool.
-
Ik beschik niet over de optie ‘personen zoeken’?
Deze optie is alleen zichtbaar wanneer u over de juiste rechten beschikt.
-
Hoe kan ik het dossier van een uitzendkracht raadplegen?
Klik onder de kolom ‘dossier’ naast de naam van een persoon op Hier kunt u de gegevens van de persoon bekijken en/of wijzigen.
-
Hoe kan ik een persoon koppelen aan een werkafdeling/-plek?
Klik onder de kolom ‘werkplekken’ naast de naam van een persoon op . Plaats een vinkje bij account, werkafdeling of werkplek in functie van de verschillende pools waaraan u de uitzendkracht wil toevoegen. Bij het matchen op een order zal deze persoon vervolgens zichtbaar zijn in de poollijst voor de gekoppelde account, werkafdeling en werkplek. U kunt een persoon aan meerdere werkafdelingen en -plekken koppelen.
declaraties
-
Videos
-
Welke mogelijkheden heb ik om een filter in te stellen voor de declaraties?
U kunt een filter instellen op een aantal criteria. Door te klikken op ‘Criteria tonen’ krijgt u nog een aantal extra filtermogelijkheden (vb. filteren op kostenplaats).
-
Hoe kan ik zien wie een bewerking gedaan heeft op een declaratie?
Bovenaan links ziet u de knop ‘Historiek’. Hier ziet u wie welke acties heeft ondernomen om te komen tot de verwerkte declaratie. Via het pdf-icoon krijgt u een beeld van de declaratie-inhoud zoals die door u werd doorgestuurd ter verwerking.
-
Kan ik een bijlage toevoegen bij een declaratie?
U kunt steeds een document uploaden ter verklaring van een bepaalde kost via achteraan een declaratieregel.
-
Wat moet ik doen met de info ‘Afwezigheden’ uitzendkracht bovenaan de declaratie?
De vermelding van deze afwezigheden is informatief. U dient zelf de declaratie nog aan te passen via ‘Declaratie wijzigen’. Indien u geen aanpassingen doet, worden alle contractuele uren verloond en gefactureerd.
-
Hoe geef ik een afwezigheid van een uitzendkracht op?
Klik op ‘declaratie-wijzigen’. Hier kunt u de contractueel voorziene uren aanpassen door een afwezigheid op te geven voor één of meerdere uren/dagen.
- vb.: Voorziet het uitzendcontract 8 uur, dan moeten er ook 8 uren gedeclareerd worden. Wanneer de uitzendkracht bv. slechts 6 van de 8 uren gewerkt heeft, dan declareert u 6 uren als gewerkt en 2 uren als niet gewerkt, met reden van afwezigheid. Doe dit via achteraan de declaratieregel.
- vb.: Voorziet het uitzendcontract 8 uur, maar heeft de uitzendkracht niet gewerkt, laat het vermelde uurrooster dan gewoon staan en selecteer voor die dag de reden van afwezigheid.
Indien u aanpassingen gemaakt heeft, klik dan zeker op 'refresh kosten' zodat de wijzigingen automatisch ook doorgevoerd worden op de bijhorende kosten. Klik vervolgens op ‘Opslaan’ om de wijzigingen te bewaren. Indien u verdere verduidelijking wenst te geven, dan kunt u klikken op ‘Opmerking toevoegen’ bovenaan links.
-
Ik wil iets aanpassen/toevoegen aan een declaratie, maar het systeem laat dit niet toe? Hoe geef ik dit dan door?
Klik op ‘Opmerking toevoegen’ bovenaan links.
-
Wat betekent 'Refresh kosten'?
Via deze knop worden wijzigingen in de uren automatisch doorgevoerd op de bijhorende kosten. U geeft bv. prestaties in op een feestdag en past het aantal gepresteerde uren aan. Bij het klikken op 'refresh kosten' zullen deze wijzigingen ook doorgevoerd worden in de kosten.
-
Wat betekent de knop 'Power copy'?
Met deze knop wordt het ‘aantal’ bij de kosten afgeleid in functie van de eenheid (uur, dag, …). Indien het bv. een kost per uur betreft, dan zal met deze knop het ‘aantal’ overgenomen worden zoals het aantal ingevulde uren bij prestaties.
-
Wat moet ik doen wanneer de uitzendkracht minder uren werkt dan voorzien in het contract?
Voorziet het uitzendcontract 8 uur, dan moeten er ook 8 uur gedeclareerd worden. Wanneer bv. de uitzendkracht slechts 6 van de 8 uren gewerkt heeft, dan declareert u 6 uren als gewerkt en 2 uren als niet gewerkt, met reden van afwezigheid. U dient steeds een reden van afwezigheid op te geven voor de niet-gepresteerde uren. Klik op 'refresh kosten' en sla de gemaakte wijzigingen op.
-
Kan ik een halve dag afwezigheid ingeven?
Ja, via ‘declaratie wijzigen’ kunt u een halve dag afwezigheid opgeven. Het uitzendcontract voorziet bv. 8u (8-16u), maar de uitzendkracht heeft slechts in de voormiddag gewerkt, in de namiddag was hij ziek.
- pas het werkrooster aan naar 8-12u;
- maak een 2de regel aan via de ‘dupliceer’- knop;
- geef op de 2de regel 12-16u in met als reden afwezigheid ‘Ziekte’;
- Klik op 'refresh kosten' en sla de gemaakte wijzigingen op.
-
Wat moet ik doen wanneer de uitzendkracht niet gewerkt heeft?
Laat het vermelde uurrooster staan. U noteert niet 0, maar selecteert voor die dag de reden van afwezigheid. Bij een ‘afwezigheid door ziekte’ dient het attest bezorgd te worden aan de consultant. Klik op 'refresh kosten' en sla de gemaakte wijzigingen op.
-
Ik wil het beginuur van het werkrooster vervroegen.
Dit is niet mogelijk. Het beginuur mag wettelijk gezien niet vroeger vallen dan het beginuur van de overeenkomst. Neem contact op met uw consultant om deze situatie te bespreken.
-
Wat moet ik doen bij een feestdag?
Indien de uitzendkracht gewerkt heeft op een feestdag, dan moet u dit ingeven via ‘Declaratie wijzigen’. U kan de gepresteerde uren toevoegen via de ''+'' knop achter de regel van de feestdag. Er wordt dan een blanco-regel getoond waarop u de uren kan ingeven. Klik vervolgens op [refresh kosten] en sla de gemaakte wijzigingen op. Wanneer de uitzendkracht niet gewerkt heeft op de feestdag, hoeft u geen actie te ondernemen.
documenten en rapporten
-
Videos
-
Ik heb een vraag over de module Documenten.
Neem contact op met uw vertrouwde consultants. Onze collega's helpen u graag verder.
-
Ik heb een vraag over de module Rapporten.
Neem contact op met uw vertrouwde consultants. Onze collega's helpen u graag verder.