Het lijkt alsof een start-up geslaagd is zodra het jonge bedrijf enkele miljoenen weet aan te trekken. Nochtans is aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt net zo belangrijk als aantrekkelijkheid op de kapitaalmarkt.
'Zeker als ze heel sterk groeien, staan start-ups vaak te weinig kritisch tegenover kandidaten' Koen Dewettinck, hoogleraar hr-management Vlerick Business School
Een start-up? Zo kunnen we Silverfin noemen. Een disruptor? Dat ook: het bedrijf biedt accountants een cloudoplossing die hun hele flow automatiseert. Met dat product trekt Silverfin klanten én extra middelen aan: onlangs kon de onderneming nog uitpakken met een injectie van 4 miljoen euro van het durfkapitaalfonds Index Ventures.
Maar trekt de jonge Gentse onderneming, met een tweede kantoor in Londen, ook de juiste mensen aan? 'We zetten heel erg in op onze medewerkers', zegt director marketing Anabel De Vetter. 'Maar toch moeten we toegeven dat mensen niet wild worden van onze business: “software voor accountants”. Te ingewikkeld en te saai, dat is de perceptie.'
cultuur en engagement
'Er zijn verschillende studies over de aanpak van start-ups rond employer brand en rekrutering', zegt Koen Dewettinck, die als hoogleraar hr-management aan Vlerick Business School onlangs nog in Silicon Valley was om start-ups te bestuderen. 'Er zijn er die gefocust zijn op de technische skills, andere willen alleen de allerbeste krachten aantrekken met grote lonen, en tot slot zijn er ook starters die vooral inzetten op cultuur en engagement. Uit die longitudinale studie blijkt dat verrassend genoeg die laatste groep de beste resultaten neerzet.'
Hoe dat komt? Enerzijds is inzetten op cultuur in de start-upscene van California uitzonderlijk en net daarom ook voor sommigen aantrekkelijk. Anderzijds is de collectieve motivatie om samen iets te veranderen een belangrijke succesfactor. 'De technische uitdaging, maar ook de liefde voor de materie en de overtuiging mee te bouwen aan de verandering, die zorgen ervoor dat mensen purpose driven zijn', legt Koen Dewettinck uit.
geen pingpongtafel
Anabel De Vetter merkt ook dat Silverfin-oprichters Tim Vandecasteele en Joris Van Der Gucht iedereen enthousiast maken én houden over de veranderingen in de wereld van de accountants. Tegelijk beseft ze dat een deel van de aantrekkelijkheid van het bedrijf gebaseerd is op het feit dat Silverfin een atypische start-up is. 'Dankzij onze grote klantenbasis kunnen we op eigen geld draaien. Dat is aantrekkelijk voor een grote categorie van mensen die niet met een bedrijf in zee gaan als er te veel onzekerheid is.'
'We willen ons niet anders voordoen dan we zijn', zegt de marketingdirecteur. 'Onze cijfers zijn erg mooi en dat is uiteindelijk belangrijker dan het imago van hippe start-up. Wij drinken elke vrijdag samen een cocktail, we hebben een mooi kantoor, houden van feestjes en er hangt hier een erg plezierige sfeer. Maar we willen mensen die een zekere sérieux hebben, mensen met een sterke visie. Hier staat geen pingpongtafel: wij zijn altijd met de klanten bezig.'
attitude en fit
Professor Koen Dewettinck ziet dat start-ups over het algemeen niet zo veel moeite hebben om mensen aan te trekken: de onorthodoxe aanpak en de frisheid van de onderneming maken het voor velen een erg aantrekkelijke werkomgeving, zegt hij. 'En hoe makkelijker je kandidaten kunt aantrekken, hoe kritischer je kunt zijn in de selectie. En daar zie je soms dat start-ups iets te veel improviseren. Zeker als ze heel sterk groeien, staan ze vaak te weinig kritisch tegenover kandidaten. Ze kijken wel naar de technische skills, maar zijn te weinig bezig met attitude en de fit met de organisatie. Nochtans, wie voldoende tijd in selectie investeert, bespaart op problemen achteraf.'
Silverfin wil het evenwicht bewaren. 'Mensen moeten enthousiast zijn over de innovatie en de opstart. Maar tegelijk hebben we nood aan mensen met een degelijke opleiding die met kennis van zaken met klanten kunnen overleggen', besluit Anabel De Vetter.
disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.