positieve_werkomgeving
positieve_werkomgeving

Een positieve werkomgeving is doorslaggevend bij de keuze voor een werkgever. In de Randstad Employer Brand studie 2024 staat dit criterium op de derde plaats. Het deelt de top drie met een aantrekkelijk loon & voordelen en een goede balans tussen werk en privé. 

Een positieve werkomgeving speelt bovendien een belangrijke rol in stresspreventie. Wie talent wil aantrekken én behouden, investeert dus best in een positieve werksfeer. Hoe je dat doet? Dat lees je hier! 

comfort is cruciaal

Wil je het welzijn binnen je organisatie boosten? Begin dan met fysiek comfort. Investeer bijvoorbeeld in een ergonomische werkomgeving en zorg voor voldoende daglicht, planten en een aangename temperatuur. Moedig je medewerkers bovendien aan om rust op te zoeken als ze hier nood aan hebben. Vooral in een open kantoor is het belangrijk dat er bijvoorbeeld een stille ruimte is om te focussen of dat er noise cancelling hoofdtelefoons beschikbaar zijn. 

bied flexibiliteit 

Je wilt dat de werkplek communicatie, creativiteit en samenwerking bevordert. Dit doe je door onder andere met flexibele ruimtes te werken. De ene dag gebruik je een zaal voor een grote presentatie, de andere dag creëer je met scheidingswanden meerdere kleine ruimtes om te focussen of brainstormen. 

Medewerkers willen daarnaast graag de flexibiliteit om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken. Dit helpt om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Bekijk als werkgever daarom wat er mogelijk is qua telewerk, flexibele werkroosters, glijdende uren, enz.

creëer connectie 

Samenwerken, ideeën uitwisselen, gehoord worden … een gevoel van connectie is cruciaal als je wilt dat je medewerkers zich betrokken voelen binnen je organisatie. 

Zes tips om connectie en samenwerking te stimuleren: 

  • investeer in een open cultuur en moedig medewerkers aan om hun mening te delen
  • geef op een constructieve manier feedback
  • plan regelmatig brainstorms waarbij iedere stem telt 
  • train managers om hun teamleden te empoweren (het tegenovergestelde van micromanagement)
  • bied juniors de kans om te leren van ervaren collega’s in de vorm van een mentor of coach
  • organiseer teambuildings en events zodat je medewerkers hun onderlinge band op een informele manier versterken

stimuleer een gevoel van zingeving

Medewerkers met een passie voor hun job zijn gelukkiger. Zowel in hun job als privé. Die passie komt vaak voort uit een gevoel van zingeving en het feit dat hun persoonlijke waarden aansluiten bij die van het bedrijf. 

Zorg er daarom voor dat je – duidelijk en regelmatig – communiceert over de doelen en waarden van je bedrijf. Wat is jullie missie? En nog belangrijker: hoe dragen medewerkers hieraan bij? 

Zet voldoende communicatiekanalen in om je talent hiervan bewust te maken. Dit begint bij het management, maar ook teamleads, interne meetings, de interne nieuwsbrief en het intranet spelen een belangrijke rol. 

daag je talent uit

Wil je dat je medewerkers zich goed voelen? Daag ze dan uit en bied kansen voor – horizontale of verticale – groei. In de Randstad Employer Brand studie 2024 staat ‘toekomstperspectieven’ op de zesde plaats van criteria waarom talent voor een werkgever kiest. 

Drie praktische tips om hierop in te zetten: 

  • bied bijscholing aan, zowel je medewerkers als je bedrijf hebben hier baat bij
  • moedig je talent aan om soft skills te ontwikkelen
  • bied mogelijkheden voor mentorschap aan: junior medewerkers leren hiervan en senior profielen halen er zingeving en waardering uit

 

onderscheid je met je EVP

Een positieve werkomgeving maakt deel uit van je Employee Value Proposition (EVP). Ontdek waarom een sterke EVP in deze tijd essentieel is én hoe je het opbouwt.

investeer in EVP