Elk jaar voert Randstad onderzoek uit in België om zicht te krijgen op wat écht telt voor het talent van vandaag en morgen. In deze studie ontdekken we wat er in dat jaar voor zorgt dat een employer brand wel of net niet aantrekkelijk is voor de mensen die dat merk kennen. Samen met Ann Vermeersch, Lead advisor bij Randstads Talent Advisory, namen we een duik in de resultaten van 2024.
employer branding research 2024: de resultaten
Net zoals vorig jaar zien we dat de opmars van zowel werksfeer als work-lifebalans zich doorzet zoals verwacht. Ze volgen snel na het loon, dat nog steeds met stip op één staat. Maar toch zijn er enkele bijzonderheden die dit jaar aan bod komen in de resultaten.
gelijke kansen meteen naar de top
Dit jaar werd er een nieuw criterium ingevoerd om te onderzoeken. “Het aanbieden van gelijke kansen” werd ter vervanging van “diversity & equity” ingevoerd en schoot gelijk naar de top vijf. Dat toont aan dat gelijke kansen duidelijk waardevol zijn voor het talent dat zich op de arbeidsmarkt bevindt. Een factor om rekening mee te houden als werkgever.
locatie en werkzekerheid minder belangrijk?
De locatie van een job en werkzekerheid blijken ietsje minder belangrijk te zijn in 2024. “Net zoals we verwacht hadden,” stelt Ann. Thuiswerk is ondertussen immers meer dan ingeburgerd en gezien de overheersende schaarste op de arbeidsmarkt hoeven medewerkers iets minder na te denken over werkzekerheid dan vroeger.
Dat gezegd zijnde blijven deze criteria nog steeds belangrijk. Ze maken simpelweg plaats voor factoren die nòg belangrijker zijn dit jaar.
veel nieuwkomers in de top tien en twintig
Hoe komt het dat er telkens zoveel nieuwkomers in de top tien en twintig verschijnen in het Employer Brand Research van Randstad?
Veel bedrijven (groot én klein) zetten de laatste jaren fel in op employer branding, hun werkgeversbelofte en communicatie. Ze denken na over hoe ze zich kunnen onderscheiden op de markt en hoe ze het talent van vandaag kunnen aantrekken.
De concurrentie om het sterkste werkgeversmerk is dus pittiger dan ooit tevoren, wat ervoor zorgt dat bedrijven die minder inspanningen leveren, het moeilijker hebben om hun positie te behouden.
lokale overheden scoren beter dan de privésector
Lokale overheden kregen dit jaar een bijzondere plaats in het Employer Brand Research. Wat blijkt? Ze scoren op factoren als work-lifebalans en werksfeer hoger dan de privésector. Ze presteren zelfs tamelijk goed op factoren waarvoor ze overklast worden door privébedrijven (zoals doorgroeimogelijkheden). Onderschat de lokale overheden dus niet als werkgevers.
inzetten op één criterium is niet langer voldoende
Als werkgever denk je misschien dat je er met een goed loon vanaf komt. Maar niets is minder waar. Er mag dan een kleine kloof zijn tussen het loon (de absolute nummer één) en de opvolgers, maar de tendens is duidelijk: het talent van vandaag zoekt naar een totaalpakket. De top vijf is dus haast onmisbaar in je werkgeversbelofte.
Dat betekent echter niet dat je maar in het wilde weg beloftes kunt maken. Onze studie toont je waar het talent naar op zoek is, maar je authenticiteit als werkgever is ook van essentieel belang. Welke beloftes kan jij waarmaken?
interne perceptie is alles
Beloftes zijn er om waar te maken. Toon eerlijk waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat je werkgeversbelofte strookt met de realiteit en onderzoek of je huidige medewerkers je merk zien zoals jij dat graag zou willen. Misschien denk je alleen maar dat de werksfeer goed zit en heb je best nog wat werk voor de boeg.
Interne beleving is een heel sterke drijfkracht voor externe perceptie,” laat Ann ons weten. Zorg er dus eerst voor dat je team achter je werkgeversbelofte staat en communiceer dan je boodschap duidelijk naar de buitenwereld toe. “Een medewerker kan immers niet kiezen voor iets wat die niet weet.
farma geeft het goede voorbeeld
De farmaceutische sector maakt het zich ook dit jaar gemakkelijk op de troon van “meest aantrekkelijke sector”. De farmaceutische sector heeft het totaalpakket namelijk goed onder de knie. Farma scoort over de hele lijn het hoogst, en binnen de drie categorieën waar de sector niet aan de top staat, eindigt die nog steeds in de top vier. De employer branding van deze bedrijven is consistent gebleven, wat zorgt voor een duidelijke en consistente boodschap naar buiten toe.
leer uit onze jaarlijkse studie
Wil je weten wat écht telt voor het talent van vandaag en morgen? Aarzel dan niet en download Randstads Employer Brand Research. Zo ben je weer helemaal mee en kan je jouw werkgeversbelofte aanscherpen om nieuw talent aan te trekken en je huidige medewerkers aan je te binden.