Om uw aantrekkelijkheid als werkgever te boosten, moet je niet per definitie grote dure nationale campagnes voeren. In de praktijk bestaat het gros van de instroom van kandidaten immers vaak uit mensen die zich aanbieden op de lokale arbeidsmarkt. Omdat werknemers de ligging van de onderneming steeds belangrijker vinden, oefenen de bedrijven in hun nabije buurt – waar ze niet naartoe moet pendelen met trein tram en bus of met de auto files moeten trotseren – een grotere aantrekkingskracht op ze uit.
Daarnaast hechten mensen veel belang aan betrouwbaarheid en werkzekerheid bij de keuze van een werkgever. Die factor zal zelfs nog aan belang winnen. Zo signaleert Jan Denys in zijn nieuwste boek 'Werken aan merken' dat potentiële werknemers in de toekomst nog meer vertrouwen zullen krijgen in de lokale werkgevers. Denys voorspelt dat door herstructureringen bij grote bedrijven die uitgebreid de media halen en de politieke krachten die de gevaren van globalisering belichten, de lokale werkgevers in de toekomst nog aantrekkelijker zullen worden.
Nabijheid en de perceptie van betrouwbaarheid spelen dus duidelijk in het voordeel van kleinere, meer lokaal verankerde bedrijven en compenseren deels de krachtige naambekendheid van de grote spelers die meer omvangrijke budgetten ter beschikking hebben om aan employer branding te doen. Anders gezegd, de schaalgrootte van je bedrijf is geen geldig excuus om niet in je aantrekkelijkheid als werkgever te investeren. Elk bedrijf heeft zijn specifieke troeven. Speel ze dan ook uit!
hoe begin je er aan - enkele tips
- Weet wat jouw potentiële werknemer verwacht en belangrijk vindt – de resultaten van 21 jaar Randstad-onderzoek zijn daarbij een handig kompas;
- Zoek uit hoe je met jouw bedrijf aan die verwachtingen tegemoetkomt en wees daarbij authentiek – zet die troeven in de verf in de rekrutering en communicatie;
- Maak je eigen medewerkers tot ambassadeurs van je bedrijf. Wie werk maakt van aantrekkelijk werkgeverschap en employer branding is beter gewapend om het juiste talent aan te trekken, én zorgt ervoor dat zijn medewerkers trots zijn om voor het bedrijf te werken en aan boord willen blijven (retentie);
- Beschouw ALLE medewerkers als potentiële ambassadeurs. Ook jobstudenten en tijdelijke medewerkers, zoals uitzendkrachten, freelancers en stagiairs dragen jouw werkgeversimago uit. Ook zij zijn potentiële toekomstige medewerkers;
- Bouw contacten uit met de voor jou relevante onderwijsinstellingen in de buurt;
- Communiceer – onbekend maakt onbemind –, bouw een goed communicatiebeleid uit en geef je bedrijf een gezicht. Laat weten waar je bedrijf voor staat;
- Gebruik de sociale media om een netwerk van potentiële medewerkers uit te bouwen. Doe dat continue en niet enkel in de periodes wanneer je op zoek bent naar talent.
randstad employer brand research
Bovendien zijn de resultaten en analyses van 21 jaar randstad employer brand onderzoek een zeer efficiënt kompas. Het maakt bedrijven die willen werken aan hun aantrekkelijkheid als werkgever wegwijs in de complexe wereld van employer branding. Op 20 mei brengen we de resultaten van onze nieuwste bevraging bij meer dan 12.000 Belgen bekend én reiken we de Randstad Award uit aan de meest aantrekkelijke werkgever van 2021.
interesse in de resultaten heet van de naald?
Ontdek de resultaten op onze website!