De Politie is één van de grootste werkgevers in België. Voor haar lokale en federale eenheden zoekt ze elk jaar minstens 1.600 collega’s, van agenten tot artsen en IT-experts. Daarbij moet ze concurreren met heel wat bedrijven en organisaties. Hoe maak je als werkgever het verschil?
De Politie nam Randstad RiseSmart onder de arm voor de start van een ambitieuze employer brand journey.
enthousiaste medewerkers zijn topambassadeurs
“De Politie werkt met vaste statuten’, vertelt Géraldine Bomal, directrice Communicatie bij de Federale Politie (CGC). “Daardoor kunnen we bijvoorbeeld niet sleutelen aan het salaris of het verlofstelsel. Willen we een meer aantrekkelijke werkgever worden, dan moeten we andere troeven in de verf zetten. Denk maar aan interne groeikansen, maatschappelijk engagement en sterke collegialiteit.”
Positieve mond-tot-mondreclame is cruciaal om nieuw talent aan te trekken
Om die sterktes in kaart te brengen, vroeg de Politie aan Randstad om een onafhankelijke en diepgravende analyse uit te voeren. “Die bevestigde dat positieve mond-tot-mondreclame cruciaal is om nieuw talent aan te trekken”, aldus Géraldine.
“Als onze medewerkers een positief beeld uitdragen van de Politie, dan trekken we meer kandidaat-werknemers aan. Met onze aanwezigheid op sociale media kunnen we dus bijvoorbeeld een verschil maken.”
gedeelde bouwstenen, sterk huis
De interne analyse bracht ook enkele drempels aan het licht. Een aantrekkelijke werkgever komt best naar buiten als één merk, maar de Politie bestaat uit een veelvoud van gezichten. Want je hebt niet enkel de Federale Politie, maar ook veel lokale korpsen.
Olivier Lefèvre, Senior Business Manager Randstad RiseSmart en Employer Brand Inspirator: “We zijn toen bij verschillende korpsen langsgegaan met de vraag: welke waarden staan symbool voor de Politie als werkgever en hoe beleven jullie die? En ook al legde elke eenheid verschillende klemtonen, toch konden we enkele gemeenschappelijke bouwstenen identificeren. Zo scoorde de Politie sterk op collegialiteit en solidariteit. Daarin schuilt voor veel medewerkers de authenticiteit van hun werkgever.”
Collegialiteit en solidariteit zijn belangrijke bouwstenen voor de Politie
respect als rode draad
Uit de verschillende bouwstenen distilleerde Randstad één verbindend employer brand: ‘uit respect’. “Met die woorden doet de Politie een sterke werkgeversbelofte”, licht Olivier toe. “Enerzijds vragen ze politiemensen en burgers om respect voor elkaar te uiten. Maar anderzijds zeggen ze ook: wat we doen, doen we uit respect voor de maatschappij.”
De werkgeversbelofte van de Politie? Wat we doen, doen we uit respect voor elkaar en de maatschappij
“Ook het respect voor de werknemer als individu staat centraal”, vertelt Géraldine. “Van politieagent tot psycholoog: bij de Politie heb je veel jobkansen. We willen werknemers op intellectueel vlak blijven uitdagen en ondersteunen. Als ze binnen de organisatie willen evolueren, dan zullen wij hen ondersteunen.”
Randstad RiseSmart toetste het employer brand ook af bij werknemers met verschillende functies uit verschillende regio’s. “We wilden weten wat het employer brand voor hen betekent”, aldus Olivier. “De authentieke verhalen die toen boven kwamen, bevestigen de keuze voor het employer brand. We namen die verhalen dan ook op in het rapport dat we aan de directie en de vakbonden hebben voorgesteld.”
employer branding is continu proces
Het rapport van Randstad vormde de start voor de ‘employer branding’-campagne van de Politie. “Ons communicatiebureau vertaalde de adviezen van Randstad naar de praktijk’, vertelt Géraldine. “Zo ontstond het nieuwe rekruteringsconcept ‘Vandaag/Morgen’. Dat concept beklemtoont de diverse mogelijkheden bij de Geïntegreerde Politie: vandaag leer je, maar morgen kun je leiding geven. Mensen die voldoende gemotiveerd zijn, kunnen bij de Politie uitdagingen voor het leven vinden.”
De verschillende politie-eenheden zouden geen concurrenten mogen zijn: we vormen samen één sterke entiteit
Employer branding is een continu en actief proces. “Er is nog werk aan de winkel”, weet Géraldine. “De verschillende politie-eenheden zien elkaar nog te vaak als concurrent, terwijl we één sterke entiteit moeten zijn. Werknemers kunnen van de Federale naar de Lokale Politie doorgroeien – en omgekeerd. Aan die perceptie moeten we nog bouwen. Daarom is het rapport van Randstad RiseSmart nu opgenomen als studiemateriaal voor commissarissen die willen doorgroeien naar hoofdcommissaris. Zij moeten weten waar de Politie als werkgever voor staat. Want pas als het employer brand door alle werknemers wordt uitgedragen, kunnen we spreken van een succes.”
Wil je je employer brand in een nieuw jasje steken en zo de markt veroveren? Kies dan voor een stapsgewijze en inclusieve aanpak. Ontdek hoe de experts van RiseSmart jou daarbij kunnen helpen.