olivier-lefèvre
olivier-lefèvre

stap voor stap naar authentieke employer branding

Je medewerkers zijn het uithangbord van je bedrijf: ze dragen je waarden en normen uit en verspreiden – als je het goed doet – positieve vibes die nieuw talent aantrekken. Dat wil ook zeggen dat employer branding staat of valt met de maturiteit van je hr-afdeling. “Organisaties moeten relevante hr-thema’s herkennen en hr als waardevol domein erkennen”, aldus Lefèvre.

Met deze vier tips maak je van jouw employer branding een succesverhaal.

zozitdat
zozitdat

1. neem iemand van hr op in je directiecomité

“Hr moet een wezenlijk onderdeel worden van je bedrijfsstrategie.

De snelste weg daartoe? Laat je hr-manager in het directiecomité zetelen. Zo heeft die meer slagkracht om nieuwe initiatieven te lanceren, zoals een eigen ‘employer branding’-afdeling en -strategie.”

2. maak realistische beloftes

“Denk na wat voor bedrijf en werkgever je wil zijn en giet de antwoorden in een Employer Value Proposition of werkgeversbelofte.

Maar opgelet: hou je werkgeversbelofte realistisch en authentiek. Want kun je ze niet nakomen? Dan verlies je je geloofwaardigheid – en dat is nefast voor je employer branding. Werk daarom inside-out – en betrek je werknemers van bij de start en luister naar hun verhalen.”

3. pas je leiderschapsstijl aan

“Je leiderschapsstijl moet in lijn zijn met het bedrijfs-dna:

  • Staat jouw bedrijf voor groei en innovatie? Dan hoort daar een leiderschapsstijl bij waarin openheid en kennisdeling centraal staan en waarin je werknemers kansen krijgen om initiatief te nemen en te groeien.
  • Niet iedereen hoeft dezelfde leiderschapsstijl aan te meten. De best mogelijke stijl hangt af van het type leider en de context. Welke stijl je ook hanteert, de waarden erachter moeten wel aansluiten bij het dna van je bedrijf."

4. houd de vinger aan de pols

“Te veel verandering maakt je bedrijf schizofreen. Zorg voor continuïteit: maak regelmatig een analyse van:

  • drie actoren: werkgever, werknemer en arbeidsmarkt
  • drie factoren: hygiënische factoren - daaraan moet je als werkgever altijd voldoen, denk aan een eerlijk loon, een motiverende cultuur en opleidingsmogelijkheden - intellectuele factoren: worden werknemers voldoende uitgedaagd en gewaardeerd? -  en emotionele factoren: krijgen werknemers de ondersteuning die ze nodig hebben?

Toets die elementen af aan je strategie en werkgeversbelofte. Wees streng voor jezelf: ben ik wel eerlijk tegenover mijn werknemers?”

zozitdat
zozitdat

de winst: sterke onboarding

“Een heldere visie en missie, betrokkenheid van de andere medewerkers en talentmanagement zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers sneller productief worden én langer blijven. Met een hogere retentie en een hoger engagement, en dus productiviteit, als resultaat.”

employer branding als reputatiemanagement

“Je mag de impact van een sterk werkgeversmerk op je corporate brand niet onderschatten. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. Mensen praten met mensen. De belangrijkste resources van je merk zijn de mensen die erachter schuilgaan. Van de CEO tot de medewerker in het magazijn."

Hulp nodig om jouw employer branding naar een hoger niveau te tillen? Neem contact op met onze employer branding expert.